Kapris 0 Postad 1 Juni , 2019 Hej, Har en Volvo Penta 431A och upptäckte i höstas att glykolen i sötvattensidan blivit lite grumlig. Jag kan väldigt lite om motorer tyvärr men jag antar att det måste finnas någon anod på sötvattensidan för att förhindra korrosion, är det rätt? Och var hittar jag den i så fall, har någon erfarenhet av denna motor och kylsystemet? Sitter det förövrigt någon anod på saltvattensidan också? Tacksam för hjälp! Mvh. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kapris 0 Postad 1 Juni , 2019 Är det anoden vid punkt 8 som fungerar som korrosionsskydd på sötvattensidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 2 Juni , 2019 Det finns ingen, och behövs ingen anod på färskvattensidan. Man bör byta kylvätskan ibland, då korrosionsskyddet försvinner med tiden. Jag har sett motorer som bara är ett par år gamla, där kylvätskan är alldeles brun av rost. Förmodligen beroende på att båtbyggarna snålar,och använder billig glykol. Jag använder uteslutande Volvo Pentas glykol i motorerna, och den håller rostskyddet länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kapris 0 Postad 3 Juni , 2019 Tack för svar! Det var det jag antog när jag bytte glykolen i höstas men blev osäker eftersom brunt brukar betyda rost och började därför leta efter anod. Men om man tittar på sprängskissen ovan som är från min motormodell så finns det ju en anod, sitter den på sjövattensidan då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser