Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Strmbrg

Kan 20w/50-olja leda till överhettad motor?

Rekommendera Poster

Nej, överhettningen kvarstod efter byte till 10w-30 olja.

Teori avskriven. Åtminstone i mitt fall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle iaf tro du har något problem med sjövattnet. Hade det varit cirkpumpen som vari paj, så skulle den inte gå ner i temp så fort, utan den minskningen skulle ske långsamt ( dålig cirkulation). Utan om det ligger skit i värmeväxlaren, något strul med vattenintaget på drevet osv, som gör att du får dålig kylning vid höga varv. Eftersom du inte gjort något annat än renoverat drevet så måste ( borde) felet komma därifrån på något vis. Om du tex fått in något som täpper till 50% av värmeväxlaren så kommer den ju kyla motorn 50% sämre, men flödet genom kan ju räcka för att kyla limpor/knän, speciellt när det vattnet kommer vara kallare än om du lyckats växla undan all värme från motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Mackey:

En mineralolja som ska vara SAE 50 varm blir som bäst 20W/50 och är alltså pumpbar vid -15°C. Den kommer att upplevas som tjockare när den är kall, men har ungefär samma egenskaper som syntetoljan när den är varm.

Denna olja funkar alltså dåligt på vintern i Norrland, men helt okej i en båtmotor på sommaren.

 

Det finns många myter om motoroljor...

 

Och det Du just skrev om 20W/50 är en av dem...

 

Lappland är en kall del av Norrland, i alla fall på vintern. Jag var under 80-talet inblandad i ett taxiåkeri i Lappland och de bilarna kördes alltid på 20W/50. 4 bilar med vardera 10-15 tusen mil/år. Inte det minsta problem med det. Däremot fick vi en ny B230-motor av OK till en budbil när OK ville att vi skulle prova deras syntetolja. OKs syntetolja fixade inte kylan och då blev motorns innandöme lite trasigt...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
50 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Jag var under 80-talet inblandad i ett taxiåkeri i Lappland och de bilarna kördes alltid på 20W/50. 4 bilar med vardera 10-15 tusen mil/år.

Det var bara dåligt förklarat av mig, ingen myt.

 

Det som inte är bra är själva starten om allt i motorn är -30°C och oljan inte är pumpbar under -15°C. Då smörjer oljan väldigt dåligt innan motorn blir mindre kall.

 

Parkerar man i garage, har motorvärmare eller kör kontinuerligt är det inga problem med en 20W-olja.

 

De syntetiska oljorna började tillverkas under 2:a värlskriget, men först på 80-talet började de bli vanliga på mackarna. Bilar som går länge och mycke och arbetar hårt mår bra av lite tjockare olja än den rekommenderade 40-oljan och då var det 20W/50 mineralolja som erbjöds.

 

Allt det där förstår jag att du som varit i taxibranschen  känner till, men kan vara intressant för andra.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Det var bara dåligt förklarat av mig, ingen myt.

 

Det som inte är bra är själva starten om allt i motorn är -30°C och oljan inte är pumpbar under -15°C. Då smörjer oljan väldigt dåligt innan motorn blir mindre kall.

 

Parkerar man i garage, har motorvärmare eller kör kontinuerligt är det inga problem med en 20W-olja.

 

De syntetiska oljorna började tillverkas under 2:a värlskriget, men först på 80-talet började de bli vanliga på mackarna. Bilar som går länge och mycke och arbetar hårt mår bra av lite tjockare olja än den rekommenderade 40-oljan och då var det 20W/50 mineralolja som erbjöds.

 

Allt det där förstår jag att du som varit i taxibranschen  känner till, men kan vara intressant för andra.

Det som egentligen händer, på grund av dom hydroviskodynamiska egenskaperna, med för tjock olja är att den indre friktionen blir för hög varför oljan i kontaktytorna blir för varm och för tunn så att det blir extra slitage just under startmomentet.

Vire det jämn temp och motorerna igång, som på en del taxibilar, "hela tiden" kunde man köra på rak olja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det satt en liten bit slang i rörkröken direkt efter impellerpumpen tidigare. Den tog jag bort i våras innan sjösättning. Jag tyckte det verkade helgalet med en förträngning i flödet. Efter att ha läst på lite så förstår jag nu varför den var ditsatt. Med denna på plats ÖKAR man pumpeffekten! 

Nu har jag alltså hållt på och krånglat med en väldig massa försök att lösa mitt kylproblem, och så är det troligen bara två centimeter bortslängd gummislang som är felet.

 

PS

De nya pumparna som säljs har cirka 30% bättre effekt i sig själva än den äldre modell som sitter på min motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja en smalare slang ger högre tryck i systemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Strmbrg:

Det satt en liten bit slang i rörkröken direkt efter impellerpumpen tidigare. Den tog jag bort i våras innan sjösättning. Jag tyckte det verkade helgalet med en förträngning i flödet. Efter att ha läst på lite så förstår jag nu varför den var ditsatt. Med denna på plats ÖKAR man pumpeffekten! 

Märkligt, måste bero på att flödet på något vis rätas upp och blir mindre turbulent med hjälp av slangen.

En förträngning ger ju normalt lägre flöde så jag hade nog också slängt bort slangstumpen.

 

Har du någon bild, är väldigt nyfiken på hur det ser ut där slangen satt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tänker dig inne i rörböjen, direkt efter den lilla slangstumpen på utflödet på pumpen. Tänk dig att du håller i en kort trädgårdsslang med halvdant flöde. Kläm lätt på slangänden och vattnet far ut mer effektivt. 

Märkligt men sant.

D67A4659-7FB3-40A5-AAC5-AEC6DB7AF92D.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

då minskar ju flödet men trycket ökar. Du kommer ju inte få mer flöde när du stryper slangen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Strmbrg:

Om du tänker dig inne i rörböjen, direkt efter den lilla slangstumpen på utflödet på pumpen. Tänk dig att du håller i en kort trädgårdsslang med halvdant flöde. Kläm lätt på slangänden och vattnet far ut mer effektivt. 

Märkligt men sant.

D67A4659-7FB3-40A5-AAC5-AEC6DB7AF92D.jpeg

Det jag ser är att den röda böjen, eller egentligen de två 90° böjarna är en mindre bra lösning. Det bli onödiga tryckförluster här.

 

Pröva att byta till en mjuk fin böj i den här stilen, det kommer att gör stor skillnad om det inte är något annat som hänt - medvetet eller omedvetet - under vintern.

p201611141124448312354.jpg.7324e9b98426ce65befef34cf2526564.jpg

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Mackey:

Parkerar man i garage, har motorvärmare eller kör kontinuerligt är det inga problem med en 20W-olja.

 

Nä, vi hade inte bilarna i garage, däremot i carport för att slippa skotta fram dem och skrapa rutorna.

Nä, vi hade inte motorvärmare, däremot hade vi kupévärmare för att spara på vår anatomi och för att ha en grundvärme i bilarna. Det kunde hända att storstadsbor gick bort sig mellan snödrivorna, blev lite kalla och behövde transport till värmestugan Sjukhuset. Rätt ofta också bårkörningar via SOS, det fanns ju de som hellre låg än satt men även sådana som blivit ännu kallare.

Nä, vi körde inte kontinuerligt, däremot gjorde en kollega nästan det och hans bil hann det dubbla miltalet per år. Han körde också på 20W/50 men hade ingen tid att köra snöskoter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ägde en 71 Cadillac Eldorado med en 8,2 liters v8 för ca 15 år sedan.

Jag körde alltid på mineralolja, inga problem, när jag sålde bilen så gjorde den nya ägaren ett oljebyte till helsyntetolja.

Ett par dagar senare så krökte han stötstängerna till ventilerna och fick således riva motorn.

Om du har en motor som har gått på mineralolja, byt då inte direkt till helsyntet, man bör nog isåfall köra med halvsyntet i alla fall några oljebyten innan man byter till helsyntet.

Tydligen så rengör helsynteten så pass mycket så att gammal gucka täpper igen oljekanalerna.

 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jannelu:

Jag ägde en 71 Cadillac Eldorado med en 8,2 liters v8 för ca 15 år sedan.

Jag körde alltid på mineralolja, inga problem, när jag sålde bilen så gjorde den nya ägaren ett oljebyte till helsyntetolja.

Ett par dagar senare så krökte han stötstängerna till ventilerna och fick således riva motorn.

Om du har en motor som har gått på mineralolja, byt då inte direkt till helsyntet, man bör nog isåfall köra med halvsyntet i alla fall några oljebyten innan man byter till helsyntet.

Tydligen så rengör helsynteten så pass mycket så att gammal gucka täpper igen oljekanalerna.

 

 

Det är rengörande tillsatser, som finns i alla moderna oljor, som gör rent. Tillsatser som "kapslsr in" vatten och smuts som hjälper dessa att fastna i filtret. Om det är syntet (vanlig mineralolja som är "destillerad" i ett eller fler extra steg) eller mineral-olja (olja som har samma tillsatser men inte crackad ("destillerad") i föer steg.

Semi eller halv-syntet.. är som fågelpastej.

Ta en häst och gör pastej så är det hästpastej. Ta en häst och en fågel som du blandar ihop så har du fågelpastej.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...