Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Felix06

Lägga i vxl på land?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej har haft problem med att få i växel fram/back på min AQ130 med 270 drev. Tror jag löste det nu med fett och smörjning i den axel /styrstag (eller vad det heter) där vajrarna möts vid staget bakom motorn som sitter ner i drevet. Det fungera när jag växlar utan motorn på. Men kan jag starta på land och provväxla? Eller måste propellern alltid ha motstånd i vattnet när man lägger i växel el back så jag inte förstör något?

 

Tack på förhand!

Redigerad av Felix06
Stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det går bra att köra med växel i på land. Inget blir förstört. Men det ger inte så mycket. Även om propeller snurrar i luften är det inte säkert att det funkar vid belastning. Det är bättre att lägga i växeln och vrida propellern för att känna att växlarna fungerar. När växel är i ska propellern gå att vrida åt ena hållet, men inte åt det andra.

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att växelvqjern är i skick. Jag bytte växelvajer till mitt 280drev, och det blev en förnämlig känsla i växel/gasreglaget. Den gamla funkade, men såg litet tråkig ut. I mitt fall var det en bra investering, vajrarna är inte så dyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Kronvik:

Kolla att växelvqjern är i skick. Jag bytte växelvajer till mitt 280drev, och det blev en förnämlig känsla i växel/gasreglaget. Den gamla funkade, men såg litet tråkig ut. I mitt fall var det en bra investering, vajrarna är inte så dyra.

Ok tack för tips. Jag tycker dom går för trögt om jag skall vara ärligt. Båten har stått still 3 år på land. Hur/vart hittat jag nya bäst och hur vet jag längd mm? Är det svårt justera in dom? Det står Volvo Penta på gasreglaget. Är det inte svårt få tätt vid drevet dvs där vajern kommer ut? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tag ut som gamla och mät dom, så vet du längden. Notera hur de gamla var monterade i reglagen, på förgasaren och i drevet.

Det finns moderna regalgekablar med tefonslang inuti, för att minska friktionen. Du behöver alltså inte köpa V-P original, Morse med fler brukar passa.

När växeln ligger i friläge skall det vara litet slack i vajern vid växelföraren i drevet.

Glöm inte att skruva tillbaks hållaren till vajerns hölje som sitter på drevets framsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vajern är nog en standard vajer, antar jag. Ta loss den, så står det nog på den hur många fot den är. Ta med den som modell till båttillbehörsaffären.

 

Ser ut ungefär såhär:

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Motortillbehor___Styrsystem/Styrning_Reglage/Gas_Vaxel/REGLAGEKABEL_33C_3,66M?id=97856

 

Vajern är "självtätande", den löper i en slang, som fungerar som tätning, du ser det då du tar ur vajern.

OM jag minns rätt är det bara att ta loss tärningen under växelkåpan bak på drevet, skruva bort tärningen, och lossa vajerhöljet ( har ett luddigt minne at det skall vara en 7/16" nyckel, funkar lika bra med 11 mm), sen är det bara att dra igenom vajern inifrån båten. 

Justeringen sen är enkel. Reglaget i båten i neutralläge, växelreglaget på drevet i friläge, sen skruvar du på tärningen så att den passar i sitt hål och skjuter i sprinten. För mig funkade det med bara detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

11mm eller helst 7/16" stämmer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tag ut som gamla och mät dom, så vet du längden. Notera hur de gamla var monterade i reglagen, på förgasaren och i drevet.

Det finns moderna regalgekablar med tefonslang inuti, för att minska friktionen. Du behöver alltså inte köpa V-P original, Morse med fler brukar passa.

När växeln ligger i friläge skall det vara litet slack i vajern vid växelföraren i drevet.

Glöm inte att skruva tillbaks hållaren till vajerns hölje som sitter på drevets framsida.

Ok tack för bra tips. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Kronvik:

Vajern är nog en standard vajer, antar jag. Ta loss den, så står det nog på den hur många fot den är. Ta med den som modell till båttillbehörsaffären.

 

Ser ut ungefär såhär:

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Motortillbehor___Styrsystem/Styrning_Reglage/Gas_Vaxel/REGLAGEKABEL_33C_3,66M?id=97856

 

Vajern är "självtätande", den löper i en slang, som fungerar som tätning, du ser det då du tar ur vajern.

OM jag minns rätt är det bara att ta loss tärningen under växelkåpan bak på drevet, skruva bort tärningen, och lossa vajerhöljet ( har ett luddigt minne at det skall vara en 7/16" nyckel, funkar lika bra med 11 mm), sen är det bara att dra igenom vajern inifrån båten. 

Justeringen sen är enkel. Reglaget i båten i neutralläge, växelreglaget på drevet i friläge, sen skruvar du på tärningen så att den passar i sitt hål och skjuter i sprinten. För mig funkade det med bara detta.

Ok ja "brickan" som håller fast vajern på drevets framsida har jag koll på. Är lite mer orolig för den slang där vajern kommer u från "skrovet" så att säga (eller är det kanske i drevet) så det inte blir otätt där och kommer in vatten. Som flera skrivet här tror jag det kanske är dags byta vajrarna. Men jag känner att största motståndet har jag in den arm där vajern från drevet möter vajern från handreglaget (mitt ovanför motorn) Har använt fett pistol och tryckt in fett i det "hus" armen sitter på. Det vart mycket bättre men fortfarande lite trögt. Frilägger jag vajern från reglaget går den lätt från reglaget till motorn. Däremot från motorn til drev går lite trögare. Kanske är i den "andra vajern" det största motståndet finns, Tack på förhand 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Många gånger går det trögt när reglagevajrarna är dragna i för snäva radier.

Drevets kåpa över växemeknismen ÄR otät liksom då ingångshålet på framsidan, det skall vara så. Sedan minns jag nu inte hur det ser ut i skölden, men det är väl någon packbox likt den om kylvattenslangen som klämmer åt om vajerns hölje.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
24 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Många gånger går det trögt när reglagevajrarna är dragna i för snäva radier.

Drevets kåpa över växemeknismen ÄR otät liksom då ingångshålet på framsidan, det skall vara så. Sedan minns jag nu inte hur det ser ut i skölden, men det är väl någon packbox likt den om kylvattenslangen som klämmer åt om vajerns hölje.

Hej jag tycker vajern från kåpan till drevet känns snäv. Samtidigt finns inget riktigt alternativ göra det annorlunda på ser jag. Den löper ju ut i nederkant på skölden ser det ut som. Se bilder på den arm som jag tycker går drygt där vajrarna möts. Kanske det kan hjälpa med lite smörjmedel från utsidan typ 5/56? 

20190531_101254_resized.jpg

Redigerad av Felix06
Mer text

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Felix06:

Hej jag tycker vajern från kåpan till drevet känns snäv. Samtidigt finns inget riktigt alternativ göra det annorlunda på ser jag. Den löper ju ut i nederkant på skölden ser det ut som. Se bilder på den arm som jag tycker går drygt där vajrarna möts. Kanske det kan hjälpa med lite smörjmedel från utsidan typ 5/56? 

20190531_101254_resized.jpg

Var är vi nu? Var är bilden exponerad?

Jag känner inte igen någonting. 

Men klart kan du smörja upp grejerna gör det ju iallafall inte saken sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Var är vi nu? Var är bilden exponerad?

Jag känner inte igen någonting. 

Men klart kan du smörja upp grejerna gör det ju iallafall inte saken sämre.

Håller kameran bakom styrstaget (eller vad det kallas) där vajrarna möts i motorummet. Du ser den arm som går trögt på bilden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Felix06:

Håller kameran bakom styrstaget (eller vad det kallas) där vajrarna möts i motorummet. Du ser den arm som går trögt på bilden. 

Aha, det är ett VP270T drev, det där är "backspärren"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Olten:

Aha, det är ett VP270T drev, det där är "backspärren"

Vad innebär backspärr? Sorry skulle skrivit det var ett 270 drev. Varför går det trögt med den armen vajrarna möts på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
36 minuter sedan skrev Felix06:

Vad innebär backspärr? Sorry skulle skrivit det var ett 270 drev. Varför går det trögt med den armen vajrarna möts på?

Du skrev ju att det var ett 270 drev i första inlägget och nu gjorde du det igen MEN du har ett 270T (T=trim) viktigt att skriva rätt för alla tips du fått har handlat om reglagen ute på drevet bakom växelkåpan medan backspärren sitter inne i motorrummet på tiltkolven.

Varför den är trög är svårt att säga men det skall den inte vara så troligen måste du ta isär den och renovera den.

Redigerad av Olten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Felix06:

Vad innebär backspärr? Sorry skulle skrivit det var ett 270 drev. Varför går det trögt med den armen vajrarna möts på?

 

Ett drev måste kunna slå upp bakåt om man kör på ett grund mm annars blir det extrema skador men ett drev som slår upp går inte att backa med då drevet skulle driva sig själv uppåt istället för att dra båten bakåt. På vanliga 270 så styr växelväljaren ute på drevet en backhake som låser fast drevet när man lägger i backen, på 270T så går växelviren via tiltcylindern och stänger den så oljan blockeras och drevet kan inte slå ut/upp och man kan backa, så fort man kör framåt så är tiltcylindern frilagd och rör sig obehindrat och kör du på något så slår drevet ut/upp. Det är därför växelviren går till tiltcylindern och sen vidare till drevet, du har alltså en extra vajer.

 

Ps: Trimcylindern sitter ute längst ner på drevskölden, är en väldigt kort hydralcylinder som trycker på neder delen av drevet men sitter inte fast i drevet. Den fylls med olja först när du trimmar ut och när den är fullt ute så trycker oljan istället ut trimcylindern.

 

Jag har en manual till 270T men den är för stor för att bifoga.

Ge mig en epostadress så sänder jag den direkt (ca 4 Mb)

Redigerad av Olten
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Olten:

Aha, det är ett VP270T drev, det där är "backspärren"

Jaha, det är alltså så det ser ut på T-modellerna.

Ok, har aldrig sett den modellen tidigare.

Som Olten skriver har du en hydraulisk spärr, mekanisk på de andra modellerna som jag sett tidigare.

 

Men om trögheten kvarstår om du kan så kan du kanske få in litet tunn olja i vajrarnas höljen, men det kan ju vara svårt. Jag har ju gjort så på cyklar, mopeder och motorcyklar, liksom kopplings- och handbromsvajrarna på gamla VW, men här är det en helt annan sak.

Men jag har iallfall haft tunn olja, symaskinsolja, i en spruta med 0,7 mm kanyl och fått sprutat in, men i dessa kan man ju få ur vajern, inga påpressade ändsycken (i alla fall inte i båda ändarna) som i båten, men du kanske kan klura ut något ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Olten:

 

Ett drev måste kunna slå upp bakåt om man kör på ett grund mm annars blir det extrema skador men ett drev som slår upp går inte att backa med då drevet skulle driva sig själv uppåt istället för att dra båten bakåt. På vanliga 270 så styr växelväljaren ute på drevet en backhake som låser fast drevet när man lägger i backen, på 270T så går växelviren via tiltcylindern och stänger den så oljan blockeras och drevet kan inte slå ut/upp och man kan backa, så fort man kör framåt så är tiltcylindern frilagd och rör sig obehindrat och kör du på något så slår drevet ut/upp. Det är därför växelviren går till tiltcylindern och sen vidare till drevet, du har alltså en extra vajer.

 

Ps: Trimcylindern sitter ute längst ner på drevskölden, är en väldigt kort hydralcylinder som trycker på neder delen av drevet men sitter inte fast i drevet. Den fylls med olja först när du trimmar ut och när den är fullt ute så trycker oljan istället ut trimcylindern.

 

Jag har en manual till 270T men den är för stor för att bifoga.

Ge mig en epostadress så sänder jag den direkt (ca 4 Mb)

Ok stort tack för info och ber om ursäkt för dåliga ingångsfakta ang rätt drev. Min mail är phagg68@gmail.com vore jättesnällt om du kunde skicka över manual. När jag tar tag i tiltcylindern med handen och rör den så är det lite glapp? Skall det vara så eller tror du det är så den är kaputt hela cylindern? mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Olten:

 

Ett drev måste kunna slå upp bakåt om man kör på ett grund mm annars blir det extrema skador men ett drev som slår upp går inte att backa med då drevet skulle driva sig själv uppåt istället för att dra båten bakåt. På vanliga 270 så styr växelväljaren ute på drevet en backhake som låser fast drevet när man lägger i backen, på 270T så går växelviren via tiltcylindern och stänger den så oljan blockeras och drevet kan inte slå ut/upp och man kan backa, så fort man kör framåt så är tiltcylindern frilagd och rör sig obehindrat och kör du på något så slår drevet ut/upp. Det är därför växelviren går till tiltcylindern och sen vidare till drevet, du har alltså en extra vajer.

 

Ps: Trimcylindern sitter ute längst ner på drevskölden, är en väldigt kort hydralcylinder som trycker på neder delen av drevet men sitter inte fast i drevet. Den fylls med olja först när du trimmar ut och när den är fullt ute så trycker oljan istället ut trimcylindern.

 

Jag har en manual till 270T men den är för stor för att bifoga.

Ge mig en epostadress så sänder jag den direkt (ca 4 Mb)

En sista fråga vart lite brydd. I manualen står det air nipple om nippeln högst upp på tiltkolven. Jag trodde det var en fettnippel. Men det skall alltså enbart vara hydraulolja i denna tiltkolv. Vad är då den nippeln till för när det står air/luft? Jag har satt en fett spruta där trodde det var en fettnippel. Men förmodligen fel då? tack på förhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att det är en luftningsnippel, som man alltså skall släppa ut luft igenom. Detta är bara en tippning, bara med ledning av att de står "Air" där.

Ta gärna loss den korta vajern och byt den. En ny vajer går väldigt lätt, och om jag minns rätt är den rätt bra krökt på 270T modellen. Som jag tidigare sade, är vajrarna inte så dyra.

Jag har ett komplett 270T drev med powertrim (sköld, manöverpanel, 250 och 280 underhus med olika utväxlingar) som fungerade för ett par år sen, och drevet har inte varit monterat sedan dess. Provade då jag tänkte montera det på min båt, men hann sälja båten före det blev gjort. 

Även om det kan vara svårt att hitta delar till dessa gamla drev, så finns det säkert begagnade drev till salu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Kronvik:

Jag skulle tro att det är en luftningsnippel, som man alltså skall släppa ut luft igenom. Detta är bara en tippning, bara med ledning av att de står "Air" där.

Ta gärna loss den korta vajern och byt den. En ny vajer går väldigt lätt, och om jag minns rätt är den rätt bra krökt på 270T modellen. Som jag tidigare sade, är vajrarna inte så dyra.

Jag har ett komplett 270T drev med powertrim (sköld, manöverpanel, 250 och 280 underhus med olika utväxlingar) som fungerade för ett par år sen, och drevet har inte varit monterat sedan dess. Provade då jag tänkte montera det på min båt, men hann sälja båten före det blev gjort. 

Även om det kan vara svårt att hitta delar till dessa gamla drev, så finns det säkert begagnade drev till salu.

Hej ok misstänker det jag med. Är lite oroad hur mycket fett jag hann få in eftersom jag utgick ifrån det var en fettnippel innan jag fick manualen. Lyfte på locket till tilltaget med de fyra skruvarna och där syntes inget fett endast hydraulolja. Skall fylla på lite mer olja sedan innan jag provar båten. När jag lyfter drevet med drevlyften fungerar det enda är att sista biten "faller" liksom drevet ner inte går sakta. Kan det hänga ihop med för lite olja tror du? Sedan vajrarna om jag frilägger dom går iaf den från växelreglage till motor väldigt lätt. Känner jag på den spak där vajrarna möts går den trögt om jag ruckar på den. Men det blir bättre och bättre efter en stund. Båten har av tidigare ägare legat på land i 3 år innan jag köpte den nu nyligen. Däremot vajern från spaken till drevet kanske jag skall försöka byta. Den går trögt när jag försöker provar i den. Men du har rätt den är rätt krökt i motorrummet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har ju aldrig kört med mitt powertrimdrev, men efter en del sökande och frågande (bland annat här på maringuiden), fick jag reda på hur växelvajern skall sitta, som på dina bilder alltså, och var faktiskt riktigt förvånad över vilken vändning den korta vajern måste ta.

 

Då jag bytte växelvajer på min båt för några år sen (vanligt 280 drev), blev jag imponerad av hur lätt den nya vajern gick trots riktigt snäva böjar. Den gamla såg rätt bra ut, men sjutton vilken skillnad det var mot den nya!

 

Kappast nåt större problem om du fått in lite fett i oljan. 

Det löser sig :)

Redigerad av Kronvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kronvik:

Jag har ju aldrig kört med mitt powertrimdrev, men efter en del sökande och frågande (bland annat här på maringuiden), fick jag reda på hur växelvajern skall sitta, som på dina bilder alltså, och var faktiskt riktigt förvånad över vilken vändning den korta vajern måste ta.

 

Då jag bytte växelvajer på min båt för några år sen (vanligt 280 drev), blev jag imponerad av hur lätt den nya vajern gick trots riktigt snäva böjar. Den gamla såg rätt bra ut, men sjutton vilken skillnad det var mot den nya!

 

Kappast nåt större problem om du fått in lite fett i oljan. 

Det löser sig :)

Ok tack för tips och råd. Jag den korta vajern böjer sig väldigt kraftig och viker ner direkt mot drevet. Skönt fettet borde inte pajat något. Fick nog inte in så mycket heller :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...