Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Gäst martinanderssson

går det att klippa stävögla klass 3?

Rekommendera Poster

Gäst martinanderssson

Min båt blev stulen och dom hade lyckats klippa stävöglan med bultsax och spett. Plasten är 30-40mm tjock så dom klarade inte att slita loss den ens med spett. men till slut har dom lyckats klippa den? Öglan var 12mm rostfri elpolerad från clas ohlson. Har sett likn från gunnebo som verkar helt härdade och gulkromaterade. Har ngn råkat ut för detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingenting är omöjligt. Vill man så går det. Grejen är att göra det så jobbigt som möjligt för tjyven. Ser det ut att ta lång tid så avskräcker det. Vill de ta det ändå så gör de det. Försäkra och förankra väl, det är vad man kan göra. Har själv båten på trailer hemma och kör med klass 3 lås, klass 3 kätting och ett jävulskt fundament i marken med massor av betong, samt kättingen veirad om trailer samt båtögla. Man kan inte mer än hoppas att de låter grejorna va!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag har själv precis köpt en klass 3 stävögla i dyra butiken. Nyfiken som jag är kände jag med vinkelslipen på den. Det gnistarade bara lite lätt. Så de tar tid att köra igenom öglan med vinkelslip. Har därför svårt att tänka mig att det det går att klippa med vanliga bultsaxar i alla fall. Allt går givetvis att ha sönder, inget är omöjligt. Undrar bara ifall det inte var så i ditt fall att dom lyckades knäcka brickorna eller genomföringen i ditt fall?/ mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Skärbrännare? max 1-2 minuter. (smältpunkt 1300) Eller en hydraulisk sax som klipper med 5-10 tons kraft, 30 sek. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst martinanderssson

Hej, jo jag fick tillbaka båten sargad, pågrundkörd och länsad på grejer och massor förstört. Öglan är klippt, med 1,5m bultsax. Jag tror inte den rostfria öglan var tillräckligt hård. Men dom lär ha hållt på en stund och skadat sig på kuppen. Blod och smörja över hela båten. Jo med de nya batterivinkelkaparna finns inget som håller såklart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolsyrebultsax av den typen som brandkåren använder borde kunna klippa igenom öglan enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir ju nyfiken på hur i allsindar du vet att dem använde ett spett och en 1.5m bultsax....???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gugge

Man låser bara för ärligt folk tjuven tar det han vill ha i alla fall,har i dag små skärbrännare med sej...Tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller kylspray och slägga... Har själv ganska säker förtöjningsplats.. Larmat enskilt garage...;-) Annars dolt larm på gps som ringer upp och ger position.. Kostar en del...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om inte tidigar så ha vi väl lärt ut hur man tar en båt, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Ett enkelt sätt att se vart båten har tagit vägen när den ofrivilligt har lämnat bryggan kommer här. En kontantkortstelefon laddat med Telia Refill och kopplad till ciggkabel liggandes på gömd plats under däck. Med en annan telefon ringer man upp nallen och kan via Telias hemsida Hitta kompis så kan man följa var båten är för tillfället. 3G har liknande lösning i sina mobiler där man dessutom inte behöver något abonnemang för att söka. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst martinanderssson

Bultsaxen låg i båten när dom dumpade den, och spetten satt på botten på båtplatsen. Kylspray? Är inte det bara en skröna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wille... Ska man då kolla båten en gång om dan eller';-) Fast det e en bra tanke... Man ska bara få den att larma själv, annars hinner dom till...? Fast å andra sidan så gör polis mfl inte mycke om man säger att båten e stulen, även om man ger en poistion till dom :-/ Kylspray funkar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...