Hollandaren 1 Postad 29 Maj , 2019 Hejsan, Är det någon som har erfarenhet med ett NAVIK vindroder ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Greip 51 Postad 12 Juni , 2019 Hade ett Navik på Greip ett tiotal år. Funkade otroligt bra, reaktionssnabb, orkade styra i vågor, reagerade rätt i slingrig sjö osv. Lite plock att ställa in men man lärde sig rätt snabbt. Fixade inte läns men det är det inte många självstyrningar som gör. Man fick skära åtminstone tjugo grader men det är ju ofta en bra idé även av andra skäl. Problemet för min del var att det inte riktigt var tillräckligt rejält för Bacchantens sju ton. Överbelastningsspärren löste ut ibland i hög fart vilket förstås inte var så bra. Så jag sålde det. Om det blir långsegling igen kommer jag absolut ha ett pendelservoroder men lite biffigare. Ohemult dyra är de dock. En nackdel med vindroder är att de är mekaniskt känsliga och sitter illa till i aktern, lätt att skada i hamn. Och så blev det ju lite krångligt att få till en vettig stege. Till en lite lättare båt funkar Navik säkert toppen. Behöver lite underhåll förstås men det är inga märkvärdigheter, det var nån kul-led i nylon som var lite kritisk, gäller att ha i reserv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hollandaren 1 Postad 15 Juni , 2019 Hej Greip, Tack för ditt respons, lärorik och trevligt att höra att navik vindroder är ett bra system. Jag kommer att försöka att bifoga bilder av kvadrant med säkerhets anordning som jag uppfattar det. Skulle du kunna titta på det och ser om den är komplett eller ska det finas ett fjäder till ?? Tack på förhand Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Greip 51 Postad 16 Juni , 2019 Var ju ett bra tag sen jag använde mitt Navik men det ser ju ut som det fattas en fjäder mellan brickan och handtaget som manövrerar spärren. Går det att manövrera spärren? Om Navik är bra eller inte beror kanske också vad det ska användas till. Jag använde bara mitt Navik i Östersjön och som längst på dygnslånga havsseglingar. Skulle jag segla riktigt långt, så skulle jag nog vilja ha en annan lösning. Vet att Milo Dahlman hade problem med sitt Navik när hon seglade sin GD28 (eller var det en Bianca 27) på sydatlanten. Liiiite skillnad mot det jag använde Navik till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Juni , 2019 1 timme sedan skrev Greip: Vet att Milo Dahlman hade problem med sitt Navik när hon seglade sin GD28 (eller var det en Bianca 27) på sydatlanten. Det var med hennes Bianca 27 och hon många och stora problem med sitt vindroder så på hemresan över Atlanten bytte hon till en vanlig och ganska enkel elektrisk autopilot. Hennes förhållande till vindroder är inte särskilt bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hollandaren 1 Postad 21 Juni , 2019 Hej Greip jag har hittat en tillverkare av reservdelar i Holland som eventuellt kan bekräfta om det saknas en fjäder mellan brickan och handtaget. Ja det går att röra på spaken efter rengöring. Jag hade tänkt att segla till Shetland i augusti så det är viktig att har vindroder att fungera och hantera innan dess. Ha en fortsätt glad midsommar Peter 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser