Saddlemaker81 0 Postad 7 Juni , 2019 Hej kära båtexperter. Först till vad som är trasigt och vad som händer. Sen till historien om min första motorbåt. 1, krysskilen mellan svänghjul och vevade går av. Den håller ett par starter men sen går den av och svänghjulet snurrar på axeln. Jag har bytt 4 ggr nu. De två första ggr var det fel storlek, jag kikade på den gamla som satt. Sen lyckades jag tänka till och mäta lite, kunde då gå upp en storlek och då höll krysskilen längre. Frågan är följande: Vad kan det vara som gör att krysskilen går av? Till resten av historien med den här båten och dess motor är lång. Det började i fjol, en varm sommar och vi ville testa på en liten motorbåt. Vi har tidigare bara haft en liten glasfiberbåt med 12v motor på. Med begränsad budget så hittades denna båt, en Sandefjord från 1970 enl skylten. Motorn en Yamaha 55 hk electric. Det började direkt vid köp, tidigare ägarehade inte lagt i båten men gjorde det utan protest, backar ner kärran, lossar båten, backar ut, kör fram till bryggan och stänger av motorn. Vi kikar och ska sen provköra, nu börjas det. Motorstartar ok, lägger i backen, motorn varvar upp fint men bakåt kommer vi inte.. Motorn varvar men propellern rör sig inte. Testar framåt och det funkar fint. Justering tänker både vi o säljaren. Den historiens näst sista del är att vi tappar propeller och hela vxl'n. Hittar den som tur är på 2m djup och konstaterar att muttern som håller hela paketet på plats var i plast och är skrot. Fixar en ny, som är i metall, justerar vxl'n lite och nu funkar den klockrent. Del 2. I med fru o barn, nu ska det åkas båt. Mitt på sjön börjar motorn låta konstigt, spottar o fräser, svarar inte på gaspådrag. Lyfter på locket, svänghjulet har lossnat, krysskilen har gått av. Lyckas ta oss hem med hjälp av lilla 2 hk "trolling" motorn som också sitter på båten. Byter kryssbulten, får hjälp av en båtnisse i byn att justera tomgång och soppa. Motorn går nu så jädra bra, sen går Allt åt skogen... den historien kort är att jag stänger av motorn, sen när jag ska starta vägrar den starta. Det visar sig att krysskil nr.1 har gett sig. Byter denna och nu börjas det. Den kilen går av redan vid teststart på land. De två större kilarna håller längre men går av efter ett par starter. Motor gick nu riktigt fint med sista kilen men nu gick den av efter ca 10 starter och nu är båten till salu dock utan fungerande motor. Förlusten är ett faktum. Dock så gav vi "bara" 18000kr för båt med en 55 hk och 2 hk motor, gammalt kapell, 30 km/h kärra (hemmabygge) och ett ekolod av enklare model men den fungerar iaf. Jag har kämpat med den här motorn, lärt mig otroligt mycket om 2 takts båtmotorer men jag vill åka båt, inte skruva båt. // Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 7 Juni , 2019 Drar du åt svänghjulet utav h-vete efter byte? Det kanske är något glapp som gör att kilen pajar, svänghjulet kanske slungar av den. Vet ej om jag uttryckt mig så du fattar. Det kanske finns någon annan som har bättre förklaring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saddlemaker81 0 Postad 7 Juni , 2019 Fattar precis, för det var just det som kan ha hänt näst sista gången. För nu innan sista bulten gick av så fick jag svänghjulet på plats och drog åt bra hårt... i värsta fall får jag testa igen och dra åt ÄNNU hårdare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 7 Juni , 2019 Mutterpicka och loctite rules. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 9 Juni , 2019 Gissar här: På ytterkanten av svänghjulet sitter en kuggkrans. Den driver generatorn. Stämmer det så långt? I så fall, kan det vara generatorn som går trögt (av en massa anledningar som vi kan återkomma till)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 9 Juni , 2019 (redigerade) 13 minuter sedan skrev Baxlaget: Gissar här: På ytterkanten av svänghjulet sitter en kuggkrans. Den driver generatorn. Stämmer det så långt? I så fall, kan det vara generatorn som går trögt (av en massa anledningar som vi kan återkomma till)? Skall enbart vara startmotor som nyttjar kransen. Sitter stator under svänghjulet som sköter laddning och ström till gnista. Redigerad 9 Juni , 2019 av Mange249 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 9 Juni , 2019 (redigerade) 6 minuter sedan skrev Mange249: Skall enbart vara startmotor som nyttjar kransen Just det. Helt riktigt! Hade otur när jag tänkte ... Däremot: Är krysskilen i stål eller i mjukt järn? Redigerad 9 Juni , 2019 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saddlemaker81 0 Postad 19 Juni , 2019 Kilen är så vitt jag vet i hårt stål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 19 Juni , 2019 Kilar bör kunna skjuvas av utan att skada axeln. Alla de jag sett har varit i mjukjärn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 164 Postad 19 Juni , 2019 (redigerade) Kolla noga så att inte mutter eller bricka hamnar på den avsats där gängan som sticker ut ur svänghjulet är det som du drar mot. Det är ju den konade delen på bådevevaxel och i svänghjulet, som sks dras tight, med ett visst moment. Löses i så fall med en bricka innanför muttern, med så stort hål att du kan provträ brickan än upp till krysskilen utan svänghjul. Alltså förbi gängorna på vevaxeln. Redigerad 19 Juni , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser