Terri 33 Postad 20 Oktober , 2022 3 minutes ago, ABC said: Har inte funderat så mycket idén med att ha ett drivankare i fören, men det känns spontant som att om man blir puttad bakåt med bra fart över vågorna så blir påfrestningarna på rodret väldigt stora. Jämför med att backa med motor, då krävs det en hel del kraft att hålla kvar rodret så att det inte viker sig. Och då är farten inte hög. Ja där sa du nått. Men om man ligger med drivankare borde vågorna passera förbi fortare än båten rör sig bakåt, och det förhindrar att båten kanar utför och välts omkull om vågen bryter. Men det är klart, vattnet rör sig ändå i motsatt riktning - mot aktern i detta fall. Så ja, det kanske trots allt är bäst att ha drivankaret från aktern. ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 21 Oktober , 2022 (redigerade) De flesta exemplen i "Hårt Väder till Havs" har drivankaret från fören. Hur som helst så är det ganska tungt och krävande att använda ett drivankare. Så det är nog bäst att träna, och testa sig fram först i lugnare väder. Redigerad 21 Oktober , 2022 av Terri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 23 Oktober , 2022 On 10/20/2022 at 11:52 AM, Terri said: ... 6. Öka avståndet av den tunga vikten i båten bort från systemtyngdpunkten, ger ökad stabilitet. Det minskar rullning av båten, gör rullningen trögare. T.ex. en tung mast och tyngsta barlasten placerad längst ner i kölsvinet, är bra. Minskar det även rullingen att placera barlast långt ut runt perifirin, alltså längs babord och styrbord och i aktern och fören? Eller är det rakt under och över systemtyngdpunkten som gäller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 23 Oktober , 2022 8 minuter sedan skrev Terri: Minskar det även rullingen att placera barlast långt ut runt perifirin, alltså längs babord och styrbord och i aktern och fören? Eller är det rakt under och över systemtyngdpunkten som gäller? Nej, det lär göra precis tvärt om. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jacques 67 Postad 2 November , 2022 Några tips på hur man kommer över nämnda bok ”Hårt väder till havs”? Verkar sedan länge slutsåld hos dom vanligaste handlarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 2 November , 2022 8 minuter sedan skrev Jacques: Några tips på hur man kommer över nämnda bok ”Hårt väder till havs”? Verkar sedan länge slutsåld hos dom vanligaste handlarna. Antikvariat? https://www.bokborsen.se/?f=1&qi=9789118042423 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 2 November , 2022 Har det inte skrivits något bättre de senaste 40 åren? Det måste ju varit en del ordentliga oväder sedan dess som kanske bjudit på nya erfarenheter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 353 Postad 2 November , 2022 33 minuter sedan skrev Dava: Har det inte skrivits något bättre de senaste 40 åren? Det måste ju varit en del ordentliga oväder sedan dess som kanske bjudit på nya erfarenheter? Det har nog skrivits enorma mängder, men i ökande grad i digital form. På 90-talet och tidiga 00-talet främst på rena hemsidor, sen i bloggform, artiklar i tidskrifter, inlägg och kommentarer i diskussionsforum och sen i både ljudform och videoform. Böcker är inte det bästa sättet att nå ut på längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkusF 53 Postad 3 November , 2022 2022-10-20 vid 20:44 skrev Terri: Ja där sa du nått. Men om man ligger med drivankare borde vågorna passera förbi fortare än båten rör sig bakåt, och det förhindrar att båten kanar utför och välts omkull om vågen bryter. Men det är klart, vattnet rör sig ändå i motsatt riktning - mot aktern i detta fall. Så ja, det kanske trots allt är bäst att ha drivankaret från aktern. ??? Nog borde det bli större påfrestningar på rodret om vågorna slår direkt mot aktern, som de gör med drivankaret från aktern. Jag kan inte tänka mig att båten skulle driva snabbare än vågorna om man har drivankaret i fören. Orsaken till att ha drivankaret i aktern har nog andra fördelar än att spara rodret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jacques 67 Postad 3 November , 2022 14 timmar sedan skrev Peter_K: Antikvariat? https://www.bokborsen.se/?f=1&qi=9789118042423 Tack för detta tips, men jag är mest intresserad av den sjätte och sista upplagan med dom senaste uppdateringarna, tror den är från 2009. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fragancia 6 Postad 3 November , 2022 Anders Eriksson menar att drivankare är nödvändigt för att minska farten vid hårt väder. Se nedan artikel. https://pakryss.se/anders-eriksson-om-ggr-rapporten-broms-okar-sakerheten/ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 3 November , 2022 2 timmar sedan skrev Jacques: Tack för detta tips, men jag är mest intresserad av den sjätte och sista upplagan med dom senaste uppdateringarna, tror den är från 2009. Så kan det vara. Tipset är fortfarande ”antikvariat”. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jacques 67 Postad 3 November , 2022 Jag letar givetvis vidare. Det nämndes tidigare om annan info i samma ämne, någon som på rak arm kan ge ett tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 3 November , 2022 4 hours ago, Jacques said: Tack för detta tips, men jag är mest intresserad av den sjätte och sista upplagan med dom senaste uppdateringarna, tror den är från 2009. Jag har upplagan från 2001. Jag såg ett annons-citat (slutsåld dock) från senaste upplagan: "En förlisning 2003 som är skakande att läsa handlar om en leveranssegling från Frankrike till Västindien. Det var erfarna seglare fast de bara var 23 och 24 år gamla, med en ny 49 fots segelbåt men på grund av ett felaktigt beslut blev seglingen hemsk. Den unga kaptenen dog och båten kapsejsade." Någon som känner till förloppet och vad det felaktiga beslutet bestod i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 3 November , 2022 6 hours ago, MarkusF said: Nog borde det bli större påfrestningar på rodret om vågorna slår direkt mot aktern, som de gör med drivankaret från aktern. Jag kan inte tänka mig att båten skulle driva snabbare än vågorna om man har drivankaret i fören. Orsaken till att ha drivankaret i aktern har nog andra fördelar än att spara rodret. Vänta nu? Jag undrar om det inte är tvärtom. För vågorna driver inte, de är endast gungningar upp och ner av vattnet. Men båten driver alltid i vindriktingen genom vattnet, även om mycket långsammare med drivankare. (Såvida det inte råder kraftiga strömmar i motsatt rikting.) Så därför borde vara bättre att ha drivankaret i aktern. Med drivankaret i fören kommer rodret tryckas till då båten driver baklänges genom vattnet. Att vågorna "rör" sig snabbare är inte det vässentliga. Vågornas "rörelse" är en illusion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 3 November , 2022 5 minuter sedan skrev Terri: Vänta nu? Vågornas "rörelse" är en illusion. Vågorna "rör" sig på grund av att vinden skapar en ström längs ytan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 3 November , 2022 1 minute ago, Dava said: Vågorna "rör" sig på grund av att vinden skapar en ström längs ytan Men vattnet rör sig inte. Vinden river upp havet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 3 November , 2022 6 minuter sedan skrev Terri: Men vattnet rör sig inte. Vinden river upp havet. Nja, fast själva vågen rör ju sig med strömmen, det är väldigt tydligt när man seglar och kan ligga på en vågtopp länge, det hade ju aldrig gått om vågen rullade "på stället" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 3 November , 2022 45 minutes ago, Dava said: Nja, fast själva vågen rör ju sig med strömmen, det är väldigt tydligt när man seglar och kan ligga på en vågtopp länge, det hade ju aldrig gått om vågen rullade "på stället" Som sagt, vågen förflyttar sig, men inte vattnet i den. Vattnet i vågen förnyas hela tiden. Du seglar över vattnet, men stannar kvar på vågtoppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 4 November , 2022 (redigerade) 14 hours ago, Terri said: ... båten driver alltid i vindriktingen genom vattnet, även om mycket långsammare med drivankare. (Såvida det inte råder kraftiga strömmar i motsatt rikting.) .... Vid närmare eftertanke, det spelar nog ingen roll om det råder kraftig ström i endera riktningen. Båten kommer ändå passera genom vattnet i vindriktningen, även om båten skulle dras med strömmen geografiskt i motsatt riktning. Om strömmen går i samma riktning som vinden, då kan strömmen ändå knappast röra sig snabbare än vinden när det råder storm. En annan sak. Minns inte om det var någon på detta forum som nämnde det, men om båten ligger med drivankare från fören har vinden väldigt lite att gripa tag i på en strömlinjeformad båt. Så i praktiken kanske båten då ligger nästintill stilla i vattnet. Redigerad 4 November , 2022 av Terri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 4 November , 2022 5 timmar sedan skrev Terri: En annan sak. Minns inte om det var någon på detta forum som nämnde det, men om båten ligger med drivankare från fören har vinden väldigt lite att gripa tag i på en strömlinjeformad båt. Så i praktiken kanske båten då ligger nästintill stilla i vattnet. Det finns ändå en hel del att gripa tag i förutom den strömlinjeformade båten. Rigg, ruff, utrustning. Vi "seglade" vår maxi 77 i över 6 knop bara på riggen i ett oväder utanför Halmstad för många år sedan. Med drivankaret skulle man glida med strömmen i gissningsvis ett par knop, så helt still kommer man aldrig ligga. Men båtens för kommer att hållas mot vinden och vågorna (brytningar) vilket jag ser många fördelar med. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 18 November , 2022 On 8/9/2019 at 11:27 AM, Peka67 said: Det har du rätt i, fast även vågor på havet kan ha liknande karaktär. Det är inte ofta som ett sådant här händelse förlopp filmas, därför blir det intressant tycker jag. Sedan så kan man dra en viss lärdom hur vida man bör angöra en hamn under vissa förutsättningar. Nu menar jag inte att Bavarian gjorde fel, tvärtom så finns det ytterligare en video där det inte ser ut att vara så svåra förhållanden. Är det inte lite av skandal att vågorna bryter så här direkt in i ett hamninlopp (Zumaia, Spanien)?! Det måste ju betyda att inloppet inte är skyddat tillräckligt långt ut, och är alldeles för grunt. Atlanten trycker ju på här för jämnan, längs hela kusten av Biscaya, och fortsatt