Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Strmbrg

Topplockshaveri? Se bild.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

I mitt sökande efter orsaken till överhettning har jag nu en stark misstanke om att topplockspackningarna trots allt är orsaken. Och kanske mer därtill...

Efter bland annat rensade knän så skenar temperaturen fortfarande på höga varv.

Det ryker lite från båda sidor om insugslocket, där motorfärgen är borta. Nu har jag även för första gången noterat lite mjölkighet på insidan av oljepåfyllningslocken.

Kanske dags att lägga ner projektet och försöka sälja båten i detta skick. Jag har inte lust att plöja ner hur mycket tid och pengar somhelst på en gammal båt. (Draco 2300 med VP 200d 1987.)

Att riva detta vill jag helst inte ge mig på, så då återstår verkstad=dyrt.

Köpte båten för 90.000 förra sommaren och har lagt nästan 30.000 på en drevrenovering i vintras...

Sur-äpples-bitning kanske är det minst dåliga alternativet trots allt.

Erfarenheter?

 

73E07DB7-5135-4308-AE99-91018B3B5ED9.jpeg

Redigerad av Strmbrg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

9FCBBEB6-7957-4327-AA17-C4DDC6594C03.jpeg

Redigerad av Strmbrg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Strmbrg:

9FCBBEB6-7957-4327-AA17-C4DDC6594C03.jpeg

Deppa inte ihop nu kan kännas motigt ibland men sen kommer ljusnande tid. Säkerställ att de är topplockspackningen först, har du sötvattenkylning dvs glykolsystem? Att byta packningarna på en sådan flinta motor är inte så farligt. Känner du ingen raggare i din bekantskapskrets. Detta jobb gör man på en dag om det inte är för trångt, och packningarna är inte dyra. Lyfter du topparna så passa på att plana dem samtidigt. Det där är en vanlig cheva motor så inget invecklat köp en verkstads handbok följ den punkt för punkt och du fixar detta själv om du vill. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bortbrända färgen på insuget är helt normalt. Insuget förvärms av avgaser som går i en kanal genom insuget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad jag förstår enl dina tidigare inlägg så har du sötvattenkylning. Gör detta innan du börjar riva i motorn

 

1. Försvinner glykolvattnet i värmeväxlaren?

2. Är det olja i vattnet i växlaren?

3. Späds glykolvattnet ut med sjövatten? kolla fryspunkten före och efter du kört ett tag

4. Har du vatten i motoroljan ( oboy/latte)?

5. Gör ett komp.prov.

 

Du skriver vid höga varv, det innebär att båten planar eller? 

Nu har du ju renoverat drevet och förmodar att du bytt vattenstos och kylvattenslang + att dessa är rätt monterade.

 

Vid vilket varvtal börjar tempen skena? 

Har den gått varm hela tiden i din ägo?

 

En annan tanke, hur mår sjövattenpumpen?

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentarerna!

Glykolvattnet sjunker inte undan.

Det ser friskt ut vid avtappning.

Oljan ser bra ut på stickan. Lite vitt syns dock på packningen till oljepåfyllningslocken.

Impellerpumpen är inspekterad av Martec. Kammen i pumphuset är bytt, nytt huslock och ny impeller. 

Vad sägs om en koll av glykolvattenpumpen? Det är väl inte mycket som kan mankera med den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan cirkulationspumpen bråka men ganska ovanligt.

 

Återkommer med min fråga, har den gått varm hela tiden i din ägo?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej, förra säsongen (=min första) gick den inte varm. 

Redigerad av Strmbrg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok så varmgången har kommit efter drevrenoveringen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite vitt runt oljepåfyllning är inte onormalt och behöver inte betyda något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla tändningen. Vis av erfarenhet kan en sådan enkel sak som att tändningen står för högt orsaka på tok för höga temperaturer. Dock brukar man höra detta i form av spikningar. Men är man inte motorvan/har mororöra är det svårt att höra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Gelis:

Ok så varmgången har kommit efter drevrenoveringen?

 

Ja, det stämmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om felet kom i samband med drevets av och påmontering så är det kanske där du ska leta.

 

Vad är det för drev, troligen 270/280. Kolla vattenslangen mellan drev och sköld. Är det något knas där så fungerar kylningen när båten inte planar men när den kommer upp ur vattnet och varvtalet ökar så ligger vattenslang och dess anslutningar över vattenytan vilket gör att det inte kommer tillräckligt med kylvatten till växlaren.

 

Visst det kan finnas andra orsaker som slumpen gör att det kom efter drevets renovering.

Tändningen som skrevs här ovan är ju en parameter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett 290-drev, men det gör kanske ingen skillnad i sammanhanget.

Drev-killen gjorde inget invändigt med vattenslangen. Han bytte stosen där slangen ansluter till drevet. Kan slangen ha blivit vriden så att den fått ett veck? Lite svårt att kolla med båten kvar i vattnet kanske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kan tillägga att limporna inte blir speciellt varma. Det går att ha handen på utan problem. Det tyder väl rimligen på att sjövattenflödet är okay?

Man kanske ska byta termostat, trots att den verkade öppna som den ska vid kastrulltestet. Fast, å andra sidan så sjunker ju temperaturen nästan omedelbart när jag slår av på gasen, vilket borde betyda att termostaten är öppen.

Redigerad av Strmbrg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang slangen vriden tror jag inte, men om den är dålig tex genomgående sprickor kan det bli sådana fenomen som du har. Jag säger inte att det är felet men kan vara en orsak.

Den byttes alltså inte vid återmonteringen av drevet? Lite knöligt att byta den på 290 jämf med 280.

Den måste tas inifrån skölden.

 

Vid vilken fart och varvtal överhettar den?  Och vid vilket varvtal återgår den till normaltemp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kommer snabbt upp i plan, vilket kan tyda på att kompet är bra. Kör jag på 2000-2500 varv i någon minut så närmar det sig 100 grader. Slår jag av och kör på sju knop så svalnar den nästan omgående.

Limpor och knän blir bara lite mer än ljumna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2000-2500 rpm vad har du för fart då? är båten verkligen uppe ur vattnet vid dessa varvtal? 

När motorn närmar sig 100° är knäna fortfarande bara ljumna då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

2500 ger ungefär 17 knop. 3000 ger 23 typ. Knäna blir inte heta. Vad sjutton kan gå sönder i cirkulationspumpen? Kan skovelhjulet släppa från axeln?

 

Redigerad av Strmbrg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som någon tidigare sa, cirkulationspumpen. Lossa remmen som driver den och snurra på drivhjulet, du kan nog lätt känna om det finns motstånd. Om den snurrar lätt så fungerar den inte, precis detta hände på min V8 för många år sen. Överhettar på högre varv men inga problem på lägre.

 

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, ja den snurrade lätt när jag kände på den vid rembyte härom veckan. Jag tolkade "lättsnurret" som att den var i gott skick. Då kanske skovelhjulet sitter löst på axeln då? Det är väl ingen utväxling i pumpen utan bara rak axel från remskivan och in till skoveln?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rak axel, ingen utv. Nu blir det inte så där hejdlöst mycket motstånd men remskivan ska ju inte gå att få spinn på, då är det galet. 

Inte så vanligt att pumphjulet lossnar från axeln, men händer. Pumpen är ju ganska billig och lätt att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Strmbrg:

Hm, ja den snurrade lätt när jag kände på den vid rembyte härom veckan. Jag tolkade "lättsnurret" som att den var i gott skick. Då kanske skovelhjulet sitter löst på axeln då? Det är väl ingen utväxling i pumpen utan bara rak axel från remskivan och in till skoveln?

 

En fråga från mig hur märker du att motorn går varm? Är det bara tempgivaren / mätaren du ser det på eller vräker motorn ur sig glykol i expansionskärlet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid första turen i våras så började kylvattnet koka. Därefter har jag bara provat försiktigt och dragit ner på gasen då mätaren närmar sig 100 grader.

Jag kom nyss på att jag har hällt i 20-50 mineralolja när jag gjorde byte i våras. Det föreskrivs 10-30-olja. Jag tar upp det i en separat tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog säga att 20-50 olja är bättre i en gammal marin V8. Den oljan är tåligare mot högre temperaturer men sämre vid minusgrader, men det sistnämnda lär ju inte vara aktuellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är försöket med byte till tunnare olja genomfört utan att det hjälpte.

Termostat bytt

Sjövattenslangen sitter som den ska på drevets stos (VP 290)

Inget glykolvatten i oljan eller vise versa

Inget läckage någonstans

Värmeväxlaren är ren och det är inget läckage mellan sjö- och glykolvatten i den

Tempen håller sig fint runt 80 grader i deplacementfart

Impellerpumpen verkar trycka på bra

Knän och limpor blir faktiskt heta, men svalnar snabbt, så jag missade detta tidigare

Nu har jag lossat hela limpan på ena sidan för koll, inget klegg så långt jag ser ner i kanalerna på vare sig limpa eller knä och det går lätt att blåsa i kanalerna

Inget vatten i avgaskanalen

 

Mina nya spår är följande:

1 Har jag vänt slangarna fel på impellerpumpen? Rotation medsols. In nedtill - ut upptill.

2 Kan ”myten” om felriktade impellerblad i själva verket vara en sanning?

3 Det satt en liten stump trängre slang invändigt i rörkröken vid impellerpumpen, den tog jag bort i våras. Den borde ju rimligtvis begränsa flödet. Eller ska den vara där för att ge ett mottryck mot impellern? Låter väldigt långsökt.

 

Undre slang till höger=sjövatten in

Slang ovanför denna med rörkrök och  övre slang=sjövatten vidare till värmeväxlaren till vänster i bild

 

 

12840FA3-44DF-42E7-8451-64ECB74F41E3.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut att vara rätt med slangarna.

Om du känner på slangarna som går in i värmeväxlaren, ut från den och hela vägen till limporna. Är dom kalla?

Sitter bränsleslangarna/ledningar helt tätt vid förgasaren, alltså inte bensin som ryker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, det var ju en liten kort bit slang instoppad i det U-formade röret efter impellerpumpen tidigare. C:a 2,5 cm lång och med liten innerdiameter. Som en liten strypning. Den tog jag bort då båten fortfarande var på land, eftersom jag tänkte att den inte skulle vara där. Det verkade ju helt galet, tänkte jag...
Kanske att den ändå skall sitta där för att minska arean och istället öka trycket på vattnet?
Förra sommaren hade jag inga kylproblem, och då satt ju den lilla korta slangen där inne i U-röret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Strmbrg:

Då är försöket med byte till tunnare olja genomfört utan att det hjälpte.

Termostat bytt

Sjövattenslangen sitter som den ska på drevets stos (VP 290)

Inget glykolvatten i oljan eller vise versa

Inget läckage någonstans

Värmeväxlaren är ren och det är inget läckage mellan sjö- och glykolvatten i den

Tempen håller sig fint runt 80 grader i deplacementfart

Impellerpumpen verkar trycka på bra

Knän och limpor blir faktiskt heta, men svalnar snabbt, så jag missade detta tidigare

Nu har jag lossat hela limpan på ena sidan för koll, inget klegg så långt jag ser ner i kanalerna på vare sig limpa eller knä och det går lätt att blåsa i kanalerna

Inget vatten i avgaskanalen

 

Mina nya spår är följande:

1 Har jag vänt slangarna fel på impellerpumpen? Rotation medsols. In nedtill - ut upptill.

2 Kan ”myten” om felriktade impellerblad i själva verket vara en sanning?

3 Det satt en liten stump trängre slang invändigt i rörkröken vid impellerpumpen, den tog jag bort i våras. Den borde ju rimligtvis begränsa flödet. Eller ska den vara där för att ge ett mottryck mot impellern? Låter väldigt långsökt.

 

Undre slang till höger=sjövatten in

Slang ovanför denna med rörkrök och  övre slang=sjövatten vidare till värmeväxlaren till vänster i bild

 

 

12840FA3-44DF-42E7-8451-64ECB74F41E3.jpeg

Jag återkommer i frågan har du klaffar i avgasbälgen? På en del v8 or som har ett stort flöde kylvatten så kan det stocka sig i avgasbälgen om klaffar finnes där, du får då strypt utflöde med varmgång som följd vid höga varv. En del har skurit hål i avgasbälgen för att öka utflödet av vatten, detta är bara en tanke från mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, med tanke på den lilla slangstump som tidigare satt inne i U-böjen:

"Centrifugal pumps are counter-intuitive. As pressure on a pump increases, the power required decreases. In other words, if you put a valve on the discharge of a pump and begin to restrict the output flow, the power required by the motor will decrease. Most people already have it in their head that choking a pump back will make the pump work harder and use more power. This is incorrect as the pumps work is easier, and the motor uses less power as the flow from the pump is restricted."

https://cyclestopvalves.com/pages/choking-the-flow-from-a-pump-makes-it-work-easier

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...