skippeer 422 Postad 5 Juni , 2019 (redigerade) Jag skall montera linlöpare / ledbyglar på sidan till ruffen, Seldens ledbygel har 6,3 mm hål så jag har köpt 5,5 mm rostfria metall/plåt skruv. Tidigare har jag tabbat mig vid skruvning dvs borrat med fel dimension så motståndet vid skruvandet gjort att jag dragit av skruven....(klena dimensioner, är inte stark). Vid borrning i trä finns en rumregel "Vid skruvning förborras trästyckena med borrdiameter = 0,8 x skruvens diameter." Det som jag läst om är att borra i glasfiber med en diameter som är lika med skruvens inre kärna men jag är tveksam. Insidan är trixig att komma åt så jag har skippat genomgående bult. Vilken grundprincip funkar vid borrning och skruvning i glasfiber? Är det skruvens kärndiameter som avgör borrdimensionen eller vad Har även sökt på engelska båtforum men de använder tum.... 5,5 mm => 0,217 inch Mina skruvar kanske är size 12 ==> Drill diameter 0,182 inch =>> borr diameter 4,623 börjar med att borra med 4,5 mm HSS borr och testar försiktigt att skruva i utan att ta i för kung och fosterland Tar en sväng förbi BT och köper borr för blindnit 4,8 mm i fall att 4,5 är för trögt (fractional drill diameter i tabellen ovan 0.187 inch => 4,75 mm ) Redigerad 5 Juni , 2019 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snoy 39 Postad 5 Juni , 2019 Man kan oxo borra och gänga o använda maskinskruv. det blir till och med starkare ! Fungerar även i massivt trä ! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 5 Juni , 2019 Tack för tipset, eftersom jag saknar gängtappar kör jag på plåtskruvspåret. Är i båten och funderade på kärnans diameter på skruven, 3,9 mm. För skoj skull räknade jag på rekommendationen för trä 0,8 x 5,5 = 4,4 mm. Trä är mjukt och glasfiber stenhård så jag lutar åt att gå på träbranschens tumregel avrundad uppåt dvs borrdiameter 4,5 mm. En struntfråga kan tyckas men när jag tidigare dragit av rostfria skruv så har det gett flera timmars merarbete. jag skall använda försänkare för att slippa spräcka gelcoatkanten. Tätar med butyl för det har varvet använt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 5 Juni , 2019 13 timmar sedan skrev snoy: Man kan oxo borra och gänga o använda maskinskruv. det blir till och med starkare ! Fungerar även i massivt trä ! Japp, jag har monterat gångjärn i 15 mm plywood med maskinskruv som precis når igenom plywoodskivan, dock inte använt mig av någon gängtapp utan bara borrat ett hål som det gick trögt att få in skruven i, det sitter som berget och har gjort det i flera år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 6 Juni , 2019 Ta närmaste större dimension än skruvens kärna. Välj också rostfri skruv av god kvalitet. Billigare rostfria varianter är oftast hopplöst klena. Överväg också att borra upp hålen på 6,3 mm till något större om det går att göra snyggt - ju större desto starkare och lättare att skruva. Kanske ett lim isf butyl som tätning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 6 Juni , 2019 (redigerade) Större borrdiameter än skruvens kärna känns helt rätt för glasfibern som trängs undan av gängan behovet kunna få plats. Min skruvkärna är på 3,9 mm, det finns borr för nit på 4,2 mm som troligen är bättre än standard 4 mm borr. Första skruvarna med stjärnskruvskalle som jag köpte stack bara in 9 mm, när jag köpte längre så fann jag skruv med Torx, lättare att dra med kraft. Jag testade med 4 mm hål för 2 skruv, gick väldigt trögt, skruvade ur och i tills jag var nöjd. Skall testa med 4,2 mm borr på nästa beslag. Läste på engelsk båtforum om att fästa räfflade gänginsatser med epoxi, på bilderna ser det ut som att de är täta så att epoxin inte kommer in i gängan. Kanske det ultimata sättet vid stora belastningar. Fördelen med butyl är att det enkelt går att skruva ur. Köpte butyltejpen för 20 år sedan, legat oanvänd i garaget tills nu. Redigerad 6 Juni , 2019 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 220 Postad 6 Juni , 2019 Med genomgående bult med bricka och mutter håller det bättre. Med kraftig (kanske ofrivillig) snedbelastning på linlöparen så kan det bli stora krafter för plåtskruvarna. Hur tjock är glasfibern som du ska fästa i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 6 Juni , 2019 Butyl kan väl bli kletigt. Rinna och ge smutsränder. De flesta använder sika 291 eller 292. Eller något modernare. Butyl är ett mycket udda val. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Juni , 2019 1 timme sedan skrev AndW: Butyl är ett mycket udda val Nja, butyl är bra, det är det enda som ger täta rutor. Det blir kladdigt i värmen men det rinner inte. Och det håller i evighet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 6 Juni , 2019 Men det gäller ju inte rutor (=mycket relativ rörelse). Det gäller ju linlöpare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 6 Juni , 2019 (redigerade) Linlöparna på babord sida sitter med kortare och klenare skruv sedan 17 år, tätat med butyl. Det har fungerat fint, nu har jag behov att flytta fockskotet till styrbord sida och behöver då ledbyglar/linlöpare. Torxskruv (17 mm in i glasfibern vilket är ett hörn för den första linlöparen) och ledbyglar på styrbordsidan är betydligt kraftigare än de gamla på babord. Gissar att nästa linlöpare kan skruvas i 10 mm glasfiber (borrar och skruvar dit den imorgon). Linlöparnas stora uppgift är att förebygga slitage på ruffsidan och den främre är dessutom till för att förhindra att fockskotet glider uppåt på framkanten av ruffhörnet. Genomgående bult hade varit bäst men jag river inte ned inredningen på insidan eftersom det har funkat med samma krafter i 17 år med likadan lösning. Om jag skulle få problem med plåtskruven är plan B att använda ingjutna räfflade rostfria gänginsatser.https://c-edgren.se/produkter/#!/ganginsatshttps://shop4fasteners.co.uk/blind-self-tapping-threaded-inserts-marine-grade-a4-stainless-steel.html Om det inte går att få tag på syrafast rostfri gänginsats skulle det kanske gå med mässing insats och köra med Loctite som isolering mellan RF skruv och gänginsats på motsvarande sätt som proffs gör med RF skruv i Alu master. Redigerad 6 Juni , 2019 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 4 Maj , 2021 (redigerade) Fann en överskådlig tabell för oss som behöver styrning innan vi vågar borra. Intressant att man bör tänka på friktionskraften/momentet som beror på hur långt skruven tar i materialet. Har roat mig med Drill-Fill-Drill för att förebygga läckage runt en taklucka Borrat 10 mm, fyllt med epoxi och skall nu borra/montera med 4,8 mm skruv längd 19 och 25 mm (längre vid gångjärnen). Tips från nätet för glasfiber (har inte lyckats finna guider på svenska). Borra först ett litet pilot hål Borra sedan det slutgiltiga pilot hålet Försänk för att slippa sprickor i gelcoaten eller i mitt fall för att möjliggöra en liten "extra packning" med tätmassa runt borrhålen mellan ram och däck (borrar i uthärdad epoxi och extra packning är egentligen overkill för det kan inte läcka genom skruvhålet....) En del föreslår att man kör borrmaskinen baklänges vid försänkningen för att det inte skall gå för fort ned i materialet. Glasfiber slöar tydligen ned skärpan på borren, har inte tänkt på det förut men så kan det vara. Redigerad 4 Maj , 2021 av skippeer 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 11 Maj , 2021 2021-05-04 vid 23:53 skrev skippeer: En del föreslår att man kör borrmaskinen baklänges vid försänkningen för att det inte skall gå för fort ned i materialet. Jag använder försänkare (finns bla på Biltema). Då får man bra koll när man försänker hålet. Jag förborrade med för liten diameter, vid ett tillfälle, i en plastad "puck". När jag drog i skruven sprack plasten. Iofs bara att borra upp och göra om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser