Makro 1 209 Postad 6 Augusti , 2023 Är det så stor skillnad på förbrukningen mellan en utombordare och insprutad inombordare med lika effekt i lika tung båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 7 Augusti , 2023 16 timmar sedan skrev Makro: Är det så stor skillnad på förbrukningen mellan en utombordare och insprutad inombordare med lika effekt i lika tung båt? Det kan såklart skilja sig och finnas exempel på kombinationer där en inombordare med samma effekt drar mindre än samma båt med OB. Men på gruppnivå (små planande båtar) är min uppfattning att utombordare går något snålare än motsvarande båt med bensininombordare. Det finns fort.f en del tillverkare som erbjuder samma båt med båda alternativen, Sea Ray är ett sånt märke. Det som står ut är att versionen med OB har högre toppfart och längre förbrukning jämfört med IB versionen. Det kan dels ha att göra med att det är större transmissionsförluster på drevbåten, vidare högre vikt och annan viktfördelning. Det är dock svårt att uttala sig om då många båtar som såldes med drev inte erbjöds med OB alternativet. I USA har jag förstått att det är relativt populärt att bygga om båtar till OB när det är dags för motorbyte istället för att byta inombordare och drev. Troligen har det inte samma problem med stölder så det innebär inte någon nackdel att göra bytet, troligen mest fördelar- särskilt som båtarna förvaras i saltare vatten och korrision och beväxning säkert är en större utmaning där. Om det inte sker något tekniskt genombrott tror jag att mindre / planande båtar med bensininombordare kommer bli ytterst ovanligt. Jag har själv bensininombordare man hade gärna haft OB ifall de inte var så dyra i inköp och försäkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 7 Augusti , 2023 ”Snurra” på en mindre båt förstår jag men när det gäller lite större så känns det inte lika naturligt, dubbla motorer på en 9m båt över 3 ton och tyngre måste ju slicka i sig en del även om utombordare ska vara snåla? Men en dieselmotor är inte billig den heller om man skulle välja det istället för att konvertera till utombordare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser