Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
karlss0n

Sjösättning med personbil?

Rekommendera Poster

4 timmar sedan skrev Fjelie:

Är det ruggigt halt på rampen så kan man koppla loss trailern och sätta en rejäl tamp mellan bil och trailer istället. Då kan man ha bilen kvar på plan och torr mark medan trailern leds ner av någon. Upp lär det knappast behövas då är det bara till att dra. Att glida neråt utan att kunna bromsa vill man ju inte göra.

Man kan göra så men se till att ha koll på tyngdpunkten så den inte tippar bakåt när det börjar luta. Och man får nog backa ut helt i vattnet annars tippar den ju bakåt när man börjar vinscha av båten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev M__G:

Man kan göra så men se till att ha koll på tyngdpunkten så den inte tippar bakåt när det börjar luta. Och man får nog backa ut helt i vattnet annars tippar den ju bakåt när man börjar vinscha av båten. 

Ja och man kan få en rejäl smäll under hakan. Att koppla loss ifrån bilen är nog inte att rekommendera. Du lär aldrig kunna tynga ned vagnen om inte båten är extremt lätt.

Har du sen otur och det är en betongslip som tar slut i en avgrund, får du aldrig upp vagnen.

Om hjulen hamnar nedanför kanten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Jorgen01:

Ja och man kan få en rejäl smäll under hakan. Att koppla loss ifrån bilen är nog inte att rekommendera. Du lär aldrig kunna tynga ned vagnen om inte båten är extremt lätt.

Har du sen otur och det är en betongslip som tar slut i en avgrund, får du aldrig upp vagnen.

Om hjulen hamnar nedanför kanten.

Man ser ju å andra sidan åt vilket håll det lutar, som killen från Pisa sade... 

Men klart om båten är tung i aktern med utombordaren upptiltad så kommer ju tyngdpunkten ännu längre bak, och då kan det gå fort. Vill minnas att det finns något exempel på Youtube på det också.

Senast jag körde båt på trailer passade båten illa på trailern, båten var för kort, motorn hamnade innanför bakstammen med nummerskylten, vilket var bra på landsvägen. Men det var litet problematiskt vid sjösättningen då trailerns bakaxel och hjul hamnade i vattenbrynet alldeles för tidigt. Akterspegelns nedre del tog i betongen innan båten flöt. Så det blev ändå till att backa ekipaget.

Säger bara en sak; Land Rover Defender! dom är bra! 

Jag hade en Volvo Laplander ("Valp") en gång i tiden, med den sjösatte jag en Lohi. Men det var inte bra det heller, för på Valpen satt dragkroken (extrautrustad med kula) för högt upp.

Undrar om det fortfarande finns några DUKW kvar som surplus?

Det här är för dom som inte kan sjösätta en båt med trailer och personbil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag brukar sjösätta med min lilla skåpbil, en Fiat Scudo, den väger kanske 1500 kg tom. Funkar utmärkt. Båten med trailer väger ungefär lika mycket. Det viktigaste är att ha handbromsen i skick och komma ihåg att dra åt den 🙂 Vår andra bil, en Citroën C5 är faktiskt ännu bättre vid sjösättning än skåpbilen. Vikten är ungefär den samma men den gashydrauliska fjädringen gör att man kan höja och sänka dragkroken efter behov. Min vagn är obromsad och jag brukar backa ner hjulen så pass att naven inte blir blöta, sedan höjer man fjädringen och plötsligt har man tippat upp framändan på trailern en hel del vilket naturligtvis ger en bra vinkel för att få båten att rulla av.

Att ta upp är en helt annan femma. Med skåpbilen funkar det om man har med sig personal med avsevärd kroppsvikt. Man kan sitta tre framme i bilen och med välnärda passagerare får man nog vikt på framhjulen för att få upp båten.
Enklare är att ringa brorsan som har en Toyotajeep som antas vara tillverkad strax efter att Noah körde upp arken på torra land. Det närmaste man kan komma en traktor och ändå få köra i landsvägshastighet...

De som inte har en brorsa med en traktoraktig Toyota känner antagligen någon som har en lite större SUV eller något annat fyrhjulsdrivet åkdon med signifikant dragförmåga. Den där killen som brukar dra en litania som den här ungefär: Joooduvet, denhärhartrehundrahästarochsåärdenchippadtillfyrahundra. Här drar han andan och fortsätter; Fyrhjulsdriftenärfanimejdetsmartastesomnågonsinvaritkopplattillfyrahjul. Hiiiihhhhh (han drar in luft för att fortsätta) EngångbogseradejaguppenScaniagrusbilsomhamnatiettkrondike,närhanvarpåvägenigenmärktejagattjagintehaftifyrhjulsdriften! Hiiiiihhh!

Innan han hinner börja skryta om den otroligt minimala bränsleförbrukningen kan man slänga in; Du, jag har något att bita i för din bil. En riktig utmaning! Du vet jag har ju en ganska tung båt som skall upp i dagarna....

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev Faderullan:

Enklare är att ringa brorsan som har en Toyotajeep som antas vara tillverkad strax efter att Noah körde upp arken på torra land. Det närmaste man kan komma en traktor och ändå få köra i landsvägshastighet...

Kanske en antik Toyota Landcrusier, en inte alltför ovanlig servicebil hos en och annan båtfirma.

Be brorsan vara rädd om den, dom stiger i pris, är eftertraktade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Kanske en antik Toyota Landcrusier, en inte alltför ovanlig servicebil hos en och annan båtfirma.

Be brorsan vara rädd om den, dom stiger i pris, är eftertraktade.

Precis! En sån där som ser ut att vara från fyrtiotalet men är tillverkad på åttiotalet fast körupplevelsen är som från trettiotalet 🙂

Har ägt en sån där själv, men när den var på väg in i garaget för lite diversefix insåg jag att den stod på randen att bli ett till hobbyprojekt. Och projektkön är lång, jag borde bli 130 år för att hinna med allt på den listan. Så jag sålde den, ibland ångrar jag mig en aning men som Citroënförare och därmed bortskämd med mjuk och behaglig gång så inser jag snart att det bara är värdestegringen jag saknar från den bilen, och kanske lite av den där ålderdomliga charmen. Men sådan har jag själv så sakteliga börjat utveckla så det behövs ingen bil för det 🙂

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan skrev Faderullan:

Precis! En sån där som ser ut att vara från fyrtiotalet men är tillverkad på åttiotalet fast körupplevelsen är som från trettiotalet 🙂

Har ägt en sån där själv, men när den var på väg in i garaget för lite diversefix insåg jag att den stod på randen att bli ett till hobbyprojekt. Och projektkön ärt lång, jag borde bli 130 år för att hinna med allt på den listan. Så jag sålde den, ibland ångrar jag mig en aning men som Citroënförare och därmed bortskämd med mjuk och behaglig gång så inser jag snart att det bara är värdestegringen jag saknar från den bilen, och kanske lite av den där ålderdomliga charmen. Men sådan har jag själv så sakteliga börjat utveckla så det behövs ingen bil för det 🙂

Nu är vi långt utanför ämnet, men en riktig DS padda (garaget är bara fyra meter långt) har alltid stått på önskelistan och efter att ha passerat Land Rovrar och en valp hade en 70-tals landcruiser suttit fint, det låg ute en på Blocket i Kalmar för en smärre förmögenhet. 100% Bonde hade en också, med hemmagjort flak.

Men jag får nöja mig med en VW transporter med dubbelhytt från -73 som finns i "familjen".

Den har ju all tyngd över drivhjulen så att den borde funka att dra båtar i ramp med, men jag har inte testad den än till det ändamålet. (för att nu fåfängt försöka att föra ämnet på rätt spår igen).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att Karlsson mycket väl vet hur han skall göra.

Han ville bara visa sin fina båt och bil.👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan skrev Jorgen01:

Jag tror att Karlsson mycket väl vet hur han skall göra.

Han ville bara visa sin fina båt och bil.👍

Du har nog rätt, han har inte varit här sedan i onsdags, missat allt om sjösättning!

Vi har blivit oense om lagren ska blötas eller inte i onödan. 😁

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Pentax:

Du har nog rätt, han har inte varit här sedan i onsdags, missat allt om sjösättning!

Vi har blivit oense om lagren ska blötas eller inte i onödan. 😁

Nej nej vi är inte oense...

Lagren ska absolut inte blötas 😏🙂

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...