jaro7899 0 Postad 12 Juni , 2005 Hej Min OMC V8 5.0 gick bra att starta i höstas. När jag försöker starta den nu efter vintern, så är den väldigt trög att få runt med hjälp av startmotorn. Jag har inte prövat att dra runt den för hand med borttagna tändstift, utan har bara konstaterat att det inte är som det brukar. När man försöker dra runt den med startmotorn så klickar den sig fram med någon centimeter i taget, ibland så går den ett halvt varv. Har inte prövat så mycket mer, men konstaterar att startmotorn blir fruktansvärt varm. Vad kan promlemet vara? Vad tror ni om kass startmotor? Dålig jordning? Rost i cylinderfoder? Hälsningar Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Juni , 2005 Kolla att snurra motorn för hand med borttagna tändstift. Troligaste är att den fastnat i cylinderloppen och går trögt. Häll i lite olja i varje cylinder och testa. Prova att dra runt sedan utan tändstift istoppade. Startmotorn blir varm så den får nog ström och arbetar som den ska. Dålig jordning eller dålig kontakt skulle innebära att det skulle bli väldigt hett i en kontaktpunkt då ju startmotorn blir varm=stor elektrisk ström. Inte ovanligt att en motor kan kärva i cylinderloppen om du inte givit den en extra oljeinsprutning på hösten. Har du haft tillräckligt med glykol? Eller är den saltvattenskyld och du har glömt att dränera kylsystemet? Då kan den ha frusit sönder om du har otur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jaro7899 0 Postad 12 Juni , 2005 Den är saltvattenkyld och har varit ordentligt dränerad. Jag tror väl också på att kolvarna har satt sig lite efter vintern. Jag tror inte att den tidigare ägaren sprutatade in konserveringsolja i cylindrarna. Det är ett drygt jobb att lossa alla tändstiften, vet inte riktigt, men det borde finnas någon bra tändstiftsnyckel som får plats. Tack för snabbt och bra svar, det känns lite lättare när man får en hint om var man ska börja... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 12 Juni , 2005 Det finns anpassade tändstiftsnycklar till en vanlig hylsnyckelsats. Köp en sådan och ta bort stiften och kolla om det går lättare. Du bör ju ändå byta stift varje säsong. Då är du åtminstone ett steg längre i felsökningen. Det är ju heller aldrig fel att lossa anslutningarna till startmotorn, rengöra väl, på med lite kontaktolja, och dit med grejerna igen. Litet arbete, men ofta ett tacksamt resultat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 12 Juni , 2005 Hej, håller med de tidigare inläggen under förutsättning att du har fräscht batteri, men antar det eftersom startmotorn blir så varm. Skadar väl dock inte att göra rent jordningar/batteripolerna lite granna för säkerhets skull. Att lossa stiften hör väl till ett av de enklare jobben på en motor? En lite fråga till dig om en annan sak: Ser på bilden (är det en Galaxy?) att relingen är delad (kapad)i fören, känns den ändå stabil? Funderar på att göra detsamma med min båt... Mvh Dykarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jaro7899 0 Postad 12 Juni , 2005 Ja, relingen är kapad. Har förstärkt relingen på insidan med rostfria plattjärn (50x40x4 mm.) eftersom jag tyckte att den kändes för vek. Att byta tändstift brukar kanske tillhöra de enklare jobben på en båt, men jag ser att det är extremt dåligt med plats pga limporna. Ska se om jag kan hitta en bra tändstiftsnyckel som är anpassad för trånga utrymmen. Tack för svaren, jag återkommer med besked om vad problemet var. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TazTobbe 0 Postad 12 Juni , 2005 Har haft samma problem med min motor att start motorn går trögt.. kolla så alla kol ligger på i startmotorn... det var två som var kassa när jag plockade i sär startmotorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 13 Juni , 2005 Hadde exakt samma symptom på min starmotor. Själva start motorn hadde lossat från infästningen mot kuggarna/planetväxeln o gav en kortslutning. Starmototn blev jättevarm när jag körde den, den orkade knappt dra runt motorn. Var bara att fästa motorn igjen saken va sedan klar! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser