ElisJ 0 Postad 3 Juni , 2019 Hallå! Normalt brukar jag starta upp motorerna (två kad44) och låta de puttra medan jag packar in grejerna. Så även i torsdags. Jag startade uppe på flybridge och gick direkt ner i salongen och hörde då plötsligt hur ett tjutande ljud startade, liksom ökande i varv. Kändes som en evighet men pågick säkert bara i max 5 sek (hann inte ens stänga av motorerna). Kände en svag, bränd lukt som försvann snabbt och som inte kunde kännas i motorutrymmet när vi väl kommit in där. Vi har faktiskt ingen aning om ljudet ens kom därifrån, svårt att höra där vi stod. Det hände alltså direkt efter kallstarten, innan motorerna varvat ner. Beslutade oss för att kasta loss och allt funkade bra, laddning, kylning osv. Inget mer missljud har hörts. Är ingen mekaniker så vad kan det varit för ljud? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 Juni , 2019 Slirande drivrem till generatorn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 3 Juni , 2019 2 minuter sedan skrev Pentax: Slirande drivrem till generatorn. Precis sekunderna efter start får generatorn jobba hårt då den skall ersätta strömmen som startmotorns förbrukade, generatorn går då trögare och då kan remskivan slira, spänn drivremmen eller byt den. Tillfällig fusklösning kan vara att spraya med Beltspay, ett slags klister, eller bättre att göra motsatsen, att tvätta remskivorna samt remmen med lösningsmedel om dom är feta. Troligtvis ser du ett svart damm, små svarta gummipartiklar, på motorn och dess omgivning nära generatorn, det är stoft av drivremmen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 3 Juni , 2019 Det kan också vara remmen mellan vevaxel och cirkulationspump som slirar. Den driver ju allt utom servopumpen. När motorn startas går kompressorn igång för att motorn ska få upp temperaturen snabbare. Då får remmen kämpa mot både generator och kompressor. Multiribremmarna ska vara väldigt hårt spända. Inte alls som kilremmar. En multiribrem som slirar, slits ut väldigt snabbt. Man brukar se att de blir "Randiga" på ryggen. Då bottnar remmen i remskivorna, och det hjälper inte hur hårt man än spänner den. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser