Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Strmbrg

Kan 20w/50-olja leda till överhettad motor?

Rekommendera Poster

Jag har startat en annan tråd där vi diskuterar mer allmänt kring orsaker till överhettad motor. Den här tråden syftar specifikt på om "för tjock" olja kan orsaka att motorn går för varm.

Bakgrunden är att jag försöker komma på ALLA saker som jag har gjort sedan förra säsongen, då jag inte hade några överhettningsproblem. En sak är att jag fick för mig att hälla i 20w/50 mineralolja när jag gjorde oljebyte i våras. Vad det var för olja innan vet jag inte, men ponera att det var 10w/30, då det är vad som står angivet på locket och i manualen.

Funderingen är alltså om denna olja kan föranleda att motorn får för hög driftstemperatur.

Visst, det är väl bara att tömma ur, byta till 10w/30 och se vad som händer.

Men det är ju dumt att göra det om det är helt uteslutet att detta löser mitt problem.

Motorn är en Volvo Penta V8 200d.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser det som helt uteslutet att du får överhettning pga den tjockare oljan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att hälla i fel olja i sin båtmotor, är precis lika smart, som att göra det i din bil. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, om man tänker så att tunnare olja flödar snabbare kring lager och kolvar och transporterar bort mer värme från dessa, men att det skulle kunna göra sån skillnad på kylvattentemperaturen och dom sensorerna känns inte som möjligt

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motor ska ha en viss typ av olja, så varför du nu körde i en tjock mineralolja, när det inte är rätt olja, får ju stå för dig. Byt olja och sedan kan du kolla om det är något fel med din motor. Just nu vet du ju vad ett fel är. Åtgärda det. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10W eller 20W har ingen betydelse vid sommarbruk.

W står för winter och visar vid hur många minusgrader oljan är pumpbar.

10W är pumpbar ner till -25°C och 20W ner till -15°C.

Viktigt att välja en olja som är lättflytande på vintern för att inte slita på motorn i onödan.

 

30 och 50 visar hur trögflytande oljan är vid 100°C.

50 är nästan dubbelt så trögflytande som 30, men jag håller med de som säger att det inte borde påverka kylvattentemperaturen. Varför skulle motorn bli så mycket varmare för att oljan är tjockare. Teoretiskt får den jobba lite mera för att dra runt den tjockare oljan, men ...

 

Har du färskvattenkylning?

Har du bytt glykol?

Det kan göra skillnad på värmetransporten.

 

Något annat som fixats med under vintern?

 

Kommer du inte på något så byt oljan till rätt kvalitet så har du uteslutit att det är orsaken,

.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sammanhanget är kostnaden för ett oljebyte en "struntsumma", så jag testar och återkommer i frågan under veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det så här att 10-30 olja var rekommendationen när Ts motor var ny, det är den inte längre.

Nu vet jag inte hur många timmar den snurrat men borde vara över 500 timmar, alltså lagerspel och övriga slitage komp. är inte vad dom var.

I en marinmotor (planande båt) som går i konstant uppförsbacke med högt effektuttag vill det till att oljefilmen bär även vid höga temperaturer. Även om det finns oljetryck så kan filmen vara på väg att ge sig.

En 50 olja klarar det uppdraget bättre i en lite sliten maskin  än en 30 olja. Därför är ett byte helt onödigt.

Då den behåller sin viskositet så tar den också upp visst lagerspel (spel inom tolerans).

Jämf med en gammal slut bilmotor som rasslar (inom vissa gränser) slå tjockare olja och det blir tyst.

  • Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den engelskspråkiga instruktionsboken rekommenderar 10W/30 eller 10W/40.

Steget till 20W/50 är litet och troligen bara nyttigt för motorn som Gelis beskriver.

 

Om du ändå byter för att göra gudarna glada så kanske det hjälper just för att gudarna blir glada.

 

Har du rätt propeller, så att maxvarvtalet blir några hundra över 4000 rpm.

Jo, det har ju funkat tidigare, men då var motorn kanske lite piggare...

Sedan ska du inte ligga på max, utan några hundra under.

Slår troligen in öppna dörrar, men det kan vara värt att nämna tänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Gelis:

Nu är det så här att 10-30 olja var rekommendationen när Ts motor var ny, det är den inte längre.

Nu vet jag inte hur många timmar den snurrat men borde vara över 500 timmar, alltså lagerspel och övriga slitage komp. är inte vad dom var.

I en marinmotor (planande båt) som går i konstant uppförsbacke med högt effektuttag vill det till att oljefilmen bär även vid höga temperaturer. Även om det finns oljetryck så kan filmen vara på väg att ge sig.

En 50 olja klarar det uppdraget bättre i en lite sliten maskin  än en 30 olja. Därför är ett byte helt onödigt.

Då den behåller sin viskositet så tar den också upp visst lagerspel (spel inom tolerans).

Jämf med en gammal slut bilmotor som rasslar (inom vissa gränser) slå tjockare olja och det blir tyst.

Håller med Gelis, jag själv har aldrig kört på någon annan olja än 15/40, det är bra att ha lite tjockare olja i en båt som ständigt går på höga varvtal.

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det i instruktionsboken då jag åkte rödblockare att oljan skulle vara av dieselmotorkaraktär dvs 15/40 olja. Detta gällde då Volvos B23 or. Är nog ingen skillnad i en V8 bra med fetare olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

"Definitely!

Oil viscosity is measured in resistance to flow. The thicker it is, the more resistance and more heat generated.

And one of the major jobs of oil is cooling the engine and equalizing the temperatures around all the parts so one does not heat up (expand) more than the one next to it. The thicker the oil, the less it flows, so the less it cools and equalizes. Oil is the only thing cooling the pistons and bearings, taking that heat to the oil pan and rocker covers, etc., where the outside air will cool it, and to the block and head where parallel passages of coolant can cool it."

/Richard Widman, CEO at Widman International SRL (1997-present)

 

 

"Absolutely, yes.

The fact is that engine oil not only lubricates different components of the engine and ensure smoother performance, but also it absorbs a certain amount of heat generated by the engine, hence plays a crucial role to protect the engine from the generation of extreme temperature.

However, degraded oil could not provide proper lubrication to the different components of the vehicle and also unable to absorb a certain amount of heat generated by the engine.

So, it is really essential to inspect the condition of engine oil at a regular interval and replacement of degraded oil is really essential to keep the vehicle in good running condition.

Apart from this, the coolant used in the vehicle to keep the temperature of the engine at an optimum level needs to be inspected at a regular interval to prevent the break down of the engine due to overheating."

/Roy Luger, former Quality Assurance Team Leader at Subaru of Indiana (2015-2017)

 

Redigerad av Strmbrg
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag lite ta udden ur den här diskussionen. Enl VolvoPenta så är det samma manual till AQ200d (v8) och AQ175a, AQ205 (v6) 

https://www.volvopenta.se/marineleisure/sv-se/for-owners/your-engine/manuals---handbooks.html

Jag råkar sitta med original VP verkstadshandbok för AQ205 framför mig vilken oljekvalite rekommenderas, jo om inte SAE20W/50 (15W50) 

Så TS kan sova gott, överhettningsproblemet bör nog härledas till något annat.

 

Sedan så har helt klart oljan en kylande funktion inget snack om annat.

 

 

  • Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det står 10w30 eller 10w40 i handboken som du länkar till. En helsyntet 10w30/40 är inte samma sak som mineral 20w50. D e t kan du inte ens argumentera emot. 

 

Fantastiskt lätt att byta till rätt olja och sedan köra motorn.

Redigerad av 535GT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min manual står det 10w-30, likaså på locket. 

Jag återkommer imorgon med rapport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev 535GT:

Det står 10w30 eller 10w40 i handboken som du länkar till. En helsyntet 10w30/40 är inte samma sak som mineral 20w50. D e t kan du inte ens argumentera emot. 

 

Fantastiskt lätt att byta till rätt olja och sedan köra motorn.

Det blir ju mer än lovligt overkill att hälla på syntet på en Cheva V8...DET mår den inte bra av i längden. Finns väl inte en raggare i världen som skulle hälla syntet på en sån, oavsett vad VP skriver så är det INTE en bra ide. Syntet blir som vatten vid högre temperatur, blir dålig smörjfilm på slitna lagerytor

Min gick på 15/40 i de 10 år jag hade den, och hade gått 1468 timmar utan vändkanter i någon cylinder när jag sålde förra året. Killen som köpte  klämde nog ut minst 200 till innan han tog upp i höstas.

Men som sagt, byt olja om det känns rätt. Byt också cirkulationspump så blir du av med värmeproblemet;-))

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte talat om syntetolja här utan det handlar om ren mineral 10w-30 som jag skall pytsa i imorgon.

För övrigt demonterade jag cirkulationspumpen (den för det slutna systemet alltså) häromdagen. Inget klegg i den, skovelhjulet satt ordentligt fast på axeln och var helt och rent. Därför har jag svårt att se varför den pumpen skulle vara felkällan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minutes ago, Seahunter said:

Finns väl inte en raggare i världen som skulle hälla syntet på en sån, oavsett vad VP skriver så är det INTE en bra ide. Syntet blir som vatten vid högre temperatur, blir dålig smörjfilm på slitna lagerytor

 

Alltså du har så fel angående oljor, att det inte ens är lönt att argumentera mot dig. "Syntet blir som vatten"? Hahaha jag dör! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Strmbrg:

Jag har inte talat om syntetolja här utan det handlar om ren mineral 10w-30 som jag skall pytsa i imorgon.

För övrigt demonterade jag cirkulationspumpen (den för det slutna systemet alltså) häromdagen. Inget klegg i den, skovelhjulet satt ordentligt fast på axeln och var helt och rent. Därför har jag svårt att se varför den pumpen skulle vara felkällan.

Syftade inte på dig ang. syntetolja, det var 535´an som tog upp ämnet. Ledsen om du missuppfattade;-(

Nähä, inget fel på den pumpen alltså....varmgång på glykolsidan och kalla limpor, inte lite krångligt problem du  har skaffat dig. Har du kollat flödet genom värmeväxlarens båda sidor? Ta loss den och provspola med slang.

 

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Seahunter:

Finns väl inte en raggare i världen som skulle hälla syntet på en sån, oavsett vad VP skriver så är det INTE en bra ide. Syntet blir som vatten vid högre temperatur, blir dålig smörjfilm på slitna lagerytor

Undrar om motorfabrikanterna och oljeproducenterna håller med?

Och Formel 1 stallen som kör motorerna med en kylvätsketemp. på ca 125 grader C? Kanske bara funkar med mineralolja då i motorn?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Jag råkar sitta med original VP verkstadshandbok för AQ205 framför mig vilken oljekvalite rekommenderas, jo om inte SAE20W/50 (15W50)

 

Helt riktigt.

 

Över 0°C gäller följande alternativ: SAE30, SAE 20/50 eller SAE 15W/50.

Mineralolja rekommenderas byte var 100:e timme, syntetisk var 200:e timme.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev 535GT:

Det står 10w30 eller 10w40 i handboken som du länkar till. En helsyntet 10w30/40 är inte samma sak som mineral 20w50. D e t kan du inte ens argumentera emot. 

 

 

Jag hoppas att du  inte rekommenderar TS att byta till en syntetolja.

Sedan om TS vill byta till lägre viskositet mineral än TS slagit i så är det som, bla Seahunter och även du själv skriver här ovan, bara att göra det .

 

Sedan har jag samma erfarenhet som Seahunter ang slitage har alltid kört med 15W40 eller 20W50 sedan 2002 lite olika genom åren. Rev av topparna för några år sedan inte ett mårke i cylinderloppen, motorn har fortfarande bra oljetryck och har snart 1200 timmar VP V6.

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför bara spekulera, ring till en oljeproducent och fråga.

Finns säkert någon i laboratoriepersonalen som har svaret.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Seahunter:

Syftade inte på dig ang. syntetolja, det var 535´an som tog upp ämnet. Ledsen om du missuppfattade;-(

Nähä, inget fel på den pumpen alltså....varmgång på glykolsidan och kalla limpor, inte lite krångligt problem du  har skaffat dig. Har du kollat flödet genom värmeväxlarens båda sidor? Ta loss den och provspola med slang.

 

Mvh Andréas

No problems there! Checked!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Kane:

Undrar om motorfabrikanterna och oljeproducenterna håller med?

Och Formel 1 stallen som kör motorerna med en kylvätsketemp. på ca 125 grader C? Kanske bara funkar med mineralolja då i motorn?

Nu pratar vi om en gammal cheva V8 och ingen modern racemaskin  Så det blir ju lite som att jämf äpplen o päron. Naturligtvis så är syntet outstanding i en modern bilmotor den är ju tillverkad för den oljekvaliten.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Gelis:

Nu pratar vi om en gammal cheva V8 och ingen modern racemaskin  Så det blir ju lite som att jämf äpplen o päron. Naturligtvis så är syntet outstanding i en modern bilmotor den är ju tillverkad för den oljekvaliten.

Varför skulle en olja från vilken man tagit bort lite dåliga egenskaper vara sämmre i nån viss typ av motor?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Varför skulle en olja från vilken man tagit bort lite dåliga egenskaper vara sämmre i nån viss typ av motor?

Nä, varför skulle det vara så.

 

En äldre motor mår inte dåligt av en syntetolja, men tvärt om funkar sämre.

Talen som anges för oljorna visar vilken viskocitet de har helt oberoende av hur de är tillverkade.

 

En syntetolja är inget annat än en mineralolja där vissa dåliga egenskaper är borttagna så att man kan få en olja som funkar i ett bredare temperaturområde.

En SAE 50 olja har väldigt lika egenskaper när den är varm oavsett om det är en mineralolja, en halvsyntetisk olja eller en helsyntetisk olja, men...

...smörjehenskaperna som kall skiljsr.

 

Det går inte att tillverka en 5W/50 olja utan att den är syntetisk. Den oljan upplevs som tunn när den är kall och är pumpbar ner till -30°C, samtidigt som den är rätt tjock när den är varm.

 

En mineralolja som ska vara SAE 50 varm blir som bäst 20W/50 och är alltså pumpbar vid -15°C. Den kommer att upplevas som tjockare när den är kall, men har ungefär samma egenskaper som syntetoljan när den är varm.

Denna olja funkar alltså dåligt på vintern i Norrland, men helt okej i en båtmotor på sommaren.

 

Det finns många myter om motoroljor...

Redigerad av Mackey
Rättstavning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns många sanningar, halvsanningar och osanningar när det kommer till oljor.

 

Det är dock för mig uteslutet att 20/50 ger överhettning i en Cheva 305.

 

Det är lika fel att säga en syntet alltid är rätt som det är att säga att den alltid är fel i en gammal motor. Ett exempel är Rover VVC där mekaniken hos de variabla ventiltiderna beräknas efter viskositeten per temperatur hos en delsyntet 10/40. Där är det direkt fel att hälla i en top of the line helsyntet. Komiskt nog är det inte så lätt att hitta en delsyntet idag där det inte står Swedol, Biltema eller Carwise på dunken:(

 

Generellt är det viktiga att ha en viskositet som överensstämmer med tillverkarens spec och sedan minst den klassning som specats original. Helsyntet i en B23 skadar generellt inte(myten om läckage och lossnande koks som sätter igen oljepumpen är relativt överdriven), men den ger nog inte så mycket extra i ett normalfall. Motorn klarar sig bra med en enklare olja. Börjar man däremot trimma och eller varva 8000 varv, kan det vara läge att välja en olja som hanterar de nya förutsättningarna.

 

Sen har vi det vanliga att det ÄR skillnad mellan en Biltemaolja och top of the line. Biltemas uppfyller klassningen, men går motorn varmt, hårt eller långt mellan bytena är det skillnad. Det är naivt att tro att priset är enda skillnaden.

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid blivit rådd att aldrig hälla syntetolja i en Chevrolet V8. Vad det skulle bero på är jag inte helt säker på. Dock hade jag en Chevrolet med V6:a som bruksbil två-tre vintrar, och den använde jag syntetolja (Shell Helix 5W-30) i utan problem. Troligen är det mest av tradition man inte skall köra syntet i en V8. I mina sommmarbilar brukar jag använda 15W-40 eller 20W-50 mineralolja. I min historiska Racing Cortina från 1964 använde jag 10W-60 Racing olja, medans kompisen använde Mobil1 5W-30 i sin Cortina. Båda funkade lika bra, förutom att hans hade små överhettningstendenser. Troligen på grund av sämre kylare.

Jag har väldigt liten tro på att ett oljebyte till annan viskositet har någon större inverkan på motortemperaturen.

Det viktigaste med oljan i gamla motorer är att den finns där, och att den inte är för gammal eller för smutsig. I moderna motorer är det utan vidare rekommendabelt att följa tillverkarens rekommendationer.

 

Kolla att tändningen inte är för sen, det kan göra att motorn går varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...