ner längs Spaniens och Portugals kust. Erfarenheten under årens gång borde ha garderat sig mot såna här situationer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 22 November , 2022 Det kan vara tufft i Medelhavet också. Club Náutico de Águilas i östra Spanien: https://www.youtube.com/watch?v=7e7NIozTUZA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 22 November , 2022 Club Náutico de Águilas måste vara ökänt. https://www.youtube.com/watch?v=z3vLf7CDOUs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 353 Postad 22 November , 2022 2022-11-18 vid 06:04 skrev Terri: Är det inte lite av skandal att vågorna bryter så här direkt in i ett hamninlopp (Zumaia, Spanien)?! Det måste ju betyda att inloppet inte är skyddat tillräckligt långt ut, och är alldeles för grunt. Atlanten trycker ju på här för jämnan, längs hela kusten av Biscaya, och fortsatt ner längs Spaniens och Portugals kust. Erfarenheten under årens gång borde ha garderat sig mot såna här situationer. Jag har lite svårt att känna sympati för folk som ger sig ut i förhållanden som båten inte är byggd för. Är den potentiella våghöjden större än ca 1/4 av båtens längd (som en tumregel), ska man helt enkelt inte vara ute med båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 7 December , 2022 Jag tänker på alla små atoller i Stilla Havet, där seglare ligger för ankar. Måste det inte bli väldigt farligt efter oväder, när stora surfvågor plötsligt bryter in över de uppgrundade vattnen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 9 December , 2022 (redigerade) Om man inte väljer en båt med stabil långköl och skyddat roder, vad finns det då för möjligheter till provisoriska lösningar ifall rodret skulle slås av vid påsegling mot container, trädstam, eller liknande? Redigerad 9 December , 2022 av Terri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 9 December , 2022 8 timmar sedan skrev Terri: Om man inte väljer en båt med stabil långköl och skyddat roder, vad finns det då för möjligheter till provisoriska lösningar ifall rodret skulle slås av vid påsegling mot container, trädstam, eller liknande? Man kan ha förberett ett nödroder av plywood. Man kan ha ett vindroder som man kan styra med. Det skall tydligen gå att nöd-styra med en segelsäck eller liknande och två draglinor som man flyttar rodret mellan bb och sb. En paddel eller åra som riggas tillfälligt. En bordsskiva och en spinnakerbom som surras samman. ...bara några förslag... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 10 December , 2022 (redigerade) Empiriska tester visar att vid ”lugnt” väder fungerar nödlösningar att styra men det blir svårare vid frisk vind och grov sjö. Hilma crew vet hur svårt det är Om roder styrningen skadas kanske man har tur och kan styra mha autopiloten som sitter kopplad till roderstocken men är roderbladet borta funkar inte det. Nödroder Diskuteras i FB grupp om Orca-attacker, har U- beslag i garaget som passar till spirbom till förra båten. Pensionärsbåten har grövre spirbom med okänd diameter. Får fundera inför vårarbetet Redigerad 10 December , 2022 av skippeer 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 14 December , 2022 2022-10-11 vid 15:30 skrev Terri: I händelse av storm och höga vågor, och om man inte är för nära land, borde inte det säkraste vara att ta ner seglen, kasta i ett drivankare från fören, och sedan stänga in sig i ruffen? Jag tycker inte det. Det beror på situationen. 2022-10-17 vid 09:00 skrev Terri: Det bästa torde väl vara att gå framåt mot stormen, och uppe vid vågkrönet styra av svagt åt sidan för att "landa" mjukare nedför vågdalen. Men det kräver ständig närvaro. Nej, är det sånt busväder finns egentligen bara att följa med och hoppas att det finns tillräckligt med plats i lä. Det finns dessutom inte så mycket utrymme för finlir. 2022-10-15 vid 07:12 skrev Terri: För övrigt tror jag inte att vågor bryter ute på havet Jo, tyvärr gör de det. Angående drivankare i fören, aktern eller inte alls. Drivankare från fören eller aktern är olika lösningar för helt olika förutsättningar. Så länge man tycker att man kan fortsätta segla (behöver iofs inte innebära att man har seglen uppe) kan det hjälpa att hålla farten nere med hjälp av någon form av broms akterut (tex linor). Om man aktivt styr vill man fortfarande kunna manövrera båten och då behöver man bara få ner farten tillräckligt. Då hjälper en "broms" mycket. Blir farten för hög får båten ett eget liv och det är bla det man vill undvika. Lägger man ut ett drivankare i fören vill man egentligen bara uppnå att hålla fören mot vädret. Gör man det har man gett upp tanken på att segla utan går mer på att stänga in sig i båten och vänta ut eländet. Att ligga bi är ett annat "knep" som funkar bra i vissa situationer. (Det kan man även använda i bra väder om behov finns att ligga "still".) Hur man hanterar det hela i stunden beror enbart på hur situationen ser ut, vilka resurser man har i form av båt, folk ombord och hur utvilade de är. Men jag är av den fasta övertygelsen att en aktivt hanterad båt är alltid att föredra. Men, som sagt, man skall orka med det i längden. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser