Peter_K 4 209 Postad 27 Maj , 2019 (redigerade) Jaha, mekandet fortsätter. Hittar ingen mek som vill röra min motor, för gammal säger alla. Men de vill gärna sälja en ny. Har ingen lust att lägga de pengarna; motorn är frisk o gods mm och inte speciellt sliten (Penta MD5A) Felet; den startar inte. Jag har kompression, det är kollat, nästan 19 bar vilket är bra. Ingen luft i systemet. Backventiler funkar som de ska, matarpumpen likaså. Slangar bytta, spridaren bytt, och tja... den borde funka. Har isolerat felet till att högtryckspumpen inte skapar tillräckligt med tryck. Har nu fått tipset att det kan bero på att jag fick in vatten i oljan i höstas, och att regulatorn därför kärvat ihop. Kan man lossa en regulator och byta den/renovera den utan att typ dela motorn? https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742220-23-15004.aspx Redigerad 27 Maj , 2019 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubenjames 44 Postad 27 Maj , 2019 Nja undrar om det är regulatorn som fastnat, snarare att det är pumpelementet som kärvar. Elementet vrides av regulatorn och påverkar bränslemängden via en snedskuren slits i elementet. Kärvar den det minsta så stannar den oftast i stoppläget när motorn stått ett tag. Stor försiktighet gäller när man ska försöka den att röra sig igen, minsta våld och regulatorarmen rappar över osv. Vet inte hur erfaren mek du är? Ibland kan man försöka med rostoljor, eller en blandning av motorolja, diesel och T-röd och försöka få igenom pumpen, sedan knacka försiktigt på pumpen med fullt gaspådrag och nöta på starten, med tur lossnar det. Annars lossa försiktigt på den förskruvning där spridarröret sitter på pumpen, innanför den sitter det en backventil som du inte vill tappa delar av i kölsvinet! Under den når du pumpelementet med ett litet dorn och knacka FÖRSIKTIGT på den för att få den att röra på sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 27 Maj , 2019 (redigerade) Tja... hur erfaren..? Har skruvat en del på mina gamla skit-bilar jag haft, men det här är första gången jag skruvar diesel. Blir lite osäker var jag skall knacka och/eller smörja. Förskruvningen i toppen på pumpen är lossad, grejerna tappade i kölsvinet och framletade igen och ihopskruvat. De delar som är på den här bilden från ”MD5 for Dummies” är kollade och de rör på sig utan problem. Redigerad 27 Maj , 2019 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 27 Maj , 2019 3 timmar sedan skrev Rubenjames: Annars lossa försiktigt på den förskruvning där spridarröret sitter på pumpen, innanför den sitter det en backventil som du inte vill tappa delar av i kölsvinet! Under den når du pumpelementet med ett litet dorn och knacka FÖRSIKTIGT på den för att få den att röra på sig Är det "nr 10" jag skall knacka FÖRSIKTIGT på..? Efter jag lossat 3, och plockat bort och inte tappat 5-9? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubenjames 44 Postad 27 Maj , 2019 Inuti del nr 10 på din bild, där sitter själva kolven som rör sig upp och ned samt ska kunna vrida sig. Diametern på den kolven är ca 6-7 millimeter i diameter endast, så en klen dorn är det som gäller. Du kan göra så att du tar det klena dornet och trycker lagom hårt på den med ena handen och drar runt motorn lite med andra handen, då ska du känna hur den går upp och ned på ett motorvarv. Gör den inte det så knacka varsamt på dornet, testa även med motorn i olika lägen, då du givetvis inte får ner kolven om pumpslaget råkar vara högst upp. Små knack, och olika lägen alltså tills du känner en följsam upp och nedrörelse när du drar runt motorn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 27 Maj , 2019 När jag behöver hjälp att kolla/justera spridaren brukar jag uppsöka El&Diesel/Robert Bosch i Bandhagen. Gissar att dom även fixar insprutningspumpen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubenjames 44 Postad 27 Maj , 2019 De delarna du tagit bort är helt rätt, och är själva backventilen. Den yttre delen av nr 10 på din bild är själva "cylindern" i pumpelementet, kolven du vill se röra sig lätt löper alltså inuti den, precis som en kolv i en motor, men med en sådan exakt tolerans att bränslet inte ska kunna passera mellan kolv och cylinder, några tätningar där finns inte. Därav att pumpelementen gärna vill kunna kärva pga torrt bränsle, RME, vatten i bränslet osv 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubenjames 44 Postad 27 Maj , 2019 1 minut sedan skrev trewq: När jag behöver hjälp att kolla/justera spridaren brukar jag uppsöka El&Diesel/Robert Bosch i Bandhagen. Gissar att dom även fixar insprutningspumpen Det är svårt att få en dieselverkstad att bara "fixa" en pump, pga garantier osv brukar de flesta enbart helrenovera pumpar för dyra pengar, dessutom brukar intresset av riktigt gamla pumpar vara svalt hos dom tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 27 Maj , 2019 13 minuter sedan skrev Rubenjames: Det är svårt att få en dieselverkstad att bara "fixa" en pump, pga garantier osv brukar de flesta enbart helrenovera pumpar för dyra pengar, dessutom brukar intresset av riktigt gamla pumpar vara svalt hos dom tyvärr. Skadar inte att ställa frågan. Min 43-åriga spridare har bara fått positivt bemötande och utbyte av utsliten del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 27 Maj , 2019 Nästan alltid när folk ringer och säger att de inte får igång sin MD5 efter att de bytt bränslefilter, är att de inte känner till att det som ser ut som en luftskruv på pumpen inte fungerar. Eftersom motorn lutar sitter skruven inte högst upp på pumpen. Det är istället spårskruven nr 24 på bilden som man ska lufta på. Nu kanske det inte är så i ditt fall. Jag tycker du ska ta bort luckan i transmissionskåpan och se om det går att röra reglerstången. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 27 Maj , 2019 (redigerade) 25 minuter sedan skrev Rollen: Nästan alltid när folk ringer och säger att de inte får igång sin MD5 efter att de bytt bränslefilter, är att de inte känner till att det som ser ut som en luftskruv på pumpen inte fungerar. Eftersom motorn lutar sitter skruven inte högst upp på pumpen. Det är istället spårskruven nr 24 på bilden som man ska lufta på. Nu kanske det inte är så i ditt fall. Jag tycker du ska ta bort luckan i transmissionskåpan och se om det går att röra reglerstången. Eftersom jag luftat på toppen till högtryckspumpen och anslutningen till spridaren mm, så BORDE det vara luftfritt hela vägen. Vad menar du med transmissionskåpan och reglerstången..? Redigerad 27 Maj , 2019 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 27 Maj , 2019 Luckan är nr 10 på bilden. Kulan nr 49 är via en länk med kulskålar kopplad till reglerstången på pumpen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 1 Juni , 2019 Näe. Högtryckspumpen rör sig inte alls, inte ens genom att lätt knacka. Har nu fått tag på en meck som skall hjälpa till med detta. Tackar för allt stöd och alla tips så här långt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 1 Juni , 2019 Det är aldrig för sent att ge upp! En ny motor kostar "bara" 45 000:- kronor eller så + 50 - 100 timmars arbete. 🙂 Egentligen vill jag bara säga att jag hoppas det löser sig nu när du i alla fall hittat ett fel. 🤞 (på engelska alltså) Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 1 Juni , 2019 7 timmar sedan skrev Mackey: Det är aldrig för sent att ge upp! En ny motor kostar "bara" 45 000:- kronor eller så + 50 - 100 timmars arbete. 🙂 Egentligen vill jag bara säga att jag hoppas det löser sig nu när du i alla fall hittat ett fel. 🤞 (på engelska alltså) Lycka till! Mackey Tack. Jag har gjort lite matte här: - Kasta ut maskinen och montera utombordare; 20-25 kkr. - Ta in mekaniker och fixa felet; 15-20 kkr - Ny motor med allt omkring; 75-100 kkr beroende på nivån av gör-det-självande. Jag valde det ”billigaste” alternativet. Inte värt att byta en hel motor när en del är trasig medan resten av motorn är i fullgott skick tycker jag. Det tillför inget för mig. Jag gillar enkelheten i motorn jag har, den är fullt tillräcklig för båttypen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser