matarv 4 Postad 7 Juni , 2019 (redigerade) Hej, Jag installerade in ny batteriladdare (CETEK) och en solcellspanel. Efter det så har jag fått en mängd olika "problem", jag är inte så händig själv så jag har haft två vänner över och "mätt lite". Och dom kan inte hitta något fel? Följande problem har jag: Ankarspelets säkring löses ut, när jag ska dra upp ankaret. Varmvattenberedaren funkar inte längre. Trimplanen funkar inte, så nu när jag kör så lutar båten Ev. vattenpumpen får inte tillräckligt med ström.. står bara och surrar? Laddningen verkar fungera och den matar ström. Jag har 5 batterier på två banker (2 + 3). Känns som att något blivit fel när installationen av laddaren/solcell gjordes (av en vän). Känner ni någon som kan hjälpa till eller någon kanske har några tips? Båten ligger i Brunnsviken. All hjälp är önskvärd, rekommendation till någon kunnig båt-elektriker? (Bayliner 265, Svensksåld med 220v landström 2007) Tack på förhand Redigerad 7 Juni , 2019 av matarv La till vilken båttyp det gäller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 7 Juni , 2019 8 minuter sedan skrev matarv: Hej, Jag installerade in ny batteriladdare (CETEK) och en solcellspanel. Efter det så har jag fått en mängd olika "problem", jag är inte så händig själv så jag har haft två vänner över och "mätt lite". Och dom kan inte hitta något fel? Följande problem har jag: Ankarspelets säkring löses ut, när jag ska dra upp ankaret. Varmvattenberedaren funkar inte längre. Trimplanen funkar inte, så nu när jag kör så lutar båten Ev. vattenpumpen får inte tillräckligt med ström.. står bara och surrar? Laddningen verkar fungera och den matar ström. Jag har 5 batterier på två banker (2 + 3). Känns som att något blivit fel när installationen av laddaren/solcell gjordes (av en vän). Känner ni någon som kan hjälpa till eller någon kanske har några tips? Båten ligger i Brunnsviken. All hjälp är önskvärd, rekommendation till någon kunnig båt-elektriker? (Bayliner 265, Svensksåld med 220v landström 2007) Tack på förhand Hej! Jag ger dig litet råd mellan raderna: Ankarspelets säkring löses ut, när jag ska dra upp ankaret. Har sannolikt ingenting med laddare eller solcellspaneler att göra. kan tänkas vara ett mekaniskt fel, spelets motor går trögt, dra mer ström än vad säkringen är dimensionerad för. Varmvattenberedaren funkar inte längre. Vv-beredare värms i allmänhet på två sätt, antingen genom en krets från motorns kylvatten, eller via elpatron kopplad till landströmmen. Kolla dessa båda saker, när det gäller elpatronen, kolla att den är ansluten till landströmmen (sitter kontakten i? är den verkligen avsedd för 230V eller glömde man bort att EU-anpassa denna i USA?) och i landströmscentralen kanske det finns någon automatsäkring. Trimplanen funkar inte, så nu när jag kör så lutar båten Kolla oljan i pumpens behållare, lyssna efter klickljud och motorsurr när du manövrerar trimplanen, det brukar finnas en magnetventil som kan var dålig. Kolla även om det blir oljeutfällningar på vattenytan akteröver, då trimcylindrarna inte sällan läcker. Ev. vattenpumpen får inte tillräckligt med ström.. står bara och surrar? Nja då får den både ström och spänning, men kanske inte vatten. Det är säkerligen tryckvattenpump som stänger av sig vid ett visst vattentryck, om den bara surrar pumpar den luft och bygger inte upp något tryck. Kolla att du har vatten i tanken, och att det kommer fram vatten till pumpen, samt om det finns någon sil på vägen dit som kanske är full av skräp. Laddningen verkar fungera och den matar ström. Jag har 5 batterier på två banker (2 + 3). Vad bra! Känns som att något blivit fel när installationen av laddaren/solcell gjordes (av en vän). Hur då, hur yttrar sig det? Känner ni någon som kan hjälpa till eller någon kanske har några tips? Båten ligger i Brunnsviken. All hjälp är önskvärd, rekommendation till någon kunnig båt-elektriker? Nej, det är alldeles för utsocknes för min del. Men en del av dessa grejerna kan du lätt kontrollera själv. (Bayliner 265, Svensksåld med 220v landström 2007) Tack på förhand Ingen orsak, vi stjälper gärna till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matarv 4 Postad 7 Juni , 2019 Hej, Tack för dina svar, ska kolla lite närmare på det med någon lämplig person (Kunnig :)) Varför jag undrar är för att allt fungerade utmärkt innan. Det är nu efteråt som allt "strular"..... Men ska be dom kolla alla dessa saker, låter vettigt. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 7 Juni , 2019 (redigerade) Det kan ju vara så att denne "installatör" lyckades koppla ur en eller annan kabel någonstans, svårt att tänka mig en gemensam nämnare här, men kanske någon minusanslutning till något batteri... kanske.... Men du kan ju själv kolla att bateriets anslutningar sitter fast ordentligt och inte är oxiderade. Men av din beskrivning för ju iallafall anakrspelet och pentrypumpen spänning och om du hör något ljud från trimplanspumpen (om du nu har hydrauliska trimplan) så kommer det ju fram spänning dit också. Men även dessa är ju avsäkrade så det är ju aldrig fel att först kolla alla säkringar. Kom att tänka på en sak till, varmvattenberedaren... Om nu inte pentrypumpen funkar får du ju inte fram något varmvatten lika litet som kalltvatten i dina tappställen. Och om varmvattenberedarens elpatron varit ansluten utan att det varit vatten i beredaren finns risken att den "kokat torrt" alltså gått sönder, eller löst ut någon termosäkring. Redigerad 7 Juni , 2019 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 7 Juni , 2019 Jag blev besviken då vi fått hem vår "Nya" båt, då varmvattenberedaren inte fungerade. Det visade sig vara just termosäkringen som löst ut. Bara att klicka in den igen, så fungerade varmvatteberedaren på landström. Under gång är varmvattenberedaren inte alls kopplad till båtens elsystem. Vatten pumpen/pumparna till pentry och toalett går dock på el från båtens elsystem. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 8 Juni , 2019 7 timmar sedan skrev Kronvik: Jag blev besviken då vi fått hem vår "Nya" båt, då varmvattenberedaren inte fungerade. Det visade sig vara just termosäkringen som löst ut. Bara att klicka in den igen, så fungerade varmvatteberedaren på landström. Under gång är varmvattenberedaren inte alls kopplad till båtens elsystem. Vatten pumpen/pumparna till pentry och toalett går dock på el från båtens elsystem. Jag kanske var otydlig. Vv-beredarens elpatron är ansluten till landsströmmen, 230V Däremot är den trycksatt av pentrypumpen om denna fungerar. Och vanligtvis även ansluten till motorns kylvattensystem. Men då INTE till 12-voltsystemet. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matarv 4 Postad 24 Juni , 2019 Jag får som vanligt skämmas över min okunskap! Men nu har jag haft en elektriker som kollat vad som var felet. Det var så att min batteribank (förbrukning) tyvärr hade "trasiga/dåliga" batterier. Vilket gav en del följd problem, men har nu köpt och installerat nya batterier och det funkar bra. Ska kolla detta med varmvattensberedaren och vattenpumpen lite senare Tack för alla råd/tips 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 24 Juni , 2019 2019-06-07 vid 11:47 skrev matarv: Ankarspelets säkring löses ut, när jag ska dra upp ankaret. Inte en chans att säkringen löser ut om batteriet är dåligt/svagt/trasigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matarv 4 Postad 26 Juni , 2019 2019-06-24 vid 17:15 skrev Baxlaget: Inte en chans att säkringen löser ut om batteriet är dåligt/svagt/trasigt. Är ingen elektriker, men vi kollade med bolaget som säljer WinchMatic. Och jag kan säkert skrivit fel, kanske inte var spänningsfall. Men det var typ något som inte lirade som det skulle med "dåliga batterier", som gjorde att säkringen löste ut. Testat ny med dom nya batterierna på min förbrukningsbank, och nu funkar det som det som det ska igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 26 Juni , 2019 Enligt Ohms lag (en avlägsen släkting dikterade den) så går det ju åt mer ström om spänningen sjunker, om effekten på den tillkopplade apparaten är den samma. I teorin, men även i praktiken kan det stämma, som i helgen då jag i 30 m lång landströmskabel kopplade värmefläkt på låg effekt i båten och säkringen på bryggan löste ut, vilket den inte alls skulle gjort om det var 230-240 volt, men spänningen var lägre och då blev strömmen högre. Det var vid något tillfälle så lågt som 210 volt. Många anslutna båtar, som hade värmefläktar, elgrillar, TV-apparater och annat igång. Vi låg också längst ut på bryggan. Visserligen växelström och -spänning där, men principen är "densamma". Men i ditt fall med dåliga batterier så blir det vare sig någon ström eller spänning att tala om. Sedan vet jag av erfarenhet att styrelektroniken till dessa ankarspel är känslig för spänningsfall. I förra båten hade jag föregångaren, Ancharomatic, en natt behövde jag spänna upp ankarbandet, men ankarspelet svarade inte på kommando, förrän jag startade motorn och fick litet laddning och några tiondelar högre spänning från generatorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 26 Juni , 2019 13 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Enligt Ohms lag (en avlägsen släkting dikterade den) så går det ju åt mer ström om spänningen sjunker, om effekten på den tillkopplade apparaten är den samma Effekten blir lägre om spänningen sjunker (Watts lag: P = U * I). I ditt fall var det de långa ledningarna och deras resistans som orsakade en strömvåg (sinus eller liknande) av hög/låg ström som kom i otakt med matningen varvid säkringen löste ut. Det skulle lika gärna kunna hända vid vilken spänning som helst men behöver inte göra det. Orsaken är den långa kabeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser