Felix06 1 Postad 5 Juni , 2019 Har en AQ 130 från -76 med 2 x Solex. Monterade bort förgasarna med grenrör för några veckor sedan och ställde försiktigt åt sidan medan jag ägnade mig år kyllimpan, frostbrickor mm. När jag nu lika försiktigt satt tillbaka förgasarna startar inte motor. Det rinner bensin (droppar) om förgasarna men motor tänder inte och stiften e torra. Tips? Hur fungerar detta med ACC istället för choke som jag läst om. Är det jag som gör fel? Tack på förhand för råd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 5 Juni , 2019 (redigerade) Om det droppar om förgasarna lär det vara något fel på dem. Rengör och byt alla packningar. Accelerationspumpen aktiveras när du för gashantaget framåt. Om du tar bort flamskydden så ser du att förgasarna sprutar en bensinstråle ner i insugsröret vid gaspådrag. Redigerad 5 Juni , 2019 av stensino Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 6 Juni , 2019 8 timmar sedan skrev stensino: Om det droppar om förgasarna lär det vara något fel på dem. Rengör och byt alla packningar. Accelerationspumpen aktiveras när du för gashantaget framåt. Om du tar bort flamskydden så ser du att förgasarna sprutar en bensinstråle ner i insugsröret vid gaspådrag. Hej med flamskydd menat du då luftfiltren och locket. Är det där strålen skall spruta? Räcker det med att ställa fram gashandtaget en gång. Jag har pumpat flera ggr igår kväll kan det vara därför det droppar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 6 Juni , 2019 (redigerade) Har tagit bort nu och tittat Får stråle på den ena förgasaren men inte den andra. Börjar fundera på om bensin alls kommer fram till den andre förgasare? Röret ser lite annorlunda ut "mer korrosion" mm kan det vara stopp i röret så bara den ena förgasaren får allt bränsle. Kan jag sätta tryckluft i röret och blåsa försiktigt eller risk jag förstör något? tack på förhand för råd Redigerad 6 Juni , 2019 av Felix06 Stavfel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 7 Juni , 2019 Nu har jag fått igång motor. Handlade inte om förgasare utan smörjde upp kabelskor tändspole/fördelare. Men hann konstatera ACC röret inte skickar in något bränsle på den ena förgasaren, samt att det läcker bensin vid infästningen bensinrör till den förgasaren. Ungefär som det går trögt dvs tar emot inne i förgasaren att ta emot bensin? Flottärhuslocket tänkte jag lossa på 3 skruvarna i mitten inget problem men den yttre skruven sitter som fastgjuten. Vågar inte "slå" eller något heller då kan väl förgasaren gå sönder. Tips? Vågar man borra ut den men det ser ut som en specialskruv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Juni , 2019 (redigerade) Hej! Volvos gamla bilmotor B20 var för sin tid en bra och slitstark grundkonstruktion som tillverkades i många varianter och exemplar. Det marina utförandets varianter benämndes AQ130 samt AQ130A till AQ130D. Vore - med modellvarianternas antal i åtanke - bra om du lägger upp litet foton i forumtråden! [P.g.a. de många varianterna är det annars svårt att begripa vilken skruv du eventuellt vill `borra ur´. Efter botaniserande bland reservdelskisserna hos marinepartseurope.com så verkar det som att årsskiftet 1975-1976 är betydelsefullt. Exempelvis denna skissmeny som sägs visa AQ130C, AQ130, B20 som tillverkades mellan 1969 till 1975. Vad gäller förgasare finns (minst?) två fabrikat att finna, om du scrollar ner och kollar de 6 alternativen. Zenith Stromberg respektive just din solex. Den heter närmare bestämt Solex 44PAI enligt denna verkstadshandbok - boatinfo.no som kräver PC.] B20:n är som sagt en masstillverkad och tålig motor. Även upptrimmad med dubbla fall-förgasare*. Men som sagt: lägg gärna upp foton i tråden! (*) Det där med fallförgasare (down draft) är f.ö. en trygghetsfaktor vad gäller brand, särskilt bra är det i båtar. (För om flottören skulle sjunka, eller dess `känsliga nålventil´ börja läcka så rinner läckbensinen in i själva motorn. Inte bra men ändå bättre än att det hamnar som explosiv gas i kölsvinet. I bilar däremot så rinner soppan ut på asfalten och ansamlas knappast.)Rekommenderar att du kollar flottörernas flytförmåga enligt verkstadshandbok samt byter nålventiler ifall detta inte gjorts tidigare! Redigerad 7 Juni , 2019 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 8 Juni , 2019 Hej stort tack för tips och råd och ett utförligt svar. Se bilden där jag markerat med en röd pil den skruv som vägrar släppa trots ihärdiga försök, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 8 Juni , 2019 Prova med slagskruvmejsel. Kräver kanske mothåll på undersidan, kommer inte ihåg exakt hur det ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 8 Juni , 2019 51 minuter sedan skrev Rascal: Prova med slagskruvmejsel. Kräver kanske mothåll på undersidan, kommer inte ihåg exakt hur det ser ut. Är det inte risk jag slår sönder förgasaren då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 8 Juni , 2019 Eller ett korrekt bits och försiktigt med en knackskruvdragare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 8 Juni , 2019 8 timmar sedan skrev Felix06: Är det inte risk jag slår sönder förgasaren då? Jo om du slår för hårt och utan mothåll! Lätt och lagom hårt med inte allt för stor hammare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 9 Juni , 2019 (redigerade) Använd slagskruvmejsel. Här har du en film hur man byter packningar i förgasarna. Med några timmars jobb blir de som nya igen: Redigerad 9 Juni , 2019 av stensino Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 9 Juni , 2019 25 minuter sedan skrev stensino: Använd slagskruvmejsel. Här har du en film hur man byter packningar i förgasarna. Med några timmars jobb blir de som nya igen: Ok stort tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser