CalleFerd 0 Postad 1 Juni , 2019 Hej Riktigt irriterad är jag. Har en båt med dubbla 4,3 mpi. Båda motorerna är i bra skick och välskötta. Babord motor är ibland en idiot. Vid normal drift ca 3 100 i varv så stannar den. Vrider på nyckeln igen och den låter och går perfekt. Följande har jag bytt för att hitta felet. Fördelarlock, tändstift och kablar, bränslepump, temp. Givare, temp. Mätare, varvräknare, sugledning i tank. Va fan är fel? Jag swishar med glädje 3 000:- till den som löser felet! /Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 1 Juni , 2019 Stannar den helt slumpmässigt eller är det alltid vid ett visst varvtal? Tvärdör den eller varvar den ner långsamt för att sedan stanna? Om det är helt slumpmässigt och den tvärdör så skulle jag gissa på glappkontakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleFerd 0 Postad 1 Juni , 2019 28 minuter sedan skrev Eld-: Stannar den helt slumpmässigt eller är det alltid vid ett visst varvtal? Tvärdör den eller varvar den ner långsamt för att sedan stanna? Om det är helt slumpmässigt och den tvärdör så skulle jag gissa på glappkontakt. Alltid vid högre varvtal aldrig vid låga varv. /Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleFerd 0 Postad 2 Juni , 2019 Idag bytte jag plats på följande mellan motorerna: styrbox, samt 2 reläer med förhoppning om att flytta felet från från babord till styrbord motor. Gick hur bra som helst i 30 min Inga tecken på att lägga av.... För vänta tills nästa gång det inträffar om ingen har någon bra idé? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 57 Postad 2 Juni , 2019 Bränslerelaterat? Är det separata bränsletankar? Testa att köra från dunk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 2 Juni , 2019 Bara att flytta grejor kan ju eventuellt leda till att fel som beror på oxiderade kontakter försvinner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 2 Juni , 2019 Om motorn tvärdör brukar det betyda att det är ett elfel. Om den hackar, hostar eller beter sig konstigt i största allmänhet är det bränslefel eller lindrigare tändningsfel. Större tändningsfel = elfel. Dina motorer är väl så moderna att dom har elektronisk tändning utan brytarspetsar och kondensator? Annars kan är det ju känt att gamla kondensatorer storknar då de blir varma och helt eller delvis orsakar en likströmskortslutning. Likaså gamla tändspolar, dom blir väldigt känsliga för värme, och i båtars motorrum blir det i allmänhet varmare än i bilar och andra motordrivna köksredskap. Bränsleinsprutning, har du det? i såfall något elektriskt eller elektroniskt där? Luftmassemätningsenheten/trottelenheten? Elektronikboxarna har du kastbytt... gott och väl, men hur ser dess kontaktpunkter ut, de elektriska anslutningarna? Gå över alla elektriska anslutningar såväl multikontakter som enskilda kabelskoanslutningar, känns inte som om det självklart skulle vara det men det försämrar ju i alla fall inte statusen. Men då du liksom gjort en omstart av motorn efter det att den stannat, brutit strömmen med nyckeln och satt på igen, då låter det ju ändå som "något elektroniskt" som du återställer med omstarten... Och ditt fel förefaller ju vara kopplat till varvtalet... Tja, jag kan ju skicka PM med mitt nummer så att du kan swisha.😋 💰💰💰 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 2 Juni , 2019 Inget pip eller dyl som indikerar att det finns felkod? Att köra en felkodsläsning med scantool eller dyl kan ev ge tillräckligt för att hitta felet. Vev eller kamaxelsensorer brukar kunna ge märkliga syptom där motorn tokdör och inte går att starta, då den själv inte vet var den befinner sig i cykeln. Som flera är inne kan det både vara glapp och faktisk komponent som felar. Intermittenta fel är nästa uteslutande elrelaterade och att den direkt startar efteråt pekar än mer på sensor eller kontaktproblem. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleFerd 0 Postad 2 Juni , 2019 3 timmar sedan skrev micke_102: Bränslerelaterat? Är det separata bränsletankar? Testa att köra från dunk. Enbart en tank har aldrig varit problem med styrbord. Ny sugledning med handpump för att förpump har monterats också. /Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleFerd 0 Postad 2 Juni , 2019 2 timmar sedan skrev Georg_Ohm: .."Om motorn tvärdör brukar det betyda att det är ett elfel. Om den hackar, hostar eller beter sig konstigt i största allmänhet är det bränslefel eller lindrigare tändningsfel. Större tändningsfel = elfel. Elektronikboxarna har du kastbytt... gott och väl, men hur ser dess kontaktpunkter ut, de elektriska anslutningarna? Gå över alla elektriska anslutningar såväl multikontakter som enskilda kabelskoanslutningar, känns inte som om det självklart skulle vara det men det försämrar ju i alla fall inte statusen. Men då du liksom gjort en omstart av motorn efter det att den stannat, brutit strömmen med nyckeln och satt på igen, då låter det ju ändå som "något elektroniskt" som du återställer med omstarten... Och ditt fel förefaller ju vara kopplat till varvtalet... Tja, jag kan ju skicka PM med mitt nummer så att du kan swisha.😋 💰💰💰" Det var många tips jag har gått igenom de kontakter som jag kan hitta. Håller med om att det känns som ett elfel. /Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleFerd 0 Postad 2 Juni , 2019 2 timmar sedan skrev Mange249: Inget pip eller dyl som indikerar att det finns felkod? Att köra en felkodsläsning med scantool eller dyl kan ev ge tillräckligt för att hitta felet. Vev eller kamaxelsensorer brukar kunna ge märkliga syptom där motorn tokdör och inte går att starta, då den själv inte vet var den befinner sig i cykeln. Som flera är inne kan det både vara glapp och faktisk komponent som felar. Intermittenta fel är nästa uteslutande elrelaterade och att den direkt startar efteråt pekar än mer på sensor eller kontaktproblem. Inga pip eller dylikt kommer så båtverkstaden tyckte inte att det skulle vara lönt att pröva med felkodsläsare. Eftersom att den alltid startar direkt så borde det inte vara "Vev eller kamaxelsensorer" eller förstår jag fel? /Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 2 Juni , 2019 1 timme sedan skrev CalleFerd: Inga pip eller dylikt kommer så båtverkstaden tyckte inte att det skulle vara lönt att pröva med felkodsläsare. Eftersom att den alltid startar direkt så borde det inte vara "Vev eller kamaxelsensorer" eller förstår jag fel? /Calle Pip startar inte nödvändigtvis för alla felkoder, utan mindre kritiska brukar på vettiga system lagras i det tysta. Nu kan jag mer om bilar när det kommer till styrsystem, men där är felkodsläsning steg 1 för den här typen av fel. De systemen jobbar enligt OBD2 vilket är smidigt när man skall felsöka och felet inte ligger i själva styrsystemet:) Givare som börjar bli dåliga kan glappa och ge märkliga symptom, men det är långt ifrån säkert att det är felet just denna gång. Min gissning är iaf att motorns styrsystem tappar en vital signal momentant varpå motorn stannar. När du startar den igen är signalen åter och inget larm ljuder, då motorn ju fungerar och allt är bra. Det man kan göra för att närma sig ett sådant fel är att kika på givarna och deras kontakter en i taget. Själva styrenheten är också en potentiell felkälla. Bäst är dock om styrsystemet tillåter att man liveloggar data med en diagnosdator inkopplad när felet inträffar. Det är då ofta relativt lätt att se vad som sker... Oavsett är det ett tråkigt fel och jag lider med dig. Det är ofta billigt när man väl hittar själva problemet, men man dör lite inombords alla gånger man tror felet är löst och det plötsligt är tillbaka:( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 2 Juni , 2019 Vad är det för årsmodell på maskinerna? Vilka relän flyttade du? Relän kan spöka ordentligt... Förövrigt helt rätt att skifta prylar mellan maskinerna. Att köpa massa dyra onödiga delar spär på ångesten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleFerd 0 Postad 4 Juni , 2019 2019-06-02 vid 22:42 skrev Mange249: Vad är det för årsmodell på maskinerna? Vilka relän flyttade du? Relän kan spöka ordentligt... Förövrigt helt rätt att skifta prylar mellan maskinerna. Att köpa massa dyra onödiga delar spär på ångesten. Motorerna är ca 10år. Jag flyttade de två som sitter vid vänster knä bredvid styrkortet. I söndags så gick den felfritt i över 30min. Prövade att jävlas med den på alla möjliga sätt. Högt varv, lågt varv, medel varv så den riktigt kämpa i tungt och gav svall.... körde kontinuerligt i 20min i 25 knop med 3200 rpm. Kan ett batteri ge kortslutning som stänger motorn? /Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser