sebzan 0 Postad 27 Maj , 2019 Hej alla, Har en gammal Fjord Weekender 21" med motorn Volvo Penta AQ211A med ett 280-drev (vill jag minnas, är nog inget 290). FELBESKRIVNING: Under slutet av förra säsongen märke jag att när jag ibland körde på marschfart (ca 23 knop) så fick jag justera drevets lutning/tiltning lite då och då då lutningen inte stannade på "-2" som jag ville ha den utan gick ibland ner på "-4". Nu när jag var ute i förra veckan lade drevlyften av helt och när jag försöker höja eller sänka den så hör jag ett mekaniskt "klickljud" varje gång jag trycker på knappen för att antingen höja eller sänka drevet. FRÅGOR: Är det någon vänlig själ som har någon idé om vad problemet kan vara? Verkar ju som reläna fungarer eftersom jag hör "klickljuden"... Tror ni att det går att laga när båten är i sjön? Det ligger i nu... Om det är motorn till drevlyften som gått sönder - är det någon som vet vad en ny kostar? - Vad kostar en ny? - Finns det annat alternativ? Piratkopia (Kina) eller annat märke? Tacksam om någon vänlig själv kan komma med lite input. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 27 Maj , 2019 När drevet sjunker är det oftast lyftcylindern som måste packas om eller ersättas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 27 Maj , 2019 Är nog ett 290, visst det fanns 280 med powertrim men dessa är/var ganska ovanliga. Är det ett 290 så finns det två utföranden av pumpmotorn. Sjunker drevet så är det ett internt läckage i ventilpaketet/cylindrar Är det ventilpaketet så går det att fixa när båten ligger i sjön. Cylindrarna är en annan femma. https://marinexpress.se/lista.php?kid=903-907 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sebzan 0 Postad 27 Maj , 2019 Hej igen, När ni nämner ventilpaket eller lyftcylinder - är det själva motorn då då? Dvs "Powertrimp - Hydralpump"? Hälsningar Zeb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 27 Maj , 2019 Cylindern sitter på drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 27 Maj , 2019 Ta reda på om det är ett 280 eller 290 först, en jäkla skillnad på uppbyggnad och vilka delar som behövs. 280 med PT fanns i två versioner, en med dubbla trimcylindrar monterade utanpå skölden, såg ut som två stora öron, ett på varje sida. Och en med en kort trimcylinder monterad mitt i skölden, har för mig att den satt under avgasbälgen. Men som sagt, inte så vanliga drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sebzan 0 Postad 27 Maj , 2019 (redigerade) Tjena, Motorn är som sagt från 89 och om man kikar på bilden nedan ser det isf ut som ett 290-drev eller hur? Drevet blev renoverat i vintras här därav att det ser hyffsat fräscht ut... (och nej, vill inte vända mig till "mecken" förrän jag har lite mer kött på benen i fråga...) Se bild nedan: Redigerad 27 Maj , 2019 av sebzan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser