Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
JonasRydh

Ingen skvallerstråle men varm vatten ur annat hål, kyls motorn ändå?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Motorn är en Yamaha F60 årsmodell 2000.

Igår em på väg hem efter en längre tur på havet upptäckte jag att det inte kommer något vatten från skvaller-röret (endast droppar lite). Åkte då hemåt direkt (ca 1h i 6 knop)

Det kommer dock en stråle med vatten (varmt) från ett rör ca 10-15cm under motorkåpan. Inga larm för att motorn är överhettad har utlösts. Motorblocket är varmt men inte så att man bränner sig.

Har försökt att pilla med en ståltråd men det löste inte problemet. Ska testa att ta bort slangen och göra rent den också.

Mina frågor:

1. Finns det några andra knep man kan prova själv? Göra rent insuget?

2. Får motorn tillräckligt med kylning så den inte verkar bli överhettad?

Hade tänkt åka ut på havet idag igen (man får ju passa på när det äntligen är varmt:)) men frågan är om man törs det???

IMG_6328.jpg

Redigerad av JonasRydh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bytt impeller? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte gjort detta och vet inte heller när det gjordes senast. Men om det hade varit impellern så hade det väl inte kommit upp kylvatten alls i motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En impeller behöver inte vara hel eller trasig, den kan vara lite halvbra också.

I början så tappar impellerns blad sin elasticitet och då är det dags att byta ut den. Men om man fortsätter att köra med en dålig impeller så kan man råka ut för att delar av bladen går av och fastnar i någon kylkanal, medans de resterande delarna fortsätter att pumpa vatten hjälpligt.

Jag tycker att steg ett är att byta impeller och kolla skicket på den gamla. Saknas det någon del av impellern, och var finns den i så fall? Sen kan det också vara bra att kolla på termostaten. Jag har för mig att någon båtmotors termostat gör att skvallerstrålen bara pissar när motorn är varm och termostaten har öppnat, men jag kommer inte ihåg vilket märke som detta gäller för.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter slangen fast på insidan av skvallerröret eller har den lossnat?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den lilla genomföringen som slangen skall sitta fast på insidan kan ha fått lite skräp som täpper till, kolla det med, Har du haft mycket påväxt på propphus osv? det släpper och en del kan sugas in och täpper till hålet,

Detta är ju det snabba enkla att kika på innan du drar isär riggen,

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På tomgång ska det vara tryck i skvallerstrålen. Inte som din lilla på bilden. Byt impeller! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan du börjar byta saker: Ta en smal trästicka, typ grillspett som passar lagom i skvallerhålet. Rensa upprepade gånger. Både jag och en kompis har haft igensatt kanal precis innan svallerhålets utlopp.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för ert engagemang. Fantastiskt att man kan få hjälp på detta sätt när man själv inget begriper om motorer :) Ska ut till båten på torsdag och försöka rensa rest och se om det blir bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev JonasRydh:

Ska ut till båten på torsdag och försöka rensa rest och se om det blir bättre.

Förtydligande: Du ska ha motorn igång när du rensar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...