Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
Kapris

Kylsystem VP431A

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en Volvo Penta 431A och upptäckte i höstas att glykolen i sötvattensidan blivit lite grumlig. Jag kan väldigt lite om motorer tyvärr men jag antar att det måste finnas någon anod på sötvattensidan för att förhindra korrosion, är det rätt? Och var hittar jag den i så fall, har någon erfarenhet av denna motor och kylsystemet? Sitter det förövrigt någon anod på saltvattensidan också?

 

Tacksam för hjälp!

 

Mvh. Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det anoden vid punkt 8 som fungerar som korrosionsskydd på sötvattensidan?

 

image.thumb.png.5c7033c328c3e330f2b8692cc200bff0.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen, och behövs ingen anod på färskvattensidan. Man bör byta kylvätskan ibland, då korrosionsskyddet försvinner med tiden. Jag har sett motorer som bara är ett par år gamla, där kylvätskan är alldeles brun av rost. Förmodligen beroende på att båtbyggarna snålar,och använder billig glykol. Jag använder uteslutande Volvo Pentas glykol i motorerna, och den håller rostskyddet länge. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Det var det jag antog när jag bytte glykolen i höstas men blev osäker eftersom brunt brukar betyda rost och började därför leta efter anod. Men om man tittar på sprängskissen ovan som är från min motormodell så finns det ju en anod, sitter den på sjövattensidan då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...