Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
hk1971j

Kroma om eller byta pulpit?

Rekommendera Poster

Har tänkt att göra nåt åt dom fula slitna pulpits som idag sitter på båten. Har någon en ungefärlig prisbild av vad det kostar att kroma om (eller förnicklar man) Nya pulpits kostar runt 1900:-, så frågan är vad som är mest lönsamt. Har en Skilsö 23. Tacksam för svar

post-8981-1394234413,0274_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omkromning är aldrig billigt. Själv kromningen är inte dyr, men förarbetet kostar skjortan och lite till. Vet inte exakt vad det kan kosta för dig, men jag har gjort det på ett avgasrör för till en moped och det kostade en fyrsiffrig summa...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hör med Jocke på Stockholms metallsliperi, han vet vad kromning kostar. Men..... -är dom verkligen kromade?? Är dom inte rostfria? www.smuggler.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren. Jo, dom som sitter där idag är rostfria. Men jag vill ha lite bättre glans, så jag hade tanke på att kroma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Croma rostfritt är ju inte den vanligate lösningen. Polera det i stället och det håller i evigheter. Jocke på Stockholms metallsliperi ordnar detta om du inte vill göra det själv. www.smuggler.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst SeaRay Sundancer

Någon som har bra metod för polering av pulpits? Autosol blir sådär trots idogt arbete! Är det någom som vet någon bra maskin för detta arbete?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Polera rostfritt går utmärkt! Går att få lika blankt som krom, men det tar ju lite tid förstås. Det finns polerkit för borrmaskin hos Luna, Clas Ohlson mfl. Våtslipa först för att få bort porerna, sen kör du med grovpolering och sen finpolering. Håller hur länge som helst!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej... Kanske så att jag försöker mig på att polera med en bättre maksin. Försökte med autosol och vanligt polermaskin min det gick inget vidare.. Tackar för alla svar! /Hans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Man får bra resultat med Autosol, en borrmaskin försedd med lumptrissa (polertrissa med tyglameller) /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara jag igen :-) Vid närmare eftertanke vill jag nog leja bort jobbet med att polera pulpiten. Någon som har bra referenser på företag i Göteborgstrakten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt Göteborgs Förnicklings och Förkromnings firma v id Aröds/LIllhagen industriområde för att kroma mina beslag, dom kan säkert polera åxå. Sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...