Hampuz 0 Postad 28 Maj , 2019 Bottenfärgen är helt bort slipad och gelcoaten synlig, över hela ytan finns det crackeleringar i gelcoaten samt en del mindre ställen där den helt saknas.Min fråga är om dessa steg är rätt väg att gå 1. Epoxispackel där skadorna finns. Nedslipas efter härdning eller då det är sliptorr. 2. Epoxiprimer 5-6 lager 3. Bottenfärg 1-2 lager Hur viktig är det att hålla angivna min och max torktider? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 28 Maj , 2019 (redigerade) Välkommen till MG! Bäst är att spackla så att du slipper slipa. Det lönar sig att lägga möda på spacklandet... En tejp över spacklet gör att det blir slätt och att du får rätt form. Det finns många varianter av epoxi till båtbotten. 5-6 lager primer är en, men Nils Malmgren har tex. ett par varianter som bara behöver tre lager. En färgad som är tänkt som bottenfärg och så vanlig lamineringsepoxi. Måste du ha bottenfärg? Liggdr du på Västkusten är svaret troligen ja, men i övriga landet kan man klara sig med att tvätta. Ja, torktiderna är viktiga. Kolla vad som gäller för just den epoxi du väljer. Lycka till! Mackey Redigerad 28 Maj , 2019 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 28 Maj , 2019 1. Ja 2. Ja 3. Beroende på vars du har båten Det är MYCKET viktigt att följa min/maxtid om du vill att färgen inte flagar. (Nu skriver någon säkert att det gått bra för dem även om de sket i övermålningstiderna, och det är bara att gratulera, men jag har också sett motsatsen...) 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hampuz 0 Postad 28 Maj , 2019 Mackey/ Peter_K Tack för snabbt svar Bra tips med tejp över spacklet för att få rätt form, det kommer jag att följa. Jag tänkte mig Biltemas epoxispackel och epoxiprimer, är det att rekommendera? Båten finns i Bottenviken (norrbotten) å funkar det utan bottenfärg så skippar jag helst den. Om man tex pga regn ej kan hålla sig innanför min/maxtiden, hur går man vidare då? slipar innan nästa lager? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 28 Maj , 2019 Just nu skrev Hampuz: Om man tex pga regn ej kan hålla sig innanför min/maxtiden, hur går man vidare då? slipar innan nästa lager? Exakt så. Angående Biltemas epoxyspackel; vet inte hur det är idag, men när jag använde det tyckte jag det var väldigt grovt och svårslipat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 28 Maj , 2019 22 minutes ago, Hampuz said: Om man tex pga regn ej kan hålla sig innanför min/maxtiden, hur går man vidare då? slipar innan nästa lager? En del grundfärg epoxy har ganska långa övermålningstider, så klarar av fler månader utan mellanslip, om den bara får stå. Men då har de andra egenskaper som innebär andra kompromisser, ofta många lager...så det är lite vad man kan kompromissa på och inte som bestämmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hampuz 0 Postad 2 Juni , 2019 Peter K Har mest mindre "hål" jag skall fylla med epoxispackel, kanske blir problem att få snyggt. är denna jag köpt. https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lattvikts-epoxispackel-2000042332 Är det den du använde? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hampuz 0 Postad 2 Juni , 2019 Efter att ha läst på biltemas epoxispackel och epoxiprimer blir man fundersam. På dessa står det en min och max temperatur samt en mintid för slipbar och en tid för när den härdat. Står inget om någon min max tid när man måste lägga nästa lager. Någon som gjort detta och kan förklara arbetet i steg .Är Biltemas "nyhet" expoxispackel samt epoxiprimer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hampuz 0 Postad 18 Januari , 2020 Uppdatering. Biltemas epoxispackel/epoxiprimer fungerade utmärkt och resultatet blev bra. Lite skrovlig yta men det beror nog mest på rollen, men jag har ju en Saga 27 som gör 7 knop så det har mindre betydelse om det blev något skrovligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 18 Januari , 2020 2 timmar sedan skrev Hampuz: Uppdatering. Biltemas epoxispackel/epoxiprimer fungerade utmärkt och resultatet blev bra. Lite skrovlig yta men det beror nog mest på rollen, men jag har ju en Saga 27 som gör 7 knop så det har mindre betydelse om det blev något skrovligt. Kul med uppdatering och bar att det gick bra. Jag vill inte förstöra din glädje och det tror jag inte jag gör heller, men... Även i sju knop gör en skrovlig yta att farten minskar eller bränsleförbrukningen ökar något. Många av oss seglare är väldigt noga med slät botten just för att det påverkar en del. 100 mikrometer = slätstruket med pensel eller slipat med 150-papper. Det är absolut inte så illa som man kan luras att tro när man titta på diagrammet eftersom friktionsmotståndet bara är en del av det som bromsar. Räkna med 1/3 ökat motstånd. En slätstruken botten som strukits med pensel ökar alltså den bromsande kraften med cirka 7 %. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 18 Januari , 2020 Samtidigt gäller det resonemanget vid lägre farter än deplacementsskrovmax, som säkert är de sju knopen för en snipa. I lägre farter kan man ju ge lite mer gas bara, men som seglare vill man ju få ut max fart vid en viss framåtdrivande kraft, och då blir det annorlunda med mer behov av den släta botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hampuz 0 Postad 18 Januari , 2020 2 timmar sedan skrev Mackey: Kul med uppdatering och bar att det gick bra. Jag vill inte förstöra din glädje och det tror jag inte jag gör heller, men... Även i sju knop gör en skrovlig yta att farten minskar eller bränsleförbrukningen ökar något. Många av oss seglare är väldigt noga med slät botten just för att det påverkar en del. 100 mikrometer = slätstruket med pensel eller slipat med 150-papper. Det är absolut inte så illa som man kan luras att tro när man titta på diagrammet eftersom friktionsmotståndet bara är en del av det som bromsar. Räkna med 1/3 ökat motstånd. En slätstruken botten som strukits med pensel ökar alltså den bromsande kraften med cirka 7 %. Hej Tack för informationen å de var värre än jag trott angående motstånd. Har dock ej märkt någon förhöjd bränsleförbrukning efter bottenmålningen, så jag tror det är rätt bra ändå. Under våren kommer jag att rugga upp epoxiprimern innan jag lägger på bottenfärg 2-3 varv å bottenfärg är lättare att få jämn antar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 18 Januari , 2020 50 minuter sedan skrev Peter_K: Samtidigt gäller det resonemanget vid lägre farter än deplacementsskrovmax, som säkert är de sju knopen för en snipa. I lägre farter kan man ju ge lite mer gas bara, men som seglare vill man ju få ut max fart vid en viss framåtdrivande kraft, och då blir det annorlunda med mer behov av den släta botten. Jo med segel påverkar ytan på botten farten, men med motor påverkas bränsleförbrukningen. Det är väl nte så att bara för att man uppnått deplacementfarten så påverkar inte båtens bottenstruktur bränsleförbrukningen. Då skulle man ju kunna låta sjögräs och havstulpaner sitta kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 18 Januari , 2020 1 timme sedan skrev Mackey: Jo med segel påverkar ytan på botten farten, men med motor påverkas bränsleförbrukningen. Det är väl nte så att bara för att man uppnått deplacementfarten så påverkar inte båtens bottenstruktur bränsleförbrukningen. Då skulle man ju kunna låta sjögräs och havstulpaner sitta kvar. Jag säger inte att du kan låta sjögräs och havstulpaner sitta kvar, jag säger att ju närmare max skrovfart du kommer, ju mindre spelar bottens mindre ojämnheter in i förhållande till andra parametrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 18 Januari , 2020 5 timmar sedan skrev Peter_K: Jag säger inte att du kan låta sjögräs och havstulpaner sitta kvar, jag säger att ju närmare max skrovfart du kommer, ju mindre spelar bottens mindre ojämnheter in i förhållande till andra parametrar. Vi är säkert helt överens, men... Jag tycker inte om jämförelser där ökningen av något kan låta som att något annat minskar eller tvärt om. Jag tycker detta blivit blivit ett allt vanligare knep att ta till. Jag förstår att det inte var din avsiktatt ta till ett knep, men jag är allergisk.. Kan inte komma på något bra exempel, men typ Mängden vattenkraft i Sverige minskar i förhållande till antalet vindkraftverk. Vattenkraften är oförändrad, men det kan låta som att den minskar. Sorry för off topic. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser