Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Gäst fredrik hinders

"Malin" trycker ner fören...

Rekommendera Poster

Gäst fredrik hinders

Tjenare, har en gammal plywood sportbåt, den är mer eller mindre flatbottnad bak. Har på denna en 55hk motor. Har problem med att den trycker ner fören rätt mycket när man kör lite fortare. Med den utformning som är på fronten så kan det nästan bli tvärstopp om man kommer mot en våg med fören lite lågt. Har testat massor med olika vinklar och höjder på motorn men det blir inte bra. Vad göra? MVH Fredrik

post-0-1394234410,0133_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinkla ut motorfästet, kanske. Så kan du ju vinkla motorn ännu mer, om du förstår hur jag menar. Kilformat motorfäste, typ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst fredrik

halloj, det hjälper inte hur jag än ställer motorn. Det är som att jag har trimplan nerkörda hela tiden...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,du kan ju testa med lite ballast där bak,, Hoogan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst fredrik

Det hjälper endast litegrann. Det finns inga fenor eller plan eller liknande som jag kan sätta fram som lyfter lite?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag hade för länge sedan en plywood båt av märket Weiko sport (en förlängd Ragett) Bygd på bara två spant. Den hade samma symtom. Det visade sig att sista halvmetern före akterspegeln buktade upp och då skapade akterspegeln bak-kanten av ett brett trimplan. Vi åtgärdade detta genom att spackla upp botten med ett epoxyspackel så att vi fick en liten rundning neråt i stället, efter detta gick den helt suveränt i sjön, för att vara en så flat båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som din botten är konkav. Det kan räcka med några mm för att båten skall gå på näsan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hej, Du skriver inte hur mycket lite fortare är. Funderar på om det kan vara så att du helt enkelt har för mycket pulver i motorn i förhållande till vad båten är avsedd för, dvs den överplanar helt enkelt? /Pelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst fredrik

Halloj, det är nog så att bottnen är lite konkav. Jag plastade båten då jag fick den och då la jag nog ett lager mer längst bak. Motorn är nog även runt 20hk för stor. Ett alternativ skulle nog vara att lägga lite ny plast på mitten under båten. En annan sak jag har funderat på är om man kanske kan bygga en lite ställning för att flytta bak motorn en liten bit bakom akterspegeln. ca2dm. Då borde motorn ge bättre lyftkraft i fören.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...