Pinnfisken 4 Postad 27 Maj , 2019 Hej! Kolla bilden. Detta såg jag när vi tog upp båten förra säsongen. Det har kommit snabbt men mest på ena sidan i vattenlinjen akter, lite mot fören också fast längre ner under vattenlinjen. Vad tror ni? Mvh Peter Hammarö Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 27 Maj , 2019 Är ytan målad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 27 Maj , 2019 (redigerade) Google is your friend https://www.lovelyhome.se/batprodukter/plastpestosmos/om-plastpest-och-osmos https://www.google.se/search?source=hp&ei=zT7sXKTSJ-X3qwHXvYagAg&q=plastpest+bilder&oq=plastpest&gs_l=mobile-gws-wiz-hp.1.2.0l2j0i30l6.3642.11675..16199...0.0..0.376.2130.0j6j1j3......0....1.......0..46i275j46j0i10.HSClUCPgh0g Redigerad 27 Maj , 2019 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pinnfisken 4 Postad 27 Maj , 2019 37 minuter sedan skrev M__G: Är ytan målad? Nej, det sitter i gelcoaten och den är inte målad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 940 Postad 27 Maj , 2019 (redigerade) 5 timmar sedan skrev Pinnfisken: Hej! Kolla bilden. Detta såg jag när vi tog upp båten förra säsongen. Det har kommit snabbt men mest på ena sidan i vattenlinjen akter, lite mot fören också fast längre ner under vattenlinjen. Vad tror ni? Mvh Peter Hammarö Vad är det för tillverkningsår på båten? Plastpest/osmos är vanligast förekommande på båtar från 70-talet så är båten betydligt yngre så är sannolikheten för plastpest mindre. Jag misstänker att du kör båt på Vänern ("Hammarö") och tyvärr så utvecklas plastpest oftare i sötvatten än i saltvatten... Peta hål på en blåsa och lukta. Om det är osmos i laminatet så luktar det ättika från vätskan i blåsan. Redigerad 27 Maj , 2019 av Lintott 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pinnfisken 4 Postad 28 Maj , 2019 11 timmar sedan skrev Lintott: Vad är det för tillverkningsår på båten? Plastpest/osmos är vanligast förekommande på båtar från 70-talet så är båten betydligt yngre så är sannolikheten för plastpest mindre. Jag misstänker att du kör båt på Vänern ("Hammarö") och tyvärr så utvecklas plastpest oftare i sötvatten än i saltvatten... Peta hål på en blåsa och lukta. Om det är osmos i laminatet så luktar det ättika från vätskan i blåsan. Båten är byggd 1986 och ja den är körd i sötvatten. Ska testa att peta hål och känna om det luktar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser