Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Mercury

Tomgång Mercruiser 3.0lx

Rekommendera Poster

Hej! 

Nu startar jag ännu en tråd😄

I vintras så bytte jag kylimpa och knä på motorn, och så passade jag på att blåsa ren förgasaren. 

Nu när jag startade så går hon jättefint på drygt 700rpm på tomgång och svarar bra på gas. Men när jag gasar upp och sedan drar tillbaka på tomgång så rusar hon lite ca 1400rpm. Trycker jag till med fingret på länkaget till trotteln mm så går hon ner på tomgång igen. Vajern löper lätt lika länkaget på förgasaren när motorn är av, dock så märkte jag att när motorn är på så går länkaget lite trögare på förgasaren. Är det något vacuum man ska justera så hon suger tillbaka länkaget till tomgång eller nå? 

Långt inlägg men hoppas någon orkar läsa så jag får sjösätta någon gång😀

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog montera en returfjäder på gasarmen på förgasaren. Fjädern drar då tillbaka armen även om det finns ett litet slack i wiren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror du de? Jag behövde ingen förra sommarn, men tanken har slagit mig🤔

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är så konstigt att länkaget på förgasaren löper lätt när motorn är av, sen att de blir trögare när den är på. 

Är det någon som har behövt satt en extra returfjäder på en sådan motor?🤔

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag inte på din typ av motor, men min VP V6:a får exakt ditt fenomen om man tar bort returfjädern. Och det är inget original utan eftermonterat. Dock är fjädern rostfri.

Vad är det för förgasare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jahaa ja det är ju en lösning helt klart, men det känns som att de skulle vara något eftersom jag inte behövde en extra fjäder förra sommaren🤔 Det är en Mercarb 2 port tror jag😊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verka som det var gasvajern ändå, den var lite för slack i reglaget, justera om den och nu funkar de finfint👍 Tack för tipsen iaf😊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-06-07 vid 06:27 skrev Mercury:

Det är så konstigt att länkaget på förgasaren löper lätt när motorn är av, sen att de blir trögare när den är på. 

Friktionen mellan gaswiren och dess hölje blir större, framförallt i böjarna, när wiren belastas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...