Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
JMartin

Knackljud Volvo b3 aq170

Rekommendera Poster

Hej,

vår motor knackar nu när vi premiärstartade den för säsongen. Knackandet gäller såväl vid tomgångskörning som vid gaspåslag.

 

Vi har lokaliserrat ljudet till undersidan av 5ans cyclinder. Vi har även vid dragit ut tändhattarna en och en vid tomgångskörning och då tappar motorn varv för alla cylingrar untom just den femte. VI har också undersökt ventilglappet på samtliga cylindrar och det är 0,4 mm för samtliga. Även ventilfjädrarna är undersökta och verkar ok.

 

Det ska tilläggas att motorn gick väl på läga varv hela säsongen ifjol, men den viille dö vid planingsfart. Den gick att hålla vid liv genom att pumpa med gasreglaget.

Orsaken till detta verkar ha varit att skit hade kommit in i bensinen.

 

Någon som har förslag om vilket felet kan vara och vilka åtgörder som bör tas?

 

Tack på förhand/

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga utan att lyssna själv, men rent spontant skulle jag säga ett vevstakslager.

Vad har ni  för oljetryck?

Har ni tagit ett komp.prov på motorn.

Kolla även att samtliga vippor lyfter lika mycket så inte kammen gått ner sig

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev JMartin:

Hej,

vår motor knackar nu när vi premiärstartade den för säsongen. Knackandet gäller såväl vid tomgångskörning som vid gaspåslag.

 

Vi har lokaliserrat ljudet till undersidan av 5ans cyclinder. Vi har även vid dragit ut tändhattarna en och en vid tomgångskörning och då tappar motorn varv för alla cylingrar untom just den femte. VI har också undersökt ventilglappet på samtliga cylindrar och det är 0,4 mm för samtliga. Även ventilfjädrarna är undersökta och verkar ok.

 

Det ska tilläggas att motorn gick väl på läga varv hela säsongen ifjol, men den viille dö vid planingsfart. Den gick att hålla vid liv genom att pumpa med gasreglaget.

Orsaken till detta verkar ha varit att skit hade kommit in i bensinen.

 

Någon som har förslag om vilket felet kan vara och vilka åtgörder som bör tas?

 

Tack på förhand/

Martin

Kompressionsprov är ju aldrig fel, då ser du ju om det finns komp i den cyllen. Knackande ljud från undersidan kan också vara ett utslitet vevlager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Gelis said:

Svårt att säga utan att lyssna själv, men rent spontant skulle jag säga ett vevstakslager.

Vad har ni  för oljetryck?

Har ni tagit ett komp.prov på motorn.

Kolla även att samtliga vippor lyfter lika mycket så inte kammen gått ner sig

 

Oljetrycket ska vara ok enligt de som har tittat på motorn idag (vet ej exakt värde) och alla vippor har kollats och är ok.

 

1 hour ago, kossor said:

Kompressionsprov är ju aldrig fel, då ser du ju om det finns komp i den cyllen. Knackande ljud från undersidan kan också vara ett utslitet vevlager.

 

Ska göra ett kompressionsprov imorgon och kolla upp hur man byer lagren.

 

Tack för tipsen!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var den svårstartad första gången i vår? Jag fick vatten i en cylinder på min Mercruiser och det böjde vevstaken för den kolven/cylindern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, Baxlaget said:

Var den svårstartad första gången i vår? Jag fick vatten i en cylinder på min Mercruiser och det böjde vevstaken för den kolven/cylindern.

Nej, den var ovanligt lättstartad faktiskt. Förutom knackljudet går den också bättre då den är kall. Tidigare var vi tvugna att ge gas under den första halvminuten/minuten för att den inte skulle stanna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, några konstigheter vid vinterkonserveringen då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, vi har inte märkt några konstigheter med den..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men, om motorn inte tappar varv när du lossar femmans hatt så lär det väl inte vara någon ström i femmans hatt.

Om nu inte femman står helt utan bränsletillförsel förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi testade med att byta kablar med andra stift och  fick samma resultat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
46 minuter sedan skrev JMartin:

Vi testade med att byta kablar med andra stift och  fick samma resultat

Visset komp?
Jag hade en gammal tvåcylindrig tvåtaktare en gång, som visade sig vara genomkorroderad i godset i åtminstone en cylinder. Inte riktigt samma motor men ändå.

Redigerad av Strmbrg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eller noll komp. i femman.

 

Edit Strmbrg han före

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev JMartin:

Oljetrycket ska vara ok enligt de som har tittat på motorn idag (vet ej exakt värde) och alla vippor har kollats och är ok.

 

 

Ska göra ett kompressionsprov imorgon och kolla upp hur man byer lagren.

 

Tack för tipsen!!

Då lär du ur med motorn och riva den tyvärr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knackande ljud och ingen tändning på en cylinder tyder väl mer på trasig kolv än på lagerfel. Kanske förra sommarens bensinbrist gjorde så motorn överhettades? För mager bränsle/luftblandning är ju väldigt skadligt för motorn.

Ett kompressionstest visar nog snabbt om felet är i kolven/cylindern.

 

Jag känner med dig Martin, om båtsäsongen skall börja med en motorrenovering eller motorbyte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur var det nu med gnista på 5:te cylindern. Du bytte kabel, utan förbättring. Men finns det gnista eller inte?

 

Har du bytt till nytt stift? Kan vara sprickor i stiftets isolering mm. 

Såg stiftet helt ut, jämfört med övriga? 

 

Koppla ett gammalt stift till tändkabeln och lägg stiftet löst i god kontakt med metall på motorn. Bänd isär gapet på tändstiftet. Minst 5 mm. 

Starta motorn. 

 

Blir det gnistor överhuvudtaget? 

 

Är det en tändspole, fördelare och fördelarlock, på en sån motor? 

 

Eller en tändspole för varje cylinder? 

 

Om det inte finns gnista enlig ovan, och det är fördelare, och det inte blir gnista på stift till 5:e cylindern stift, så byt fördelarlock. 

 

Här skrivs om vevstakslager, kolv. krokig vevstake mm. Men frågan är

om det finns gnista. Det enda jag ser skrivet om detta inledningsvis, är att det inte blev någon förbättring vid tändkabelbyte och så nöjde du dig med detta. 

 

Bränsle, kompression och gnista.

Alla tre av tillräcklig/lagom mängd, vid rätt tidpunkt är det som krävs. 

 

Även om ett vevstakslager är dåligt, så ska du ha gnista. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Hybro:

Är det en tändspole, fördelare och fördelarlock, på en sån motor? 

Eller en tändspole för varje cylinder? 

 

Näe det är en gammal Volvo B30 dvs en förlängd B20 så det ett gammalt hederligt tändsystem :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Gelis:

Har ni tagit ett komp.prov på motorn

Gelis säger detta i första svaret. Enkelt test för att börja felsökningen.

 

Också tändningstest. Ta ur tändstiftet, lägg det på motorn, och starta och se om det gnistar. Kör inte längre än nödvändigt, det kommer brandfarlig gas ur tändstiftshålet.

 

3 timmar sedan skrev Hybro:

Även om ett vevstakslager är dåligt, så ska du ha gnista.

 

Så sant som det är sagt!

Då detta är gjort är felsökningen bra på väg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...