Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Olten

Propellerrotation dubbelmontage DP

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

På dubbelmontage med singelpropeller så har man ju motrotering d.v.s höger respektive vänsterrotation på dreven för att motverka propellerverkan och snedstyrning men hur brukar det vara på dubbelmontage med duoprop? Förstår att duoprop motverkar sig själv men fungerar det till 100%. Anledningen till frågan är att jag på min Coronet har samma rotationsriktning på bägge duopropdreven och undrar om det är normalt eller om någon bytt propellrar och då ändrat riktning på ett av dreven (VP drev funkar ju lika bra höger som vänstervarv och jag har 280DP x 2)

Redigerad av Olten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att svara på sin fråga egentligen, kan jag ju bara konstatera att min duopropeller i singelmontage gör det betydligt lättare att lägga till med sb-långsida mot bryggan än med bb-sidan.

Det märks när man backar och går framåt i låg hastighet att det drar åt ena håller. Men det märks ingen kursändring vid kraftig acceleration, konstigt.

-Finns det vänstergängade duopropellerar? Ja en av dem är ju alltid det, men jag menar finns det olika kit för bb resp. sb montage?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Det finns inga DP-propellrar för motgående riktning.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej.

Ingemar

Prescis vad jag misstänkte, eftersom propellerkillen inte frågade om jag ville ha vä- eller hö- rotation när jag förra våren köpte nya....

Måhända blir det ändå bättre med dubbelmontage och dubbla dubbelpropellrar. Men teorin är nog bättre än verkligheten. Sedan jag ju andra saker som skrovets form spela in också.

Men min erfarenhet då med en motor och en dubbelpropeller, är att när jag rycker till bakåt vid en tilläggning drar båten bakåt och åt styrbord. Vid acceleraration rakt fram märker jag inget märkvärdigt, och upplever också att propellrarna har ett väldigt bra grepp i vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej.

Ingemar

Tack, det var ju enkelt då 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...