Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Dykarn

Kapa/böja om relingen i fören?

Rekommendera Poster

Hallå! Har en amerikansk DC från 80-talet, och på de flesta av den typen är ju relingen heldragen i fören utan någon öppning för av/påstigning (korkat). Funderar nu på om det går att kapa det befintliga röret och böja ändarna mot däcket samt fästa dem med nya beslag. Jag undrar nu om någon kan tala om för mig om(hur) det går att böja dessa utan att de skadas (kanske genom värmning eller fyllning av t.ex sand)?? Mvh Dykarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde ju gå att kapa dom, men gerjen är att om du vill böa dom kommer du säkert behöva kroma om dom.....det är komplicerat.. men kapa dom rätt av med en vinkelslip borde inte vara allt för svårt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, grejen är att jag vill böja dem och fästa dem i däcket, så att jag inte tappar stabiliteten, plus att det blir lättare att hålla sig i dem då. Finns ju en möjlighet att de blir *vingliga* om de inte fästs fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog gå till en rostfrifirma som gör jobbet åt dig. Ser nog epa ut om man fösöker göra det själv. Sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Kroma om dom ?-) Är den tillverkad i rostfritt så är den inte kromad, Men man måste beta av med en betpasta för att ta bort svetsoxiden och för att det uppvärmda stället inte ska börja rosta såsmåningom vilket det gör annars. Att lämna in till en smedja är och blir det bästa resultatet. Bor du i Göteborg kan jag rekommendera REPARATÖREN i Fiskebäck. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, men att lämna in jobbet till en firma är uteslutet, då missar man ju det roliga med att fixa prylarna.. samt att de har en benägenhet att vara duktiga med knappen på räknaren vid slutnotan. Skulle tro att det är polerat rostfritt rör som använts, men jag är inte expert inom det området. Beta av röret med betpasta för att få bort svetsoxiden skrev Wille, bildas denna vid värmning av röret? Vad exakt är betpasta? (Har aldrig använt sådan tidigare) Om jag nu förutsätter att det är rostfritt rör som använts till relingen, kan denna bli påverkad på något negativt sätt vid ev uppvärmning så att den skadas eller tappar egenskaper i övrigt (förutom ev oxid) ? Vet någon om jag över huvud taget måste värma röret för att kunna få till en bra böj på det (max 90 grader)? Tror jag kan få hjälp av en kompis med själva bockningen om han hittar rätt dia på sina bockningsverktyg, men vill ändå kolla upp så mycket som möjligt hur röret i sig kan påverkas av denna behandling. Mvh Dykarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen så är rören i relingen av aluminium. Aluminium i sig är ju hyfsat blankt och snyggt. Ett tips kan ju vara att kapa röret i 90 eller 45 grader och sedan hårdlöda dit en vinkel som du fäster i skrovet med nya beslag. Har du tur så finns det kanske en 90 eller 45 graders vinkel fäste för den rördiametern och då slipper du ju löda. Antar att relingen kanske är svart? ska du hårdlöda så kan du ju alltid blästra av rören till relingen och sedan lacka om dom eller ha dom som dom är. Hälsningar Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Jag skulle kunna satsa en hundring på att pulpiten är av rostfritt material. Tror inte att man tillverkar pulpits i aluminium då den är för mjuk och ger med sig för lilla minsta kollision med bryggor och liknande. Vad gäller betpastan så är det en gelé med ingrediens av syra för att ta bort den oxid som bildas och som även missfärgar materialet till blålila färg. Efter behandling så blir godset matt grått, men blir fort blankt igen efter polering. Denna pastan tror jag inte finns att köpa i den vanliga handeln utan är avsett för specialisterna. Dessutom skulle jag inte rekommendera dig att böja rostfritt utan värme då materialet är skörare i jämförelse med vanligt stål och kan ge sprickor, speciellt om du ska böja i 90 grader eller mer. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har gjort nästan samma sak själv. Jag kapade mitt rör rakt av med en röravskärare. Sedan ska jag sätta ett tvärgående rör ca 15 cm upp på stagen som sitter fast i båten. Stagen sitter ca en meter in på båten så då bli det inga problem att kliva över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, precis som grynna så har jag också fixat det själv, tyckte också att det var krångligt att kliva över så jag gjorde nya sluttande fästen så att rören ser ut som om det går ner i däcket, när de sen skulle monteras stämde så klart inte vinkeln på de nya fästena så det var bara att försöka bocka, som tur var hade vi en handbock på jobbet som jag lånade, rören behövde bockas ca 10 - 15 grader och det var lite klurigt att få bocken lika på båda sidor, det blev lite småmärken på rören men det gick att polera bort med autosol. (kan fösöka fix lite bilder sen) Mvh Gren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, och tack för svaren. Tydligen fler som har haft samma ide', vilket jag misstänkte. Kul med lite andra lösningar också än den jag hade tänkt. Fick faktiskt tipset av en granne att kapa rören precis framför främsta stolpen och sedan montera dit ett vinkelfäste och helt enkelt vinkla om riktningen på röret utan att böja det. Men röret har en lite böj på sig redan nu (det svänger ju svagt efter båtens form), så det blir ju inte riktigt rakt i så fall. Att montera dit ett tvärsstag kan ju säkert fungera, men jag vill helst ha fram relingen/pulpiten så nära fören som möjligt så att man kan greppa tag i den vid land/ombordstigning, och då bör den dras fram/ned mot däcket helst i en böj. Kollade precis i en båtdelskatalog och såg att de däcksfästen som finns att inhandla har en innerdia på 25 mm, mitt rör är ca 22.2 mm tjockt, men vad hade man väntat sig, hehe? Verkar dessutom vara uteslutande rostfritt stål (316) som används till detta. Gren: Skulle vara kul att se hur du gjort på din båt! Fler tips och erfarenheter är mycket välkomna! Kommer inte att kapa några rör innan jag är *säker* på att det går att genomföra en bra lösning. Mvh Dykarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gjorde jag, det är en fördel om man har tillgång till svarv och fräs, kapade till 2 st 25 mm axlar ca 120 mm långa, 80 mm på dessa svarvade jag ner till 22 mm som var ytterdiametern på röret och resterande 40 svarvades ner till 19 mm för att passa i röret, Sedan fräste jag fasningen samt boradde och försänkte fästhålen. Genom jobbet kunde jag sedan skicka fästena på elförzinkning så de fick en kromliknande yta. Det svåraste med det hela var nog att krypa in under däck och ta sig fram förbi tanken för att få på bricka och mutter från insidan ;-) Kommentera gärna, både bra och dåliga komentarer välkommnas. Mvh Gren

