JMartin 0 Postad 3 Juni , 2019 Hej, vår motor knackar nu när vi premiärstartade den för säsongen. Knackandet gäller såväl vid tomgångskörning som vid gaspåslag. Vi har lokaliserrat ljudet till undersidan av 5ans cyclinder. Vi har även vid dragit ut tändhattarna en och en vid tomgångskörning och då tappar motorn varv för alla cylingrar untom just den femte. VI har också undersökt ventilglappet på samtliga cylindrar och det är 0,4 mm för samtliga. Även ventilfjädrarna är undersökta och verkar ok. Det ska tilläggas att motorn gick väl på läga varv hela säsongen ifjol, men den viille dö vid planingsfart. Den gick att hålla vid liv genom att pumpa med gasreglaget. Orsaken till detta verkar ha varit att skit hade kommit in i bensinen. Någon som har förslag om vilket felet kan vara och vilka åtgörder som bör tas? Tack på förhand/ Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 3 Juni , 2019 Svårt att säga utan att lyssna själv, men rent spontant skulle jag säga ett vevstakslager. Vad har ni för oljetryck? Har ni tagit ett komp.prov på motorn. Kolla även att samtliga vippor lyfter lika mycket så inte kammen gått ner sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 3 Juni , 2019 45 minuter sedan skrev JMartin: Hej, vår motor knackar nu när vi premiärstartade den för säsongen. Knackandet gäller såväl vid tomgångskörning som vid gaspåslag. Vi har lokaliserrat ljudet till undersidan av 5ans cyclinder. Vi har även vid dragit ut tändhattarna en och en vid tomgångskörning och då tappar motorn varv för alla cylingrar untom just den femte. VI har också undersökt ventilglappet på samtliga cylindrar och det är 0,4 mm för samtliga. Även ventilfjädrarna är undersökta och verkar ok. Det ska tilläggas att motorn gick väl på läga varv hela säsongen ifjol, men den viille dö vid planingsfart. Den gick att hålla vid liv genom att pumpa med gasreglaget. Orsaken till detta verkar ha varit att skit hade kommit in i bensinen. Någon som har förslag om vilket felet kan vara och vilka åtgörder som bör tas? Tack på förhand/ Martin Kompressionsprov är ju aldrig fel, då ser du ju om det finns komp i den cyllen. Knackande ljud från undersidan kan också vara ett utslitet vevlager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JMartin 0 Postad 3 Juni , 2019 1 hour ago, Gelis said: Svårt att säga utan att lyssna själv, men rent spontant skulle jag säga ett vevstakslager. Vad har ni för oljetryck? Har ni tagit ett komp.prov på motorn. Kolla även att samtliga vippor lyfter lika mycket så inte kammen gått ner sig Oljetrycket ska vara ok enligt de som har tittat på motorn idag (vet ej exakt värde) och alla vippor har kollats och är ok. 1 hour ago, kossor said: Kompressionsprov är ju aldrig fel, då ser du ju om det finns komp i den cyllen. Knackande ljud från undersidan kan också vara ett utslitet vevlager. Ska göra ett kompressionsprov imorgon och kolla upp hur man byer lagren. Tack för tipsen!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 3 Juni , 2019 Var den svårstartad första gången i vår? Jag fick vatten i en cylinder på min Mercruiser och det böjde vevstaken för den kolven/cylindern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JMartin 0 Postad 3 Juni , 2019 3 minutes ago, Baxlaget said: Var den svårstartad första gången i vår? Jag fick vatten i en cylinder på min Mercruiser och det böjde vevstaken för den kolven/cylindern. Nej, den var ovanligt lättstartad faktiskt. Förutom knackljudet går den också bättre då den är kall. Tidigare var vi tvugna att ge gas under den första halvminuten/minuten för att den inte skulle stanna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 3 Juni , 2019 Ok, några konstigheter vid vinterkonserveringen då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JMartin 0 Postad 3 Juni , 2019 Nej, vi har inte märkt några konstigheter med den.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strmbrg 8 Postad 3 Juni , 2019 Men, om motorn inte tappar varv när du lossar femmans hatt så lär det väl inte vara någon ström i femmans hatt. Om nu inte femman står helt utan bränsletillförsel förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JMartin 0 Postad 3 Juni , 2019 Vi testade med att byta kablar med andra stift och fick samma resultat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strmbrg 8 Postad 3 Juni , 2019 (redigerade) 46 minuter sedan skrev JMartin: Vi testade med att byta kablar med andra stift och fick samma resultat Visset komp? Jag hade en gammal tvåcylindrig tvåtaktare en gång, som visade sig vara genomkorroderad i godset i åtminstone en cylinder. Inte riktigt samma motor men ändå. Redigerad 3 Juni , 2019 av Strmbrg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 3 Juni , 2019 (redigerade) Eller noll komp. i femman. Edit Strmbrg han före Redigerad 3 Juni , 2019 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 3 Juni , 2019 5 timmar sedan skrev JMartin: Oljetrycket ska vara ok enligt de som har tittat på motorn idag (vet ej exakt värde) och alla vippor har kollats och är ok. Ska göra ett kompressionsprov imorgon och kolla upp hur man byer lagren. Tack för tipsen!! Då lär du ur med motorn och riva den tyvärr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 3 Juni , 2019 Knackande ljud och ingen tändning på en cylinder tyder väl mer på trasig kolv än på lagerfel. Kanske förra sommarens bensinbrist gjorde så motorn överhettades? För mager bränsle/luftblandning är ju väldigt skadligt för motorn. Ett kompressionstest visar nog snabbt om felet är i kolven/cylindern. Jag känner med dig Martin, om båtsäsongen skall börja med en motorrenovering eller motorbyte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 165 Postad 4 Juni , 2019 (redigerade) Hur var det nu med gnista på 5:te cylindern. Du bytte kabel, utan förbättring. Men finns det gnista eller inte? Har du bytt till nytt stift? Kan vara sprickor i stiftets isolering mm. Såg stiftet helt ut, jämfört med övriga? Koppla ett gammalt stift till tändkabeln och lägg stiftet löst i god kontakt med metall på motorn. Bänd isär gapet på tändstiftet. Minst 5 mm. Starta motorn. Blir det gnistor överhuvudtaget? Är det en tändspole, fördelare och fördelarlock, på en sån motor? Eller en tändspole för varje cylinder? Om det inte finns gnista enlig ovan, och det är fördelare, och det inte blir gnista på stift till 5:e cylindern stift, så byt fördelarlock. Här skrivs om vevstakslager, kolv. krokig vevstake mm. Men frågan är om det finns gnista. Det enda jag ser skrivet om detta inledningsvis, är att det inte blev någon förbättring vid tändkabelbyte och så nöjde du dig med detta. Bränsle, kompression och gnista. Alla tre av tillräcklig/lagom mängd, vid rätt tidpunkt är det som krävs. Även om ett vevstakslager är dåligt, så ska du ha gnista. . Redigerad 4 Juni , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 4 Juni , 2019 55 minuter sedan skrev Hybro: Är det en tändspole, fördelare och fördelarlock, på en sån motor? Eller en tändspole för varje cylinder? Näe det är en gammal Volvo B30 dvs en förlängd B20 så det ett gammalt hederligt tändsystem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 4 Juni , 2019 18 timmar sedan skrev Gelis: Har ni tagit ett komp.prov på motorn Gelis säger detta i första svaret. Enkelt test för att börja felsökningen. Också tändningstest. Ta ur tändstiftet, lägg det på motorn, och starta och se om det gnistar. Kör inte längre än nödvändigt, det kommer brandfarlig gas ur tändstiftshålet. 3 timmar sedan skrev Hybro: Även om ett vevstakslager är dåligt, så ska du ha gnista. Så sant som det är sagt! Då detta är gjort är felsökningen bra på väg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser