bobofender 3 Postad 26 Maj , 2019 Hej.Har gjort en renovering i vinter av en MD21a motor allt e klart för provstart men när jag ska fylla på vatten i värmeväxlaren så rinner det ut mellan topp o block? lossade toppen och såg att packningen va fel modell? Det är en packning till en md21 så långt allt ok men motorvatten kanaler stämmer inte?Till saken hör att det finns inget uttag för mekanisk matarpump på motorn, så jag har en elektrisk, samt inget cirkulationspumps uttag utan det sitter en cirkulationspump på andra sidan värmeväxlaren.Undrar hur jag ska hitta en topplockspackning som passar just detta block o topp tacksam för tipps mvh bobofender. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 Maj , 2019 (redigerade) Hej, packningens passform ser ju rejält skum ut på ditt foto ovan. De röda markeringarna enligt fig 1 nedan är knappast orsakat av ditt egna eventuella bildmanipulerande, är förmodligen istället en sorts instruktion var man skall klippa bort eventuellt överflödig packningsyta? Vete katten men motorn är åldrig och Pentas skyldighet att som motortillverkare hålla original-reservdelar är överspelad. I fig 2 syns en s.k. `after market´ packning (bildkälla:ebay.com), den tycks passa hela 4 motorvarianter och ersätta 3 original-packningsreservdelsnummer? I fig 3 syns en skiss från marinepartseurope.com [OBS gällande md21B, inte md21a!]. Även där tycks 2 varianter förekomma? Mitt råd får bli: Kolla först upp detta med meningen bakom de tryckta röda strecken (fig 1), kanske behöver du bara klippa bort nån packningsdel för att allt skall funka?? (Glöm i ditt fall detta med att topplockspackningar aldrig kan återanvändas, den kan ju knappast kallas använd!?) Redigerad 28 Maj , 2019 av Thomas-1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 28 Maj , 2019 (redigerade) Är inte md21:an en gammal Peugot diesel i grunden. I så fall kanske det finns delar på bilsidan. Den där packningen kan ju aldrig passa oavsett om man ska klippa bort material. Man kanske ska använda packningssilikon på två hörn Men om man titta på tex Marinexpress https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=838-849-850&sok=&id=4117 Så ser man att packningen ser ut som din. Ring och prata med Marinexpress Fredrik Häller brukar vara väldigt serviceminded. Redigerad 28 Maj , 2019 av Gelis 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bobofender 3 Postad 28 Maj , 2019 (redigerade) Hittade den gamla packningen på jobbet gick sen in på aoutodoc bildelar sökte på peugot 504 pickupp 80-89 gick igenom packningarna o jämförde med den gamla packningen son satt där. Bingo där hitta jag rätt packning 333kr med frakt, tack för engagemang o råd till en amatör. Redigerad 28 Maj , 2019 av bobofender felstavning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 Maj , 2019 15 timmar sedan skrev bobofender: Hittade den gamla packningen på jobbet gick sen in på aoutodoc bildelar sökte på peugot 504 pickupp 80-89 gick igenom packningarna o jämförde med den gamla packningen son satt där. Bingo där hitta jag rätt packning 333kr med frakt Försöker förgäves hitta den "bingopackningen" hos autodoc.se? Kommer enligt bilden nedan fram till "steg 3 välj motor" men där stupar det eftersom motoralternativen har antingen 1.9 eller 2.3 liters cylindervolym till skillnad mot MD21:ans 2.1 liter. Förklara gärna din vidare sökväg i sajten eller ännu hellre direktlänka din `bingopackning´!? En motors cylindervolym är ju grunden bara beroende av kolvdiameter X slaglängd. Av dessa två egenskaper är det bara slaglängden som eventuellt kan varieras utan att påverka topplockspackningens mått. (Är kolvdiametern större så blir ju packningen genast annorlunda måttmässigt, detta oavsett ifall övrig håltagning i nån internetbild utan måttskala verkar stämma.) Synd ifall du hastigheten väljer fel packning ännu en gång, kanske bra med en extra eftertanke före inköp? Bildkälla: autodoc.se 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bobofender 3 Postad 29 Maj , 2019 CORTECO Packning, topplock 1,63mmArtikelnummer: 411283P (Skicka recension) Detaljerad information: TECDOC motornummer:134 (XD2) Kolvens överlapp från [mm]:0,79 Kolvens överlapp till [mm]:0,89 bara i förbindelse med:016198B Tjocklek [mm.]:1,63 Hålantal:3 CORTECOPackning, topplock Objektnummer411283P Vårt pris235,08 kr SkickHelt ny Referensnummer (s) OEM :1050939, 6812073 Visa produkten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bobofender 3 Postad 29 Maj , 2019 14 timmar sedan skrev Thomas-1: Försöker förgäves hitta den "bingopackningen" hos autodoc.se? Kommer enligt bilden nedan fram till "steg 3 välj motor" men där stupar det eftersom motoralternativen har antingen 1.9 eller 2.3 liters cylindervolym till skillnad mot MD21:ans 2.1 liter. Förklara gärna din vidare sökväg i sajten eller ännu hellre direktlänka din `bingopackning´!? En motors cylindervolym är ju grunden bara beroende av kolvdiameter X slaglängd. Av dessa två egenskaper är det bara slaglängden som eventuellt kan varieras utan att påverka topplockspackningens mått. (Är kolvdiametern större så blir ju packningen genast annorlunda måttmässigt, detta oavsett ifall övrig håltagning i nån internetbild utan måttskala verkar stämma.) Synd ifall du hastigheten väljer fel packning ännu en gång, kanske bra med en extra eftertanke före inköp? Bildkälla: autodoc.se Min motor är tydligen inte volvo penta konverterad bara deras kringdelar har en elektrisk matarpump o en remdriven cirkulationspump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 29 Maj , 2019 Topplockspackningens tjocklek har också inverkan. Särskilt när man planat topp eller block för att bibehålla cylindervolymen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bobofender 3 Postad 29 Maj , 2019 (redigerade) 2019-05-28 vid 14:01 skrev Thomas-1: Hej, packningens passform ser ju rejält skum ut på ditt foto ovan. De röda markeringarna enligt fig 1 nedan är knappast orsakat av ditt egna eventuella bildmanipulerande, är förmodligen istället en sorts instruktion var man skall klippa bort eventuellt överflödig packningsyta? Vete katten men motorn är åldrig och Pentas skyldighet att som motortillverkare hålla original-reservdelar är överspelad. I fig 2 syns en s.k. `after market´ packning (bildkälla:ebay.com), den tycks passa hela 4 motorvarianter och ersätta 3 original-packningsreservdelsnummer? I fig 3 syns en skiss från marinepartseurope.com [OBS gällande md21B, inte md21a!]. Även där tycks 2 varianter förekomma? Mitt råd får bli: Kolla först upp detta med meningen bakom de tryckta röda strecken (fig 1), kanske behöver du bara klippa bort nån packningsdel för att allt skall funka?? (Glöm i ditt fall detta med att topplockspackningar aldrig kan återanvändas, den kan ju knappast kallas använd!?) 2 timmar sedan skrev bobofender: Min motor är tydligen inte volvo penta konverterad bara deras kringdelar har en elektrisk matarpump o en remdriven cirkulationspump. Redigerad 29 Maj , 2019 av bobofender felbild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bobofender 3 Postad 29 Maj , 2019 Orginalpackningen och den nya som inte passa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 30 Maj , 2019 Om det inte går att få tag på rätt packning så bör det fungera med högtemp packningssilicon i hörnen. Är inget högt tryck där. Dock så borde det gå att få tag i en packning om du vet vilken grundmotor du har. Vekar vara något ihopplock som gjorts. Är du säker på att det ens är en md21:a i grunden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 30 Maj , 2019 Klippa bort efter det röda, det blir väl inget bättre... oavsett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 30 Maj , 2019 17 timmar sedan skrev Jorgen01: Topplockspackningens tjocklek har också inverkan. Särskilt när man planat topp eller block för att bibehålla cylindervolymen. Cylindervolymen påverkas inte av packningens tjocklek! Däremot kompressionsförhållandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 Maj , 2019 Sök delar till en Indenor motor, de tillverkar dieselmotorer till peugout bland annat. Sök gärna i Tyskland, där finns en hel del delar till Indenor, släpp helt VP då jag tror att man använt marindelarna från någon skrotad maskin, till en variant som aldrig varit marinmotor i Sverige. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 30 Maj , 2019 56 minuter sedan skrev Hybro: Klippa bort efter det röda, det blir väl inget bättre... oavsett. Ska inte klippas någonting, bara ersätta med silikon där det saknas packningsmaterial, dvs i hörnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 30 Maj , 2019 37 minuter sedan skrev Rollen: Cylindervolymen påverkas inte av packningens tjocklek! Däremot kompressionsförhållandet. Om man i teorin tänker sig en betydligt tjockare packning, bör ju volymen i förbränningsrummet öka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 30 Maj , 2019 Men det är väl något annat än cylindervolymen, som bestäms av cylinderdiameter och kolvslagslängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 30 Maj , 2019 Räknas inte förbränningsrummets volym in i den totala cylindervolymen? Måste väl vara svårt att räkna på kompressionen annars? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Maj , 2019 Enligt wikipedia skiljer man på slagvolym och cylindervolym. Begriper jag rätt så menas slagvolym när motorers storlek redovisas, fast i dagligt tal sägs ändå ofta cylindervolym. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 30 Maj , 2019 Då är det nog så att slagvolym är det utrymme kolvtoppen rör sig i. Skall kolla i morgon med killarna i firmans Scaniaverkstad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 718 Postad 30 Maj , 2019 4 minuter sedan skrev Jorgen01: Då är det nog så att slagvolym är det utrymme kolvtoppen rör sig i. Håller med. Cylinderns tvärsnittsarea multiplicerat med kolvens slaglängd är slagvolym. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 30 Maj , 2019 Då räknas alltså inte cylinderhuvudets hålrum in? Alltså det utrymme som blir över när kolven vänder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 718 Postad 30 Maj , 2019 25 minuter sedan skrev Thomas-1: Enligt wikipedia skiljer man på slagvolym och cylindervolym. Begriper jag rätt så menas slagvolym när motorers storlek redovisas, fast i dagligt tal sägs ändå ofta cylindervolym. Cylindervolym = Slagvolym + Förbränningsrummets volym. Förbränningsvolym / Kompressionsvolym = Volymen mellan kolvens övre yta i övre vändpunkt/dödläge och topplockets urgröpning. Kompressionsförhållande = Hur många gånger slagvolymen behöver komprimeras för att rymmas i förbränningsvolymen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 718 Postad 30 Maj , 2019 4 minuter sedan skrev Jorgen01: Då räknas alltså inte cylinderhuvudets hålrum in? Alltså det utrymme som blir över när kolven vänder. I slagvolymen räknas inte toppens urgröpning in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 30 Maj , 2019 29 minuter sedan skrev Volvo_Penta: I slagvolymen räknas inte toppens urgröpning in. 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 30 Maj , 2019 Utreder några begrepp: Slagvolym= Volymen i EN cylinder= arean av kolvens yta gånger slaglängden. (500 kubikcentimeter i en tvåliters fylcylindrig motor) Cylindervolym= Volymen av alla cylindrar (2000 kubikcentimeter i en tvåliters motor oberoende av cylinderantal) Dessa två begrepp andvänds litet varierande, men så har jag lärt mig i skolan då jag gick till bilmekaniker på åttiotalet) Förbränningsrummets volym är den totala volym som finns ovanför kolven, då denna är i sitt övre dödläge. Inkluderar topplockspackningens tjocklek, och eventuell fördjupning i kolven. Kompressionsförhållandet är slagvolymen+förbränningssrummets volym dividerat med förbränningsrummets volym. Kompressionsförhållandet är ofta mellan 8:1 och 11:1 i bensinmotorer, och mellan 16:1 och 23:1 i dieselmotorer. Peugeot Indenor motorn, som VolvoPenta MD21 baserar sig på, har ett plant topplock, så kompressionsförhållandet ändrar inte då man planar locket. Detta är vanligt på äldre dieslar. Osannolikt att man hittar topplockspackningar av olika tjocklek till en gammal dieselmotor. Det röda på topploclspackningen på TS bild är tätningsmassa(silikon), och skall hålla kylarvätska och eventuellt olja på rätt ställe. Och nej, jag skulle inte montera fel topplockspackning med silikon för att täta hörnen. Det kommer inte att hålla. Silikon är till för att täta porer och ojämnheter i två tätningsytor som ligger emot varann, inte för att täta hål, som då det gäller en topplockpackning är cirka en millimeter, med varmt glykol under tryck ( ca 0,5-1 bar) på ena sidan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bobofender 3 Postad 31 Maj , 2019 (redigerade) Verkar inte som ni läst mina tidigare inlägg motorn är inte! en orginal konerterad volvo penta md21a Blocket är ett indenor vet inte den exakta beteckningen, men packningen som passar som tråden från början handlade om sitter i en peugot 504 2,3 liter 69hk samma packning samma blockSå Pentax va rätt ute får tacka igen för hjälp o tips ha en go sommar mina vänner.. Redigerad 31 Maj , 2019 av bobofender Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bobofender 3 Postad 31 Maj , 2019 8 timmar sedan skrev Pentax: Sök delar till en Indenor motor, de tillverkar dieselmotorer till peugout bland annat. Sök gärna i Tyskland, där finns en hel del delar till Indenor, släpp helt VP då jag tror att man använt marindelarna från någon skrotad maskin, till en variant som aldrig varit marinmotor i Sverige. Du har helt rätt Pentax. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 31 Maj , 2019 (redigerade) Finns en 3 sidor lång tråd om en motoridentifiering på detta Peugeot-forum. @bobofender: De verkar till slut landa på samma grundmotor som din, men många enskilda detaljer och varianter diskuteras. Kanske hittar du nåt matnyttigt för egen del? (Förmodligen har du redan hittat och läst den, men men.) Edit tillägg: Ps. angående slag/cylinder-volymer etc... haha flercylindriga motorer borde nog förbjudas. Ställer till alltför mycket språkligt kaos! Redigerad 31 Maj , 2019 av Thomas-1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser