Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Skeppskatt

Frågor om Jabsco toalett

Rekommendera Poster

Hej,

I båten har vi en Jabsco toalett om vilken jag har några frågor:

1)  Det står på massor av ställen att man efter bruk skall stänga "seacocks" (bottenventiler) men några sådana har vi inte i toalettutrymmet eller på stolen. Vad menar man? Menar man kopplingen på slangen till septiktanken samt kopplingen för intaget av spolvatten? Skall man stänga dessa efter varje användning och varför isåfall? För minskad lukt eller för at man inte skall ta in vatten i båten? 

2) Ofta luktar det när man kommer in i toan efter att inte använt den på några dagar. Kommer då från toalettstolen och den lilla mängd vatten som står i botten (trots urpumpning står där ju lite längst ned). Är det bakåtläckage från septiktanken som skall misstänkas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 är nog en friskrivning a la USA. De måste stå att ventilerna ska stängas för att de inte ska riskera att bedömas som skyldiga om det läcker in vatten.

2 är nog "ruttet" sjövatten. Jag har för mig att det finns något man kan montera på spolvattenledningen som doserar något som förhindrar lukt.

Naturligtvis kan det vara återläckage från tanken också, men det hat jag ingen erfarenhet av. Händer inte oss!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet vad som är fel när man lämnar toan tom och spolläget till stängd men toan sedan har vatten i sig när man kommer tillbaka till båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På nr 1 menar man nog sjövatten intaget.

Om det rinner tillbaka så är nog jokerventilen dålig. Tillverkarna brukar säga att den ska bytas typ varje år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah! Tack Bhemac!

Måste vara joker-ventilen. Skall skruva av och kolla! 

Sen tror jag att jag måste stänga av sjövattenintaget när jag kör. Skall prova det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vi har skrivit skitmycket om toaletter de senaste åren, använd sökfuktionen.

Det brukar finnas en servicesats till Jabscotoaletterna, det är färgen på texten på etiketten som sitter vid pumphantaget som styr vilken av satserna du skall ha, en av dessa äldre satser (jag tror det är den röda, men kan ha fel) har utgått ur sortimentet, men kan ses ibland i mindre båttillbehösaffärer. Det finns även kompletta pumpar att köpa, om man har den äldre modellen som det inte finns reservdelar till. Det finns även elektriska konverteringssatser.

Skaffa dig ett par gummihandskar och lägg en del gamla trasor under kopplingen mot slangen till tanken innan du börjar skruva. Jobbet är enkelt men inte så värst trevligt.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-06-06 vid 05:20 skrev Georg_Ohm:

Vi har skrivit skitmycket om toaletter de senaste åren..

HAHA  😁 😅

Klockren kommentar!! 👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-06-03 vid 23:31 skrev Skeppskatt:

Hej,

I båten har vi en Jabsco toalett om vilken jag har några frågor:

- - -

2) Ofta luktar det när man kommer in i toan efter att inte använt den på några dagar. Kommer då från toalettstolen och den lilla mängd vatten som står i botten (trots urpumpning står där ju lite längst ned). Är det bakåtläckage från septiktanken som skall misstänkas?

Det enklaste för att slippa surdoften från toan när den inte använts under några dagar är att slå i en skvätt färskvatten o pumpa ur. Då försvinner sjövattnet med sina ruttnande alger och du slipper surdoften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev Lintott:

Det enklaste för att slippa surdoften från toan när den inte använts under några dagar är att slå i en skvätt färskvatten o pumpa ur. Då försvinner sjövattnet med sina ruttnande alger och du slipper surdoften.

Eller spola med färskvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...