nordqvist 0 Postad 29 Maj , 2019 Hej, har köpt en båt med en Mariner 40hp 2t 90talare på. Provat båten förra veckan för första gången och motorn startade som den skulle, vi åkte därefter en bit på kanske 15 minuter för att sedan stänga av den en stund för att fiska. efter detta hostade den till vid första försöket sen går bara startmotorn runt. efter ca 30-40 minuter provade jag att starta den igen och den hoppade igång så vi kunde köra hemåt. är inte vidare motorkunnig men tänkte att tändstiften kunde vara kassa så böt till ett par nya + ny soppa och olja (separat smörjetank) gav det ett nytt försök igår och motorn startade fint vid iläggning och gick jättebra i över en timme innan vi provade att stänga av den. Då precis samma sak. bara startmotorn gick runt och tuggade. Väntade 30 min och då fick vi igång den igen. Reagerade även på att det såg ut att vara soppa i vattnet runt omkring motorn när vi stod still. Min kunskap är slut här och hoppas på att nån kunnig här kan hjälpa mig vad jag ska göra? MVH K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 29 Maj , 2019 Jag tycker att du tar med dig en tändstiftsnyckel. När båten inte startar så lossar du ett tändstift, sätter de någon millimeter från motorgodset och kollar gnistan. Finnas det gnista så är problemet på bensinsidan, är det ingen gnista så är problemet på elsidan. Ev kan du göra samma koll på flera av tändstiften. Tycker inte det finns någon självklar förklaring utan man får nog kolla steg-för-steg tills man hittar problemkällan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ahmed 8 Postad 6 Juni , 2019 Tändspolarna 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 6 Juni , 2019 (redigerade) 3 timmar sedan skrev Ahmed: Tändspolarna Typiskt värmefel! Gamla tändspolar tål inte värme speciellt bra, om det finns kondensator över brytarspetsarna på en sådan motor, så är det samma sak med den. Men denna motor kanske har elektronisk tändning? (I så fall har den varesig konding eller brytarspetsar) Så då kan elektroniken också strejka när den blir varm. Börja med tändstiften, sedan kollar du om dessa får gnista när motorn är varmkörd. Detta enligt tilset från jan af lisoe ovan. Bensin på vattenytan, ja det är ju dessvärre rätt normalt för tvåtaktare. Oförbränt bränsle passerar ut med avgaserna. Det indikerar ju iofs det kommer fram bränsle som det skall göra och stärker ju misstankarna för elfel till tändningen. Redigerad 6 Juni , 2019 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser