Felix06 1 Postad 1 Juni , 2019 Läcker kylarvatten från toppen vid termostathusets underkant, dvs vid ett av de de större igenpluggade hålen. Är det kört eller kan jag borra upp och gängs samt sätta dit någon skruv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 2 Juni , 2019 Byt ut frostbrickan mot en ny. Den skall vara rostfri i marina sammanhang och kanske behöver tätas med Permatex vid montering. Glöm inte rengöra hålet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 2 Juni , 2019 (redigerade) Hej menar du att denna bricka är en frostbricka? Jag trodde det var nåt igenpluggat hål som inte gick byta? Frostbrickorna sitter väl på framsidan toppen eller är dom "undrer" också frostbrickor? Tips på att få ut denna? mvh Redigerad 2 Juni , 2019 av Felix06 textfel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 2 Juni , 2019 (redigerade) När b18/20 motorn sitter i bil så är cirkulationspumpen ansluten till dessa två hål. På marinvarianten finns ingen cirkulationspump (ersatt av impellerpump) och då måste dessa två hål pluggas vilket då görs av typ "frostbrickor" eller med gängade rörpluggar när man marinkonenterar en biltopp, . Nu är jag inte helt 100:a men den fabrikstillverkade marintoppen kan ha dessa två hål borttagna redan i gjutningen och jag tror att det är det vi ser på din bild. Ang din ide med att borra och gänga så tror jag att det skulle fungera om det är en original marintopp då det då troligen finns tillräckligt med gods att gänga i. Borra i mitten, M6 kan kanske vara lagom sedan en stor bricka som täcker lite mer än hålet högtemp silicon mellan bricka o topp och gängtätning på skruven, dra åt. Borde hålla. Redigerad 2 Juni , 2019 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 2 Juni , 2019 (redigerade) 7 minuter sedan skrev Gelis: När b18/20 motorn sitter i bil så är cirkulationspumpen ansluten till dessa två hål. På marinvarianten finns ingen cirkulationspump (ersatt av impellerpump) och då måste dessa två hål pluggas vilket då görs av typ "frostbrickor" eller med gängade rörpluggar när man marinkonenterar en biltopp, . Nu är jag inte helt 100:a men den fabrikstillverkade marintoppen kan ha dessa två hål borttagna redan i gjutningen och jag tror att det är det vi ser på din bild Ok jag förstår. Det skulle kunna vara typ pluggat med gängade rörpluggar. Eller är det plomberat från produktion så inget går att göra? Man ser ju tydligt två hål med någonting i ser pluggat ut. Men det ser inte ut som några frostpluggar. Dom är väl tunna och större? Tror du det går borra hål och försöka gänga ut? Redigerad 2 Juni , 2019 av Felix06 Mer text Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 2 Juni , 2019 Näe dina är inga rörpluggar, dessa har fyr/saxkantaskalle eller insex. Jag tror att din topp är en original marintopp. Då borde det finnas material att borra ett hål och göra en M6 gänga med en stor bricka som jag skrev ovan. "Pluggarna" sitter alltså kvar om du gör enl mitt förslag. dock ingen garanti att det fungerar. Blir en så kallad tattarlösning men det är ju en gammal motor och kanske inte värd att lägga ner så mycket stålar på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 2 Juni , 2019 (redigerade) 3 minuter sedan skrev Gelis: Näe dina är inga rörpluggar, dessa har fyr/saxkantaskalle eller insex. Jag tror att din topp är en original marintopp. Då borde det finnas material att borra ett hål och göra en M6 gänga med en stor bricka som jag skrev ovan. "Pluggarna" sitter alltså kvar om du gör enl mitt förslag. dock ingen garanti att det fungerar. Blir en så kallad tattarlösning men det är ju en gammal motor och kanske inte värd att lägga ner så mycket stålar på. Ok då provar jag det. Tanken är få tätt bara under sommaren sedan tänkte jag renovera ordentligt till hösten vintern då får jag ordna en ny topp. Lite trångt komma på plats med borr och gänga, kanske måste demontera toppen. Att lägga en svetsloppa där är inte att rekommendera eller? Redigerad 2 Juni , 2019 av Felix06 mer text Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 2 Juni , 2019 Måste du ta bort toppen så drar det med sig en hel del packningskostnader. Toppen är säker ganska angripen då det börjar rosta igenom vid pluggarna. Frågan om det ens är värt att sätta tillbaka den efter åtgärd. En annan värr tattarlösning är ju att dra på kemisk metall. Svetsa tror jag är svårt men prova kan man ju alltid göra som sista åtgärd, Tänk på bensinångor innan då svetsar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 2 Juni , 2019 5 minuter sedan skrev Gelis: Måste du ta bort toppen så drar det med sig en hel del packningskostnader. Toppen är säker ganska angripen då det börjar rosta igenom vid pluggarna. Frågan om det ens är värt att sätta tillbaka den efter åtgärd. En annan värr tattarlösning är ju att dra på kemisk metall. Svetsa tror jag är svårt men prova kan man ju alltid göra som sista åtgärd, Tänk på bensinångor innan då svetsar. Ja kemisk metall kanske är bäst just nu för stunden. Bara för att testa. Yes lite läskigt med svets i båten så det vill jag helst undvika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 2 Juni , 2019 1 timme sedan skrev Felix06: Yes lite läskigt med svets i båten så det vill jag helst undvika. Menar du att tanken läcker? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 2 Juni , 2019 15 minuter sedan skrev Baxlaget: Menar du att tanken läcker? Nä men tänkte i det längsta ändå undvika behöva ligga och svetsa vid en bensintank Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 2 Juni , 2019 4 timmar sedan skrev Felix06: Ja kemisk metall kanske är bäst just nu för stunden. Bara för att testa. Yes lite läskigt med svets i båten så det vill jag helst undvika. Kemisk metall kändes inte bra. Ungefär som att laga med Plastic Padding. Jag tog ut "pluggen" eller vad det är istället. Kan det vara en annan modell av frostbricka eller "plugg" dom sätter i från fabrik. Oavsett hålet är exakt 2 cm och det borde väl antingen gå hitta något på riktigt plugga hålet med, alt göra gängor och i med en rörstopp eller något. (rörgänga) se bild borde väl finnans något plugga med här? Oavsett så börjar det kännas som jag köpt en båt med frostskador på motorn dom har inte skött den. Bara hoppas jag kan lappa ihop den för sommaren och sedan till hösten renovera ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 2 Juni , 2019 Jag körde en säsong med en expanderdyvika i det hålet. Inte att rekommendera kanske men jag hade med en i reserv.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 2 Juni , 2019 (redigerade) Men du har ju öppnat upp hålet. Då var det bara en typ frostbricka eller? Om så är fallet borde det kanske gå att få tag i en med samma mått. Finns bla här https://www.mrtuning.se/universal/packningar-frostpluggar/frostplugg/frostplugg-8-69-85mm-1/ Expanderdyvika funkar säkert, bra förslag Faderullan. Jag tror inte det är frostskador utan toppen börjar ge sig efter alla år med sjövattenkylning. Redigerad 2 Juni , 2019 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 2 Juni , 2019 1 timme sedan skrev Gelis: Men du har ju öppnat upp hålet. Då var det bara en typ frostbricka eller? Om så är fallet borde det kanske gå att få tag i en med samma mått. Finns bla här https://www.mrtuning.se/universal/packningar-frostpluggar/frostplugg/frostplugg-8-69-85mm-1/ Expanderdyvika funkar säkert, bra förslag Faderullan. Jag tror inte det är frostskador utan toppen börjar ge sig efter alla år med sjövattenkylning. Ja jag vet inte. Men fick bort den som typ en frostbricka. Men ändå inte en frostbricka lägger man väl mot kanten och slår till så den expanderar. Så verkar det inte vara möjligt i detta hålet finns typ ingen "kant" lägga pluggen emot, Hålet är 20mm så då kikar jag efter sådan plugg på den sida du tipsade om. Stort tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser