Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Skeppskatt

Oljevatten i motorrummet? Se bild

Rekommendera Poster

Ytterligare en post från mig som nybörjare så ni får ursäkta men suktar efter er kunskap :) 

 

Har köpt en Aquador 23 HT med Volvo Penta D3 och såg idag att det har kommit vatten blandat med olja i motorrummet vilket gör mig något orolig.

Se bild. Detta kan väl knappast vara normalt? IMG_1433.thumb.JPG.c6a9e0ae79e627da473461268ebae5c6.JPG

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju bli lite spill vid oljebyte.

Vatten borde det inte vara, men det kan komma bli lite spill av det också när man tömmer eller kör igenom glykol eller så regnar det in.

 

Har du köpt av en firma bör du kontakta dem och låta dem undersöka och ev. åtgärda. Inom ett halvår efter köpet ska det inte vara några problem att få kostnadsfr hjälp enligt konsumentköplagen.

 

Är det ett privatköp är det svårare (i princip omöjligt) att få något åtgärdat på säljarens bekostnad. Däremot kan du ju prata med säljaren och höra vad han är beredd att berätta.

 

Återkom gärna med mera info om köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej Mackey,

Tack för svar!  Uppskattas!

 

Jag har köpt av firma och båten är nyköpt så jag skall absolut be dem undersöka det. 

 

Tänkte bara inhämta lite synpunkter innan från kunnigt folk så att man inte bara får höra "det är normalt" när man kontaktar firman och så står man inte på sig okunnig som man är.

Redigerad av Skeppskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte normalt med olja och vatten i motorrummet.

Samtidigt kan det ju bli lite slabb som jag skrev.

När man sjösätter får båten en annan lutning och då kommer  vatten/olja fram.

 

En första åtgärd - som jag tycker - är att torka upp och se om vatten/olja återkommer.

Om du får det som förslag är det helt okej att göra detta själv, men ta foton och spara vattnet i en flaska till du ser att det inte blir mera. Bekräfta med mail så att du har bevis om det blir strul.

 

Nu är jag nojig, för när det skrivs om fel och båtsäljare här på MG är det ju för att man inte är nöjd och överens och så behöver det ju inte alls bli i ditt fall.

 

Lycka till!

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut under laddluftkylaren? Stänker det olja där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kika också på hyllan under sjövattenpumpen(ovan generatorn). Det brukar samlas vatten där när vattenpumpen är sliten eller behöver packas om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Rollen:

Hur ser det ut under laddluftkylaren? Stänker det olja där?

Tänker du på sliten turbo?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först måste du torka upp allt under motorn så det blir torrt. Först efter det anser jag att man ska börka felsöka. Läcker det med motorn avstängd, eller under gång? Om det läcker olja med motorn avstängd blir det lite jobbigt då en packning säkert har gått, och då såklart måste bytas. Motorlyft på firma....inte kul. Läcker det under gång så kan man säkert gå igenom både vatten och oljeslangar. Lägg lite papper undet och se om det blir blött. Spegelvinkel är fantastisk att hitta oljedroppar med under motorn vid läckande packningar. Smaka lite lätt på sörjan (ytterst öite såklart) sött = glukol, salt = havsvatten, du kan ju också ha en sötvattensläcka, leta reda på tanken och kolla på anslutningar, frysskador mm. Finns mycket att göra själv. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en oljesugsduk och låt den ligga i kölsvinet några dagar. Använd båten, kolla oljestickan regelbundet! Titta efter om det kommer mer olja!

Som redan sagts kan det vara söl efter ett oljebyte som kommer fram då båten får ett annat läge i  vattnet. 

Om det kommer fram mer vatten (utan olja) så smakar du på det, om det är sött kommer det sannolikt från färskvattensytenet ombord som ofta kan läcka litet. Om det smakar salt och du seglar i kattegatt eller skagerack får du in vatten utifrån.

Lyft på samtliga durkar inne i båten och se om det finns oljeblandat slagvatten någonannanstans i kölsvinet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mange249:

Tänker du på sliten turbo?

Vi hade en ganska ny D3D inne för reparation. Det var fullt med oljestänk under laddluftkylaren. Det visade sig att oljan kom från en plugg med ett litet dräneringshål i, på undersidan av laddluftkylaren. Vi bytte turbon, men det blev inget bättre. Senare kom Volvo Penta med en servicebulletin, att pluggen skulle bytas till en dräneringskran, som man skulle öppna och dränera ut oljan vid service. En elegant lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Rollen:

Vi hade en ganska ny D3D inne för reparation. Det var fullt med oljestänk under laddluftkylaren. Det visade sig att oljan kom från en plugg med ett litet dräneringshål i, på undersidan av laddluftkylaren. Vi bytte turbon, men det blev inget bättre. Senare kom Volvo Penta med en servicebulletin, att pluggen skulle bytas till en dräneringskran, som man skulle öppna och dränera ut oljan vid service. En elegant lösning.

Ah, ok...

 

Var det nya eller gamla D3an? Låter som att det är ett typfel om det fortsatte med ny turbo och deras ”lösning” känns lite trist iom att oljan finns kvar i systemet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra råd och tips, men låt säljaren sköta detta eller kom överens med dem vilka åtgärder du och de ska göra. Gör inget som ni inte är överens om.

 

Det som är bra är att du vet vad som kan vara fel, lättare att prata med säljaren då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Rollen:

En elegant lösning.

Tycker nog tvärtom - fullösning. I alla fall om hålet har samma syfte som på staketmotorn där det skulle skvallra om vattenläckande insats (innan problemet blev så stort att motorn sade knak). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och råd!

 

Jag har nu smakat (smakar inget särskilt. Oljigt. Ej sött eller salt direkt). Sparade ett prov i flaska för säljaren om det kan vara till nytta. 

Torkade rent. Startade motorn och körde den på tomgång 5 minuter. Inget vatten. Stängde av. Efter fem minuter tittar det fram lite nytt oljigt vatten men i mindre mängd. Ser inget läckage från färskvattentank och inte droppande olja nånstans. I uppsamlingsboxen under motorn är det torrt (se bild - men vad är det för jäkla rostiga skruvar som lämnats kvar eller ve och fasa ramlat ned?). 

 

Kommer att kontakta firman imorgon. 

 

 

 

 

B7854325-16B7-4EDC-8ACB-E016BE52BBD9.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om  det är möjligt, lyft båtens övriga durkar och se vad som står under dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort det där jag kommer åt. Mycket är dock monterat i dessa. Har inte sett ngt avvikande. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I kölsvinet finns det ju vad som på nautiskt nonsens kallas för "skott" alltså "mellanväggar" dom är sällan vattentäta (som dom kanske inte heller var på Titanic), som du ser på dina egna bilder finns det ett runt hål i nedersta spetsen på dessa trekantiga skott.

Om man sölar med olja eller vatten i motorrummet, som man ofta gör vid oljebyte, svårt att inte skvätta ut litet olja när oljefiltret byts exempelvis så rinner sölet ned mot bottens insida, när båten rör sig i vattnet eller tas upp med en kran kan detta söl rinna vidare framåt i båten, för att sedan återkomma efter exempelvis sjösättning eller då traktens svärmödrar äntrar akterdäcket.

 

Sedan har ju du en "låda" under motorn, hur är den dränerad? det är ju då meningen att läckande vätskor från motorn skall samlas upp här. Om nu den är tom (förutom rostiga skruvar) så tolkar jag det som ett gott tecken.

 

Skruvarna är säkert grundbultarna till infästningen av kolvuppstötarfjädrarna, om dom gängar ur sig exploderar hela båten och sekundärt orsakar det jorden undergång. Så jag tror inte heller att dessa behöver bekymra dig. Men allvarligt, så är det ju svårt att veta varför dom ligger där. kanske någon mekaniker tappat ned den och glömt dem när någonting monterades.

 

Gör så att du torkar rent, kanske skall du plugga dräneringshålet i skottet mot motorrummet tillfälligt så att ingenting kan rinna bakåt. Använd båten, kör som vanligt, kolla oljenivån, håll koll på oljetrycksmätaren.

Kolla efter några timmar om det står ny olja i kölsvinet, då kan du börja oroa dig och sova dåligt om natten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack Georg! Ungefär så har jag också tänkt mig. Uppskattar verkligen dina svar och att du tar dig tid! 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Skeppskatt:

Tusen tack Georg! Ungefär så har jag också tänkt mig. Uppskattar verkligen dina svar och att du tar dig tid! 😀

Tack!

 

Tvärtemot vad andra anser så kan jag ju tycka att det är rätt så normalt med litet oljigt i motorrummet, litet då!

Men du skall ju ha koll på detta.

 

Klart det skall inte vara något söl, men som sagts, svårt att undvika.

Om nu detta söl rinner framåt i båten och blir ståendes där, luktar det illa. Troligtvis späs det på med söl från byssan (=köket, pentryt) och kanske från toaletten där det skvätts från handfatet.

I min båt städade jag under durkarna i vintras, det var en kladdig massa som luktade både diesel, glykol och tandkräm, uppblandad med brödsmulor och hundhår... En och annan borttappad mutter och kabelsko fanns där också.

I ditt fall vet du ju inte hur ofta eller noggrant den förre ägaren städande båten.

 

Till hösten skall du byta olja och oljefilter, det gör du när båten ligger i sjön och då motorn är varm.

Oljan sugs upp lämpligtvis med en sådan där vacuumpump med behållare. Runt oljefiltret trär du en bra plastpåse innan du skruvar loss det, och lägger en oljeuppsamlande duk inunder som förebyggande åtgärd, ändå sölar du säkert ut några droppar.

(Jag brände mig på fingrarna på det varma oljefiltret och tappade det, trots påsen runt omkring, ungefär 0,5 liter kladdig spillolja sölade jag ut förra hösten... Bitemas oljesugsdukar är väldigt bra).

 

Nu i början av säsongen kan det vara bra att byta bränslefiltret, det brukar sitta i en behållare, så där funkar inte "påstricket". Tag försiktigt ur filterinsatsen, tryck varsamt ned den nya, det står ju diesel kvar i filterbehållaren, nästan oundvikligt att litet rinner över, men häll i litet Yes eller kanske grönsåpa + vatten i kölsvinet så löser det dieseln till vis del i alla fall, och torka upp det. Fyll sedan på upp till kanten med diesel i filterbehållaren innan du skruvar på locket, för att undvika att få in luft i bränslesystemet.. ja även det är nästan oundvikligt, troligtvis hostar motorn till och går litet ojämnt i några sekunder efter filterbyte, men det är ingen fara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag lyst under hela motorn och fotat och filmat med telefonen.. Helt torrt i uppsamlingsluckan. Ser ingen läcka. Oljenivåer i motorn ok. Torkade upp det som kommit fram idag igen i mindre mängd. Lutar allt mer åt att det är gammal spilld olja.

 

Hittade dock att givaren till vattenavskiljaren satt lös. Verkar ha gått bra att köra ändå men satte i den. Vad skulle hända om den alltid var urkopplad? Är osäker på funktionen men misstänker att den larmar om den känner av vatten? Nån som vet

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Skeppskatt:

Idag har jag lyst under hela motorn och fotat och filmat med telefonen.. Helt torrt i uppsamlingsluckan. Ser ingen läcka. Oljenivåer i motorn ok. Torkade upp det som kommit fram idag igen i mindre mängd. Lutar allt mer åt att det är gammal spilld olja.

 

Hittade dock att givaren till vattenavskiljaren satt lös. Verkar ha gått bra att köra ändå men satte i den. Vad skulle hända om den alltid var urkopplad? Är osäker på funktionen men misstänker att den larmar om den känner av vatten? Nån som vet

 

 

 

 

4 minuter sedan skrev Skeppskatt:

Exakt en sådan här. Jag har väl inte lidit av att ha den urkopplat uppenbarligen. Har väl inte haft vatten i bränslet då. 

 

https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=642-776-1071&sok=&id=5524

Verkar lugnt! vad bra! sov gott om natten!

Jag har inget sådant "vattenlarm" så jag vet inget om den grejen, men den sensorn sitter alltså i bränslefiltret!?

Kan det vara så att det läckt vatten den vägen?

 

Med den där oljesugen jag skrev om tidigare, kan du ju suga upp spillvatten under durkarna med i trånga utrymmen också. Även en våtdammsugare fungerar väldigt bra, om man kommer åt.

 

Häll ner litet rengöringsmedel + vatten i kölsvinet och låt det skvalpa runt där några dagar innan du pumpar ut eller suger upp beroende på miljösamvete. Det finns speciella sådana mer eller mindre miljövänliga produkter, brukar heta "Blidge cleaner" och liknande, men såpa, Yes eller annat vanligt rengöringsmedel fungerar bra det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu tänkte jag uppdatera er. Har lämnat in båten till firman som nu gått igenom den. Man kommer byta bälg, drivknutar, axel och bärlager och tror det kommer avhjälpa felet. Som tur är går detta på begagnatgarantin då det hade blivit svindyrt annars. Gott så, men borde det inte ha synts när de gick igenom båten inför försäljningen tänker jag?

Redigerad av Skeppskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra att du får fräscha grejer gratis. Dock tror jag inte alls att oljan kommer därifrån. Allting som byts är ju utanför motorn och istället i drevet.

Jag kan ha fel.

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja. Kanske var det inte bälgen. Verkar ju ovanligt.  Det är ju mest vatten och i plattan under motorn är det torrt. Allt talar för att det kommer in små mängder vatten med lite olja i och de skulle väl inte chansa på att byta allt detta om de inte misstänkte läckage i alla fall. Är det via packningen till propelleraxeln kanske? Är det vanligaste läckan? Jag antar att de byter och ser över alla packningar samtidigt. 

Kan något i motorn ha skadats till följd av det kommit in vatten eller räcker det att byta bälg, drivknutar, axel och bärlager undrar jag som inte kan något om detta 🤔

Redigerad av Skeppskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...