JonasRydh 0 Postad 5 Juni , 2019 (redigerade) Hej, Motorn är en Yamaha F60 årsmodell 2000. Igår em på väg hem efter en längre tur på havet upptäckte jag att det inte kommer något vatten från skvaller-röret (endast droppar lite). Åkte då hemåt direkt (ca 1h i 6 knop) Det kommer dock en stråle med vatten (varmt) från ett rör ca 10-15cm under motorkåpan. Inga larm för att motorn är överhettad har utlösts. Motorblocket är varmt men inte så att man bränner sig. Har försökt att pilla med en ståltråd men det löste inte problemet. Ska testa att ta bort slangen och göra rent den också. Mina frågor: 1. Finns det några andra knep man kan prova själv? Göra rent insuget? 2. Får motorn tillräckligt med kylning så den inte verkar bli överhettad? Hade tänkt åka ut på havet idag igen (man får ju passa på när det äntligen är varmt:)) men frågan är om man törs det??? Redigerad 5 Juni , 2019 av JonasRydh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 5 Juni , 2019 Har du bytt impeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasRydh 0 Postad 5 Juni , 2019 Jag har inte gjort detta och vet inte heller när det gjordes senast. Men om det hade varit impellern så hade det väl inte kommit upp kylvatten alls i motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 5 Juni , 2019 En impeller behöver inte vara hel eller trasig, den kan vara lite halvbra också. I början så tappar impellerns blad sin elasticitet och då är det dags att byta ut den. Men om man fortsätter att köra med en dålig impeller så kan man råka ut för att delar av bladen går av och fastnar i någon kylkanal, medans de resterande delarna fortsätter att pumpa vatten hjälpligt. Jag tycker att steg ett är att byta impeller och kolla skicket på den gamla. Saknas det någon del av impellern, och var finns den i så fall? Sen kan det också vara bra att kolla på termostaten. Jag har för mig att någon båtmotors termostat gör att skvallerstrålen bara pissar när motorn är varm och termostaten har öppnat, men jag kommer inte ihåg vilket märke som detta gäller för. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strmbrg 8 Postad 5 Juni , 2019 Sitter slangen fast på insidan av skvallerröret eller har den lossnat? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 10 Juni , 2019 den lilla genomföringen som slangen skall sitta fast på insidan kan ha fått lite skräp som täpper till, kolla det med, Har du haft mycket påväxt på propphus osv? det släpper och en del kan sugas in och täpper till hålet, Detta är ju det snabba enkla att kika på innan du drar isär riggen, 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 10 Juni , 2019 På tomgång ska det vara tryck i skvallerstrålen. Inte som din lilla på bilden. Byt impeller! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 10 Juni , 2019 Innan du börjar byta saker: Ta en smal trästicka, typ grillspett som passar lagom i skvallerhålet. Rensa upprepade gånger. Både jag och en kompis har haft igensatt kanal precis innan svallerhålets utlopp. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasRydh 0 Postad 10 Juni , 2019 Tack alla för ert engagemang. Fantastiskt att man kan få hjälp på detta sätt när man själv inget begriper om motorer Ska ut till båten på torsdag och försöka rensa rest och se om det blir bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 10 Juni , 2019 4 minuter sedan skrev JonasRydh: Ska ut till båten på torsdag och försöka rensa rest och se om det blir bättre. Förtydligande: Du ska ha motorn igång när du rensar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser