Regal2200 0 Postad 6 Juni , 2019 Hej alla båtentusiaster! Jag har ett problem med styrningen(teleflexstyrning) på min regal (Volvo penta V8) den går jättetrögt och jag trodde jag hade hittat felet då det har kommit i ganska mycket vatten i servooljan, den var kolabrun... har tömt ur oljan och fyllt på med ATF olja och kört ett tag och sen gjort samma visa igen. Det blev lite bättre men är fortfarande ganska trögt.. vad tror ni man kan göra åt problemet? Kan vajern behöva bytas? Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 7 Juni , 2019 Varför inte fylla på med seevoolja istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Regal2200 0 Postad 7 Juni , 2019 Har gjort det 2ggr och kört och ur den gamla igen och det blev lite bättre men går fortfarande trögt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 7 Juni , 2019 Du sa att du har fyllt på med ATF olja. Använd styrservoolja som är avsedd för din servostyrning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Regal2200 0 Postad 7 Juni , 2019 Googlade och det skall vara denna olja till denna servopump, är ju ingen hydraulisk styrning. Den smörjer ju bara ner till cylindern där vajern kommer in. Men ska köra runt den lite mer i systemet i helgen och sen byta igen och se om det blir bättre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 480 Postad 7 Juni , 2019 Oljenivån till servon skall väl kollas med motorn igång? Har du gjort det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Regal2200 0 Postad 7 Juni , 2019 Hmm nej det har jag inte, hur menar du då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 845 Postad 7 Juni , 2019 (redigerade) Sedan skall man väl med tryckspruta trycka in fett i den där smörjnipplen till styraxeln på insidan av akterspegeln varje år, minst!? har du gjort det? Redigerad 7 Juni , 2019 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 480 Postad 7 Juni , 2019 På pumpen där du fyllt på oljan, i locket kan det sitta en sticka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Regal2200 0 Postad 7 Juni , 2019 Har inte smörjt några nipplar, hittar inga heller som det ser ut, har haft den på service men dom verkar ju inte ens göra hälften av vad som ska göras... vart menar du att nippeln ska sitta? I motorrummet längst bak mot akterspegeln? Bredvid cylindern där vajer kommer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 480 Postad 7 Juni , 2019 Har du kollat så att det inte kärvar vid ratten? Bakom instrumentpanelen. Smörj sen allt som ser ut att ha med styrningen att göra i genomgågen vid akterspegeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 57 Postad 7 Juni , 2019 Det är din teleflexkabeln som går trögt, garanterat. Lätt att tro att de hydrauliken som strular då det upplevs så. Koppla loss vajern från akutatorn och testa så vet du. Jag hade exakt samma installation, bytte vajer förra veckan. Blev som en ny båt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Regal2200 0 Postad 7 Juni , 2019 Har försökt fått loss den stora muttern mellan vajern och akutatorn men den sitter så in i helvete så får inte loss den så har inte kunnat uteslutit vajern ännu, blir nog att ringa nån servicekille som får kika på det! Tack för alla svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 57 Postad 7 Juni , 2019 Du behöver inte lossa den för att känna om det är vajern som är trög. På andra sidan sitter en "bult"med en sprint i. Ut med sprinten och upp med bulten. Då kan du ratta fritt och känna av vajern. Nummer 9 på bilden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Regal2200 0 Postad 7 Juni , 2019 Lossade exakt den där men vajern gick fortfarande trögt men det blev lite bättre... då är det slutspekulerat! Vajerbyte nästa! Tack ska du ha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 57 Postad 7 Juni , 2019 Inga problem, jag har precis byt vajer på 10 meter båt. 6 timmar och 30 blåmärken så gick det. Dock måste du lossa "den stora" för att få ut vajern. Du behöver även hålla emot med en polygrip för att rören där styrpinnen går i inte skall rotera med. Notera också att du antagligen behöver byta styrhuset under ratten för att det skall passa den nya vajern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Regal2200 0 Postad 7 Juni , 2019 Okej då kanske jag ska lossa den igen å testa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 57 Postad 7 Juni , 2019 Gå på med ett vettigt verktyg och håll emot enligt nedan bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Regal2200 0 Postad 7 Juni , 2019 jag höll emot där men vart ska jag skruva av vajern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 57 Postad 7 Juni , 2019 Du har gängorna precis under "flat" på föregående bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 7 Juni , 2019 Ok då är jag med. 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser