Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Strmbrg

Märkliga besked om packningar till avgasknän.

Rekommendera Poster

Alltså, nu har jag genom att blåsa och täcka för, kunnat konstatera att samtliga sex kanaler i både knä och limpa är öppna i båda ändar, dvs sjövattnet kan flöda genom samtliga sex.

 

Det märkliga är att packningen som påstås passa till detta limp-/knä-system blockerar för de två kanalerna på kortsidorna (med undantag för pyttesmå hål, se bild). När jag för detta på tal med tex Marinshopen får jag svaret att dessa två kanaler är pluggade i systemet, därför ser packningen ut som den gör.

Numera VET jag att alla kanaler är öppna, genom en enkel undersökning. Packningen ser dock ut att passa för system med tre kanaler per långsida, vilket jag inte har. 

Jag har ju problem med kylningen av motorn - dock bara på höga varv/planing - och ser såklart detta som en tänkbar orsak till dålig kylning.

Om alla sex kanalerna har samma flöde men två är spärrade så minskar rimligtvis flödet en hel del, dvs på samma sätt som när kanaler eller slangar är delvis igentäppta. Kanske inte en minskning på 33%, som räknaren ger vid handen, då flödet ökar något i de öppna, men säg mellan 25 och 30% minskning.

 

Än märkligare är att de gamla packningarna - som förvisso - pajade när jag lossade knäet tidigare i somras, också såg ut att vara täckande för kortsideskanalerna. Men - jag hade ingen överhettning förra året...

 

Nu tänker jag hursomhelst skära upp öppningar för de två kortsideshålen i de två reservpackningar jag köpte, montera dem och se vad som händer.

Kommentarer/egna erfarenheter av detta?

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste vara en strypning mellan limpa och knä annars kommer knäna få väldigt olika mycket kylvatten och det ena går varmt. Strypningen säkerställer att bägge knäna får tillräckligt mycket kylning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick samma fel efter att monterat ett nytt longblock och nya limpor ifrån Hansen.

Bytte impeller och fick en klar förbättring av motortempen.

Ställde massor av frågor till olika leverantörer av packningar inget hjälpte förrän

jag fick rådet byt impeller. Motorn 5,0 drev alpha one. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns även packningar för färskvattenkylda system och då finns det packningar som skall blockera en del av vattenkanalerna.

Men det visste du kanske? En sådan har du kanske fått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det satt en liten bit slang i rörkröken direkt efter impellerpumpen tidigare. Den tog jag bort i våras innan sjösättning. Jag tyckte det verkade helgalet med en förträngning i flödet. Efter att ha läst på lite så förstår jag nu varför den var ditsatt. Med denna på plats ÖKAR man pumpeffekten! 

Nu har jag alltså hållt på och krånglat med en väldig massa försök att lösa mitt kylproblem, och så är det troligen bara två centimeter bortslängd gummislang som är felet.

 

PS

De nya pumparna som säljs har cirka 30% bättre effekt i sig själva än den äldre modell som sitter på min motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nix, ingen skillnad med eller utan slangstump som flödesbegränsare...

 

Nu tänker jag nog ändå prova att ta upp hål för samtliga sex kanaler i packningarna fast av ett aningens nytt skäl.

Jag har nu säkerställt att mitt kylproblem:

Inte ligger före impellerpumpen (genom att ta in vatten annan väg än via drevet)

Inte ligger i pumpen (genom lån av ny pump med högre kapacitet) 

Rimligtvis inte ligger i värmeväxlaren (rengjord och täthetskollad)

Inte ligger i cirkulationspumpen (demonterad och kollad)

Inte beror på termostaten (bytt)

Inte beror på läckage mellan olje- och kylsystem

Men MÖJLIGEN beror på trånga passager   i limpor och knän. De är förvisso kollade och rensade så gott jag kommer åt. Men OM det ändå är förträngningar där så KANSKE det kan kompenseras med att köra flöde i alla sex kanaler istället för att som nu i bara fyra per sida.

Redigerad av Strmbrg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har ju varit så mycket hit och dit i trådarna så jag vet inte om detta har varit uppe.

Har du gjort ett komp.prov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det har jag inte gjort. Om det är otätt bör man väl se det på olja och eller kylvätska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alla gånger att det blir vatten i oljan eller att kylvätskan blir missfärgad. Kan var ide att göra ett prov för att utesluta, nu är ett komp.prov inte hundra utan bör kombineras med ett leak-down test. Men ett komp.prov är enklast och ger en fingervisning.

 

Har för mig att du skrev tidigare någonstans att knäna inte blev varma när den började gå varm eller var det tvärtom att dem blev varma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstog mig på knä-temperaturen tidigare. Har nu känt på dem direkt, då tempnålen stigit, och konstaterar att de är väldigt heta. Dock svalnar de snabbt efter någon minut på lågvarv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det ska dom inte vara. Ljumma blir dom men går lätt att hålla kvar handen. Blir dom så varma så du inte kan hålla kvar handen så måste det bero på att växlaren inte klarar av att få bort värmen från motorsidan och då värms sjövattnet naturligtvis upp också. 

Borde bero på dåligt flöde av sjövatten genom växlaren.

Väldigt skumt fel då du provat massa saker utan resultat, framförallt när du skriver att den kylde normalt hela förra säsongen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det kom ut några rostflagor ur knä och limpa när jag petade i dem. Än fler då jag stötte dem mot en träplanka. Dock inget stopp i den del av kanalerna som är åtkomliga för okulärbesiktning. Rostflagorna får mig att fundera över hur det egentligen är ställt med kanalerna där inne. Jag glömde titta när de var demonterade, men finns det någon märkning på dem som berättar om tillverkningsår? (Tror det är originalprylar, det står i alla fall Volvo Penta i godset.) Ingen rost eller fukt i avgaskanalerna, bara sot. 

Redigerad av Strmbrg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom ställena som det brukar kunna bli igensatt är i vattendumpen vid slutet av knät, om förfallet gått riktigt långt. Övriga vattenkanaler är normalt inga problem med ang igensättning.

 

Står det VolvoPenta så är det originalprylar och troligtvis gamla sådana. Då ingen vettig människa köper VP avgasdelar till den motorn, kostar rejält med slantar om dom ens finns i originalutf. idag

 

Nu ska jag vara tjatig,  har ju skrivit flera gånger, men packningsytan på knäts nedre kortsida ( på bilden) ser jävl.. dålig ut, det tyder på att avgasdelarna har några år på nacken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske ska kosta på sig att prova med nya knän. Dessa delar kan vara så gamla som moroten, 1987...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska byta avgasdelar eller inte måste du avgöra själv, som jag skrev knät ser risigt ut på bilden, men bilder kan luras.

Har dom suttit sen 87 ( vilket jag inte tror, då det är 32 år sedan. Säkert gjorts ett byte så dom är runt 15 år) så är det hög tid.

 

Sen slår det mig, har för mig att jag läste att du rensat växlaren, var det före eller efter du upptäckte kylproblemen? Men om det var före så måste jag ställa frågan, har du fått slangarna rätt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmeväxlaren är rensad efter att problemen uppstod.

När jag lossade knäna så fick gummirören följa med ut, då det inte gick att vrida loss knäna från gummit. Därmed fick jag möjlighet att se att drygt halva vattenpassagen mellan knä-rillorna och gummit var blockerat. Efter att gummina avlägsnats så skrapade jag bort det jag kom åt och raspade upp de av hård rost ganska grunda rillorna. Men det kan ju ha byggts på mycket skit inne i det långa utloppet i knäna också. Jag tänker som så, att om det har varit flödesstopp i hela nedre halvan av mynningen under lång tid, så har det rimligtvis byggts på skit inåt i röret också.

Fick för övrigt skära loss gummirören, de såg inte direkt nytillverkade ut. Jag ska nu kolla om det finns någon "fingervisande" datummärkning på dem, då jag inte slängt dem ännu.

 

PS

Båten har mig veterligt gått i Mälaren i alla år förutom de två som förre ägaren hade båten, då den låg i Öregrund. (Nu är den åter i Mälaren.)

Det är kanske inte helt omöjligt att ett sedan tidigare halvrisigt flöde från mälartiden har byggts på och torkat in hyfsat snabbt under saltsjöåren.

 

PPS

De bilder man hittar på "neetet" visar ju alltid igenbeckade öppningar i skarven limpa/knä. Där såg det hyfsat ut på mina. Hur det kan se ut invändigt i övrigt är ju av förståeliga skäl inte så lätt att ta bild på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Detta är gummirören efter avgaskrökarna. Om märkningen "15 86" betyder vecka och år, så har de suttit på sedan båten var ny. (Årsmodell 1987.)
Det kan då dessutom indikera att knän och limpor är lika gamla. Jag tror inte att man byter dessa dyra delar utan att samtidigt byta rören. Men inget är ju omöjligt. Det finns inga spår av flyttade lägen för de fyra slangklämmorna, vilket det borde göra om rören har lossats och återanvänts vid byte av gjutjärnsdelarna.

Båten har ju såvitt jag vet gått nästan uteslutande i Mälaren, vilket i så fall kan vara förklaringen till att prylarna fungerat tillräckligt bra i alla dessa år.

IMG_2109.JPG

IMG_2110.JPG

Redigerad av Strmbrg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...