post-5298-1394234413,9303_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gren: Det där ser ju jättebra ut, snyggt gjort! Själv funderar jag som sagt på hur pass långt fram jag behöver ha rören fästade för att kunna nå dem vid ombordstigning. Dessutom sitter de ca 4-5 dm över däcket, så de behöver böjas (eller vinklas) en del för att nå ned (sista stöttan sitter ca 1m från fören). Ska ta o kolla upp om det över huvud taget finns pulpitfästen för mina 22.2 mm rör innan jag går vidare, annars tvingas jag ju dessutom skarva om dem för att öka dian. Håller på med lite annat pyssel samtidigt, så det får ju inte bli för avancerat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag fick också kapa sista stöttan men kanske bara en decimeter. Lägg gärna ut nån bild sen så vi får se hur det ser ut. Lycka till! :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har har jag löst det på min tid båt med fällbar stege, och det blir samma på nuvarande. Mvh Persk

post-6674-1394234414,1606_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tomas Erlandsson

Ytterligare en lösning på min bayliner 2052. Tagit bort centerlanternan av leksakstyp och gjort två fästen för riktiga lanternor som sitter på pulpitstöttorna i bilden. Vi hade rostfria rör i rätt domension, sågade bara av böjen fram och gjorde ett något förtjockat men snyggt fäste. Sedan löper rören ner ihop i en centrum bit som sitter på en platta som sitter där originallanternan satt. En mycket stabil lösning. Värmde de rostrfria rören och fick polera fästena mot originalrören. Steget är gjort i teak och skruvat fast på en liten platta som sitter svetsad på rören där de går ihop.

post-0-1394234414,7658_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt gjort! För min del blir det inte något av i sommar, kanske till hösten... hann inte med helt enkelt. Mvh Dykarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...