sunbird198 0 Postad 7 Juni , 2019 tjena ska skrota omc 460in i båten och ersätta med cummins 5,9L är det någon som vet vilket drev som passar för detta ? dom cummins jag hittat verkar ha axel & roder.... // Sunbird Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 7 Juni , 2019 Vad är det för varvtal på motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 7 Juni , 2019 (redigerade) Det är svårt att hitta ett drev som överlever bakom en så lågvarvig och stark maskin som en 5,9. Jag vet att ex MMS i Västerås monterat en FPT N60 på över 400 hk vid 3000 varv framför ett DPH, hur bra det gått och hur länge vet jag ej. De enda drev (bortsett från typ gamla Volvo 750) som säger sig klara det du vill ha är Konrad. Men ett 680 kostar runt 250k och då måste du ha ett backslag också. IMD i Värmland är importör. Vill du åka stordiesel men inte axel är det annars bara Arneson eller vattenjet som gäller. Redigerad 7 Juni , 2019 av firefish Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 7 Juni , 2019 Yanmar ZT370? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 8 Juni , 2019 8 timmar sedan skrev Eld-: Yanmar ZT370? De jag vet som kör dessa (kommersiellt) är inte speciellt nöjda. Underhållskrävande, korta serviceintervall men framför allt en vek koppling (alltså lamellerna). Volvos nya drev DPI påstås (naturligtvis) klara massor av effekt men har ju samma typ av koppling som Yanmar och Volvo IPS dvs lameller och inte kona. Tänk också på varvet. En Yanmar 6LP.. varvar knappt 4000, en Volvo D6 varvar 3500. Jag har inte sett en Cummins som varvar över 3000 och oftast är de satta till 2500-2800 varv. Det innebär betydligt högre vrid per hästkraft och det är det som dödar transmissioner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunbird198 0 Postad 8 Juni , 2019 okey tack för input motorn varvar 2800-3000 varv och som sagt alla jag hittat kör axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 8 Juni , 2019 En fd kollega hade 5.9.an i sin Sea Ray 260/275 Där satt det Bravo 3(diesel) men det var ändå problem att få fart på båten pga utväxling Lägg där till att båten inte lämpade sig för såpass tung motor Kör man alltid försiktigt upp i planing så borde det hålla men vet inte hur hårt turbokicken går in Vad är det för båt du har? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser