Felix06 1 Postad 26 Maj , 2019 Skulle ta bort avtappningskranen och då gick den sönder (se bild). Den bit som sitter kvar i blocket är väl "del av kranen". Någon som har tips på hur jag får bort den biten? Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 935 Postad 27 Maj , 2019 2019-05-26 vid 13:01 skrev Felix06: Skulle ta bort avtappningskranen och då gick den sönder (se bild). Den bit som sitter kvar i blocket är väl "del av kranen". Någon som har tips på hur jag får bort den biten? Tack på förhand. Värm med gasolbrännare, dränk med rostlösningsolja, vänta så att oljan hinner verka, slå i en torx-bits och ricka framotillbaka tills den lossnar. Det kan även hjälpa att ge rörbiten lite lagom med slag från en hammare så att rosten släpper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 Maj , 2019 Dom där brukar inte sitta särskilt hårt, om det inte varit någon nervös person som limmat fast kranen, då hjälper värme som föreslagits tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 28 Maj , 2019 Tack för svar. Tyvärr gick det åt pipan (se bild) och "huset" sprack, nu hoppas jag det går svetsa dit denna bit och iaf klara en säsong. Vad säger ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 28 Maj , 2019 Svetsa i gjutjärn är inget som brukar gå speciellt bra. Hur lyckades du med det där? Går åt en hel del våld för att det där ska inträffa. Ser ju ut som du använt värme. Ser ju ut som det finns gods kvar för göra en ny gänga och sedan dra dit en lämplig skruv med gängtätning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 28 Maj , 2019 (redigerade) 7 minuter sedan skrev Gelis: Svetsa i gjutjärn är inget som brukar gå speciellt bra. Hur lyckades du med det där? Går åt en hel del våld för att det där ska inträffa. Ser ju ut som du använt värme. Ser ju ut som det finns gods kvar för göra en ny gänga och sedan dra dit en lämplig skruv med gängtätning. Ja så går det när man inte kan riktigt och ändå skall försöka. Värmde noga först sedan hade jag flera ggr innan haft i rostolja. Köpte sedan en skruvdragare på Biltema som jag gängade in för att försöka "dra ut" skruven. Då small det till. Det är ju endast nedre delen på huset kvar för att göra gänga. Hur gör jag gänga när jag inte har ett runt hål? Eller menar du jag skall dra skruven längre in liksom där gods finns kvar? Inte risk det blir stopp i flödet av vatten då? Redigerad 28 Maj , 2019 av Felix06 Tillägg av text Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 28 Maj , 2019 Precis längre in. Du får kolla hur långt in du kan gänga, svårt att se på bilden. Kylkanalen borde vara en bit in från själva "stosen" dvs en bit in i motorblocket. Här vill det till att ha lite känsla när man gängar, så inte tappen går av. Behövs inte så många gängvarv för att en skruv ska sitta bra. Vill ju bara till att hitta rätt gängtapp för ändamålet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 28 Maj , 2019 (redigerade) 9 minuter sedan skrev Gelis: Precis längre in. Du får kolla hur långt in du kan gänga, svårt att se på bilden. Kylkanalen borde vara en bit in från själva "stosen" dvs en bit in i motorblocket. Här vill det till att ha lite känsla när man gängar, så inte tappen går av. Behövs inte så många gängvarv för att en skruv ska sitta bra. Vill ju bara till att hitta rätt gängtapp för ändamålet. Jag förstår vad du menar. Skulle du förorda detta före svetsning av den bit som ramlat av? Skulle gängtappen gå av där inne känns det nästa som det är kört dvs detta är enda och sista chansen? Samtidigt med svetsning om du inte tror riktigt det blir bra känns som det alternativet faller bort. Redigerad 28 Maj , 2019 av Felix06 felstavning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Maj , 2019 Den lösa biten skulle jag försöka slaglöda tillbaks, mest som styrning när gängorna ska rensas. Det verkar som det var en "svinpitt" du köpte på BT, ett verktyg som skulle vara förbjudet att använda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 28 Maj , 2019 12 minuter sedan skrev Pentax: Den lösa biten skulle jag försöka slaglöda tillbaks, mest som styrning när gängorna ska rensas. Det verkar som det var en "svinpitt" du köpte på BT, ett verktyg som skulle vara förbjudet att använda. Tack för tips. Jag det var nog inte rätt verktyg samt okunnighet från mig när man skall "försöka". Vad ä skillnad mellan slaglöda och svetsa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Maj , 2019 Ja en lekman skulle nog kalla det svets med. Man värmer med en gassvets och smälter metall i skarven, enkelt utryckt. Du har säkert sett "svetsfogar" med en gul metall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WestS 0 Postad 28 Maj , 2019 3 timmar sedan skrev Felix06: Jag förstår vad du menar. Skulle du förorda detta före svetsning av den bit som ramlat av? Skulle gängtappen gå av där inne känns det nästa som det är kört dvs detta är enda och sista chansen? Samtidigt med svetsning om du inte tror riktigt det blir bra känns som det alternativet faller bort. Är du säker att gängan inte fortsätter längre in? Då kunde du bara skruva in en längre bult med samma storlek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 28 Maj , 2019 1 timme sedan skrev WestS: Är du säker att gängan inte fortsätter längre in? Då kunde du bara skruva in en längre bult med samma storlek. Hej ja fick samma tips från annat håll. Dvs göra gängor 1/4 NPT heter dom visst (rörgängor) i godset som e kvar.. Sedan in med en bult där med gängtejp. Känns nog som det är det mest lämpliga el hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Maj , 2019 Otroligt svårt att få en gängtapp att börja skära gänger när hålet ser ut som det gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 28 Maj , 2019 4 minuter sedan skrev Pentax: Otroligt svårt att få en gängtapp att börja skära gänger när hålet ser ut som det gör. Ja men det är ändå en bit innan själva kanalen där vatten skall cirkulera där det kanske kan få det att få det fungera. Känns som jag inte har något annat alternativ testa? Svetsning och hårdlödning verkar ha dömts ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WestS 0 Postad 28 Maj , 2019 14 minuter sedan skrev Felix06: Ja men det är ändå en bit innan själva kanalen där vatten skall cirkulera där det kanske kan få det att få det fungera. Känns som jag inte har något annat alternativ testa? Svetsning och hårdlödning verkar ha dömts ut. Är du säker att hålet inte har gänga färdigt ända till vattenkanalen? Då skulle du inte behöva göra en ny gänga. Bara rengöra och skruva in en ny bult. Avtappningskranen som skruvas in är ganska lång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 28 Maj , 2019 38 minuter sedan skrev WestS: Är du säker att hålet inte har gänga färdigt ända till vattenkanalen? Då skulle du inte behöva göra en ny gänga. Bara rengöra och skruva in en ny bult. Avtappningskranen som skruvas in är ganska lång. Inte säker skall kolla noga i morgon. Men menar du att det skulle kunna vara gängat så långt in? Har försökt dammsugit vid hålet för att få ut rost och skit men svårt få rent. Själva kranen i mässing som skall sitta där original verkar endast gå in en kortare bit? Men absolut tack för tips skall kolla. Du tror inte riktigt på göra gängor iden ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 935 Postad 28 Maj , 2019 10 timmar sedan skrev Felix06: - - - Köpte sedan en skruvdragare på Biltema som jag gängade in för att försöka "dra ut" skruven. Då small det till. - - - Skruvutdragare/Svinpitt är ett förkastligt verktyg! När tappen skruvas in så expanderar skruven som ska dras ur o det går trögt att få loss resterna av den avdragna skruven. De kan möjligtvis fungera på väldigt grova skruvar som borras upp med ett måttligt stort hål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 28 Maj , 2019 1 minut sedan skrev Lintott: Skruvutdragare/Svinpitt är ett förkastligt verktyg! När tappen skruvas in så expanderar skruven som ska dras ur o det går trögt att få loss resterna av den avdragna skruven. De kan möjligtvis fungera på väldigt grova skruvar som borras upp med ett måttligt stort hål. Japp har förstått det nu, tyvärr för sent. Okunnighet hos mig också om gjutjärn, ett material jag trodde det var hur starkt som helst. Men icke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 935 Postad 28 Maj , 2019 5 timmar sedan skrev Felix06: Hej ja fick samma tips från annat håll. Dvs göra gängor 1/4 NPT heter dom visst (rörgängor) i godset som e kvar.. Sedan in med en bult där med gängtejp. Känns nog som det är det mest lämpliga el hur? NTP-gängor är väl sådan konande gänga som låser den inskruvade rördelen mer ju längre in man kommer. Om det är sådana gängor i ditt trasiga hål så kan det bli svårt att dra in en ny rördel/bult längre in utan att gänga om hålet (det var sannolikt därför du drog av kranen - den hade nupit fast för hårt i den koniska gängan). Hålet konar förmodligen för mycket för att du ska få in röret/bulten. Lösningen kan vara att skapa gänga längre in med hjälp av lämplig gängtapp. Om du inte hittar en NTP-tapp utan använder vanlig rak gänga så går det ju att få "din propp" att fastna med hjälp av gängtape eller gänglåsvätska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 28 Maj , 2019 3 minuter sedan skrev Lintott: NTP-gängor är väl sådan konande gänga som låser den inskruvade rördelen mer ju längre in man kommer. Om det är sådana gängor i ditt trasiga hål så kan det bli svårt att dra in en ny rördel/bult längre in utan att gänga om hålet (det var sannolikt därför du drog av kranen - den hade nupit fast för hårt i den koniska gängan). Hålet konar förmodligen för mycket för att du ska få in röret/bulten. Lösningen kan vara att skapa gänga längre in med hjälp av lämplig gängtapp. Om du inte hittar en NTP-tapp utan använder vanlig rak gänga så går det ju att få "din propp" att fastna med hjälp av gängtape eller gänglåsvätska. Ok tack för tips. Skall kolla i morgon om det mot förmodan finns kvar gängor långt in, dvs i den delen som forfarande är intakt innan man kommer in till kylkanalen, Samtidigt funderar jag på varför skulle den gängas så långt in från början. Kranen som skall sitta går väl inte långt in alls, NTP 1/4 var det en motorrenoverare som sa jag skulle ha för att få samma gänga som tidigare. Men det kanske e fel då menar du eller risk det inte fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 935 Postad 28 Maj , 2019 2 timmar sedan skrev Felix06: Ok tack för tips. Skall kolla i morgon om det mot förmodan finns kvar gängor långt in, dvs i den delen som forfarande är intakt innan man kommer in till kylkanalen, Samtidigt funderar jag på varför skulle den gängas så långt in från början. Kranen som skall sitta går väl inte långt in alls, NTP 1/4 var det en motorrenoverare som sa jag skulle ha för att få samma gänga som tidigare. Men det kanske e fel då menar du eller risk det inte fungerar. Om det fungerar med att skruva in en ny kran i den kvarvarande gängan beror på hur långt in du kan skruva kranen. Den måste ju komma så långt in att det blir tätt och att kranen sitter säkert fast o inte poppar ur när kylvattnet blir varmt o det blir övertryck i blocket. Om kranen bara sitter på enstaka gängor så skulle jag inte lita på att den sitter kvar o håller tätt. Om du behöver gänga om för att få in kranen längre är nog inget problem för kylvattenflödet. Det är rätt mycket utrymme bredvid avtappningskranens fäste så kylvattnet lär passera bredvid en inskruvad kran utan påverkan. Enda begränsningen är att inte skruva in kranen så den bottnar mot motsatta sidan inne i kylmanteln. Sen är det inte nödvändigt att ha avtappningskran. Den används bara vid de tillfällen du ska tappa ur motorblocket. Om du har färskvattenkyld motor så betyder det - näst intill aldrig... Den enda motor jag tappat ur kylvattnet på var min gamla sjövattenkylda Vire o där fanns inte någon kran, bara en avtappningsplugg som skruvades ur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 29 Maj , 2019 (redigerade) 8 timmar sedan skrev Lintott: Om det fungerar med att skruva in en ny kran i den kvarvarande gängan beror på hur långt in du kan skruva kranen. Den måste ju komma så långt in att det blir tätt och att kranen sitter säkert fast o inte poppar ur när kylvattnet blir varmt o det blir övertryck i blocket. Om kranen bara sitter på enstaka gängor så skulle jag inte lita på att den sitter kvar o håller tätt. Om du behöver gänga om för att få in kranen längre är nog inget problem för kylvattenflödet. Det är rätt mycket utrymme bredvid avtappningskranens fäste så kylvattnet lär passera bredvid en inskruvad kran utan påverkan. Enda begränsningen är att inte skruva in kranen så den bottnar mot motsatta sidan inne i kylmanteln. Sen är det inte nödvändigt att ha avtappningskran. Den används bara vid de tillfällen du ska tappa ur motorblocket. Om du har färskvattenkyld motor så betyder det - näst intill aldrig... Den enda motor jag tappat ur kylvattnet på var min gamla sjövattenkylda Vire o där fanns inte någon kran, bara en avtappningsplugg som skruvades ur. Ok tack. Jag har fått en insexskruv med rätt gänga (samma som kranen) som jag liksom bör kunna skruva hela vägen in så det blir tätt. Dvs jag behöver inte ta hänsyn till den sneda kant pga att jag förstört "huset". Tänkte använda tätning eller gängtejp i komb med detta. Skall ta reda på hur långt in befintliga gängor går men kan inte tänka mig det är "hela vägen". Glömde säga det båten är sjövattenkyld så med denna lösning kan jag ju faktiskt skruva ut och tömma på vatten när behövs. Återstår att se om det fungerar men du tror också på nya gängor kan fungera då. tack Redigerad 29 Maj , 2019 av Felix06 mer text Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 29 Maj , 2019 11 timmar sedan skrev Felix06: Okunnighet hos mig också om gjutjärn, ett material jag trodde det var hur starkt som helst. Gjutjärn har lite liknande egenskaper som glas. Tål tryckkrafter bra. Ganska dåliga på att ta upp dragkrafter, kan vara riktigt dåliga på det faktiskt. Nästan ingen töjning. Kan spricka om man slår på det. Går inte att smida. Vanligt gjutjärn (om nu det finns något vanligt) har en bästa brottgräns som är lägre eller lika med de sämsta kolstålen. Det finns även väldigt avancerade och starka gjutstål som har samma hållfasthet som smidbart stål, men inte heller dessa är smidbara så "glasegenskaperna" kvarstår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 29 Maj , 2019 (redigerade) 8 minuter sedan skrev Mackey: Gjutjärn har lite liknande egenskaper som glas. Tål tryckkrafter bra. Ganska dåliga på att ta upp dragkrafter, kan vara riktigt dåliga på det faktiskt. Nästan ingen töjning. Kan spricka om man slår på det. Går inte att smida. Vanligt gjutjärn (om nu det finns något vanligt) har en bästa brottgräns som är lägre eller lika med de sämsta kolstålen. Det finns även väldigt avancerade och starka gjutstål som har samma hållfasthet som smidbart stål, men inte heller dessa är smidbara så "glasegenskaperna" kvarstår. Tack för faktalektion . Hade jag vetat allt detta så hade jag inte agerat som jag gjorde. Enda som är bra med detta är att jag lärt mig något nytt. Men du tror inte det är någon fara försiktigt använda gängtapp i materialet och göra nya gängor? Redigerad 29 Maj , 2019 av Felix06 Mer text Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 29 Maj , 2019 (redigerade) 24 minuter sedan skrev Felix06: Men du tror inte det är någon fara försiktigt använda gängtapp i materialet och göra nya gängor? Det går absolut att gänga i gjutjärn. Jag har gissningsvis gängat cirka 10 000 st. 4 mm hål i gjutjärn under sommarpraktik på 80-talet. Men som någon har påtalat kan det vara svårt att komma igång rätt när hålet är snett. Kan vara bra att få hjälp att löda tillbaks den bit som lossnat. En vass gängtapp och backa något 1/8 varv när det börjar gå trögt (eller då och då) så att spånorna "lossnar". Det kommer säkert att gå bra. Det är inte lätt att bryta av en gängtapp i 1/4'' eller vad det är. Lycka till! Mackey Tillägg: Dina fingrar är väldigt lika mina... Tyckte plötsligt att det var jag som höll i den bortbrutna biten. Redigerad 29 Maj , 2019 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 29 Maj , 2019 (redigerade) 8 minuter sedan skrev Mackey: Det går absolut att gänga i gjutjärn. Jag har gissningsvis gängat cirka 10 000 st. 4 mm hål i gjutjärn under sommarpraktik på 80-talet. Men som någon har påtalat kan det vara svårt att komma igång rätt när hålet är snett. Kan vara bra att få hjälp att löda tillbaks den bit som lossnat. En vass gängtapp och backa något 1/8 varv när det börjar gå trögt (eller då och då) så att spånorna "lossnar". Det kommer säkert att gå bra. Det är inte lätt att bryta av en gängtapp i 1/4'' eller vad det är. Lycka till! Mackey Ok stort tack. Skall hitta gängtapp idag sedan testa. Flera verkar dömt ut detta med svets eller hårdlöda? Skall vara rent/måste blästras innan och motorn ur mm är saker jag fått höra. Min tanke e klara sommaren med den lösning vi pratat om. Redigerad 29 Maj , 2019 av Felix06 mer text Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Felix06 1 Postad 29 Maj , 2019 Tack alla för svar och stöd. Kan inte riktig ropa hej ännu men tror det kan ha löst sig. Hittade en gängtapp på Lundqvist & Maskin i Lunda och träffade världens trevligaste senior i butiken. Han fixade rätt tapp (1/4 NPT) och en 12 kants ringnyckel (det enda jag kom åt med i motorrummet att skruva in tappen med, samt höll en lektion i vad att tänka på (skärolja osv). Nu hemma och testat. Efter mycket om och men känns det som gängtappen snurrade sig in (väldigt lätt måste jag säga) och jag provade efteråt skruva på min insex skruv jag fått för att täcka till hålet med. Nu har jag ingen gängtejp/tätning hemma endast gänglåsning (kanske fungerar det också är låsning samma sak som tätning?) så jag kan inte skruva dit den ikväll och kolla tätt men det känns ändå mycket bra jag får den på plats när jag provskruvar. Än en gång tack alla och trevlig kristi flygare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser