annalaran 0 Postad 26 Maj , 2019 Hej, Har letat i många trådar och kan inte hitta svaret på vårt problem. Vi har en gammal Yamaha 30 hk, 3 cyl från 1993 och den kyler inte som den ska. Förra året bytte vi impeller och den gick utmärkt efter detta. I år har vi dock fått problem med kylningen igen. Skvallerstrålen ser bra ut, på så sätt att det kommer en stråle ut, denna blir dock kraftfullare vid gaspådrag. Det är endast vid tomgångskörning och vid lägsta hastighet som vi får problem med kylningen. Summern sätter igång efter någon minut och vi behöver då stänga av motorn för att summerns ska tystna, samt invänta att motorn svalnat innan vi kan köra vidare. Så vår tanke var då att termostaten behöver bytas. Den är nu bytt, men problemet kvarstår och vi står handfallna kring vad det kan vara. Vore mycket tacksamt för svar och förslag på vad vi kan göra. MVH Anna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 26 Maj , 2019 Ibland är det packningen till locket på impellerhuset som blivit dålig och inte tätar ordentligt mot vattenröret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 26 Maj , 2019 Hej, Kolla termostaten (23). https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1993/30elrr/cylinder-crankcase Rengör den och testa i en kastrull. Skall öppna med en jämn rörelse runt 60 grader C och även stänga med jämn rörelse. Den är förbrukningsvara så det kan vara ide att byta rakt av. Byt 25 samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 26 Maj , 2019 Kan det verkligen vara att termostaten inte öppnar? Då borde väl problemen komma på höga varv snarare än låga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annalaran 0 Postad 28 Maj , 2019 Tack för era svar. Det är dock inga problem med termostaten, bytte den gamla, som jag skrev ovan och satte in en ny. Testade både gamla och nya ovanför vattenånga och den nya termostaten fungerade perfekt. Kan det verkligen vara packningen till impellern som är problemet? Det är ju rätt så omständligt att komma åt impellerpackningen och vill helst inte göra det i onödan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 28 Maj , 2019 Har du kollat så att det inte är summern som larmar vid för låg temperatur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 28 Maj , 2019 21 minuter sedan skrev jannelu: Har du kollat så att det inte är summern som larmar vid för låg temperatur? Det finns inga sådana larm på någon båtmotor såvitt jag vet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 28 Maj , 2019 3 timmar sedan skrev annalaran: Tack för era svar. Det är dock inga problem med termostaten, bytte den gamla, som jag skrev ovan och satte in en ny. Testade både gamla och nya ovanför vattenånga och den nya termostaten fungerade perfekt. Kan det verkligen vara packningen till impellern som är problemet? Det är ju rätt så omständligt att komma åt impellerpackningen och vill helst inte göra det i onödan. Kylproblem på utombordare är ofta impeller eller termostat, så de vanliga felkällorna har du redan berört. Bussningen i locket är lätt att se om man tar ner växelhuset, men iom att du har stråle tyder det egentligen på att det kommer vatten. Det svåra är att veta hur mycket, då skvallerstrålen sitter tidigt i kedjan. Här är en länk till en tråd om ett liknande problem(dock inverterat symptom). Jarb som skriver i tråden är mkt kunnig på Yamaha och reder ut en del kring kylsystemet på dessa maskiner... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 1 Juni , 2019 2019-05-28 vid 22:30 skrev Mange249: Det finns inga sådana larm på någon båtmotor såvitt jag vet. Jag citerar vad trådskaparen skrev: Summern sätter igång efter någon minut och vi behöver då stänga av motorn för att summerns ska tystna, samt invänta att motorn svalnat innan vi kan köra vidare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 2 Juni , 2019 14 timmar sedan skrev jannelu: Jag citerar vad trådskaparen skrev: Summern sätter igång efter någon minut och vi behöver då stänga av motorn för att summerns ska tystna, samt invänta att motorn svalnat innan vi kan köra vidare... Jag läste igen och inser att du menade att överhettningslarmet kanske gick in för tidigt. Det låter mycket vettigare än min feltolkning av det du skrev:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser