Dykarn 2 Postad 12 Juni , 2005 Hej! Läste något inlägg här i forumet om varvtal o propellerval, så jag blev nyfiken på vad som är rekommenderat maxvarvtal för min OMC 3.0 L motor på 140 Hk från 80-talet. Tänkte bara att det kunde vara bra att veta om den är utrustad med *rätt* propeller... har ingen instr.bok till min båt, bara rep.handbok till motor/drev och i den har jag inte hittat någon info om detta. Någon som har dessa uppgifter att dela med sig av? Mvh Dykarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 12 Juni , 2005 Kanske skulle säga att jag menar vad man skall uppnå för maxvarvtal vid fullt gaspådrag... dvs att man har *rätt* propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke747 0 Postad 14 Juni , 2005 Detta skulle jag oxå vilja veta, ngn som vet? Vid full gas varvar min 4000 Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 14 Juni , 2005 Dessa gamla GM block e gjorda för att tåla 4400-4800 varv vid WOT. Vet ej om OMC har några andra begränsningar att tänka på.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2352 0 Postad 14 Juni , 2005 4000 rpm. låter lite, jag har för mig att rek. maxvarv är 4600-4800. Min manual är utlånad men jag kollar när jag får tillbaks den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke747 0 Postad 14 Juni , 2005 om 4000 är för lite, kan jag öka varvet med annan propeller och få den att gå fortare eller? (är inte så bra på sånt här) :-) Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rikard Postad 14 Juni , 2005 Hej.Mina omc 120 2,5L ligger på 4200-4500 precis som det står i manualen det bör vara samma på era 3,0L.Mvh Rikard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 14 Juni , 2005 Rickard: Ok, undrar om det är samma för 3.0:an då. 2352: Det låter bra, så får vi se om det står likadant där... Verkar ju vara nånstans kring 4500 då. Ska kolla vad jag har när jag sjösatt gamla Bettan. Hur är det det fungerar med sorlek och stigning på propeller sedan då? Större prop. och kraftigare stigning ger lägre varvtal eller? har inte riktigt koll på detta... Vad bör man ändra om man t.ex. har för lågt maxvarvtal? Mvh Dykarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2352 0 Postad 15 Juni , 2005 Nu har jag konsulterat OMC-handboken från Clymer, den säger 4200-4600 för 3,0. Öka varvet - minska stigningen. Stor prop. bör ge mindre slip och bättre verkningsgrad. Du kan kolla på www.props.net där finns lite enkla förklaringar på hur propellrar fungerar. Jag bör nog gå upp ett par tum, varvar nästan 5000. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jocke Postad 15 Juni , 2005 Proppar är som navet på en cykelväxel ... Rätt varvtal och fart så blir det inte så tungt att trampa. Hitta den fart om båten trivs men och anpassa sedan motorns varv ( hp kurvan möter vridet ) Skit i toppfart/varv , där ska man ändå inte vara . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 16 Juni , 2005 Bra, jag tackar för svaren allihopa! Ska bli intressant att kolla upp detta med. Mvh Dykarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 12 Juli , 2005 Hej igen, nu har jag testat min båt på toppfart. Motorn varvar 4400 varv, å båten toppar då 28 knop, så det verkar vara normalt. Tack för svaren allihopa! Mvh Dykarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser