Bjorns_snipa 94 Postad 25 Maj , 2019 Jag ska ta ut motorn och behöver råd hur jag lossar propelleraxeln från backslaget. Motorn sitter så pass trångt att jag inte ser kopplingen, men kan nå den med ena armen. Möjligen kan man ta hjälp av en spegel. Jag stack in mobilen och tog en bild: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 25 Maj , 2019 Ett värre problem är väl hur du senare ska få dit den igen. Kanske lika bra att ta fram sticksågen direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 26 Maj , 2019 Att såga av axeln löser ju bara problemet för stunden. Motorn ska ju tillbaks igen. Det går säkert på något sätt att skruva loss flänsen från backslaget. Finns det ingen inredning som går att ta bort?Jag brukar använda en insexnyckel förlängd med ett rör. Om du lägger i backen så håller motor emot. Det brukar gå att knycka loss skruvarna. Se till att det är rent i skruvskallarna så att nyckeln går ända i botten. Annars är det lätt att förstöra skallen, och då får man problem. Hur ser det ut framför motorn? Går det att dra fram den utan att lyfta den mer än att den lättar från bädden? I så fall kan du ta av propellern, och dra fram motorn med axeln på. Då blir det lättare att komma åt . När du monterar tillbaks motorn, måste den riktas upp. Om man inte ens ser backslagsflänsen blir det problem. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 26 Maj , 2019 Menade inte att du skulle såga av axeln utan det som hindrar åtkomligheten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 26 Maj , 2019 3 timmar sedan skrev trewq: Menade inte att du skulle såga av axeln utan det som hindrar åtkomligheten Jag borde kunna plocka bort saker så att jag får in huvudet också. Min oro är att eftersom båten är i vattnet vill jag inte störa propelleraxeln så mycket att havet kommer in. Axelkopplingen har nog inte lossats sedan den monterades för 40 år sedan. Om jag tar bort skruvarna i flänsen, hus stort våld behöver man sedan för att få loss den? För att få ut motorn måste jag först lyfta den några cm, sedan kan jag dra den snett uppåt bakåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 26 Maj , 2019 Ser tre insexskruvar, med skruvskallen till vänster. Finns det tre till på andra sidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 26 Maj , 2019 Ja, det är likadant på andra sidan. Det finns också ett mindre hål i mitten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 26 Maj , 2019 Bild på backslagsflänsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 26 Maj , 2019 (redigerade) I hålet i mitten finns en låsskruv ett stift eller möjligen en rörfjäder. Lossa samtliga skruvar, med bra insexnyckel eller insexbits. Om de är fastrostade så kan du prova lossa de fyra insexskruvar dom håller ihop flänsarna. Tre av skruvarna syns och de pekar mot motorn. Redigerad 26 Maj , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 Maj , 2019 Ska motorn ut är det väl lättast att lossa kopplingshalvorna (medbringaren mot backslaget). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 27 Maj , 2019 Alltså, där delar du. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 27 Maj , 2019 Det är förmodligen omöjligt att komma åt skruvarna på undersidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 Maj , 2019 21 minuter sedan skrev henriknil: Det är förmodligen omöjligt att komma åt skruvarna på undersidan. Om man roterar axeln kommer undersidan att vara överst med viss regelbundenhet. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 7 Juli , 2019 2019-05-26 vid 21:00 skrev Hybro: I hålet i mitten finns en låsskruv ett stift eller möjligen en rörfjäder. .... Jag kommer att vara tvungen att lossa klämkopplingen också. Om det är en låsskruv är det väl bara att lossa, men hur gör man om det är ett stift eller en rörfjäder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubenjames 44 Postad 7 Juli , 2019 Beroende på hur trångt det verkligen är, men om det är svårt att komma åt att skruva loss bultarna så kanske det går att få ner en batteridriven vinkelslip och kapa bultskallarna vid medbringaren? Blir ju tillräckligt med bult kvar som sticker ut i backslagsflänsen så det går att skruva loss dom med lämplig tång när motorn är ur. Sen går ju klämflänsen att lossa när motorn är ur. Centrumbulten i klämflänsen brukar för övrigt vara en spetsig skruv som bara är är skruvad mot axeln, ibland något försänkt i den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 7 Juli , 2019 (redigerade) . Mitt förslag. Lossa propellern. Palla upp motorn på nåt plank eller en skiva. Lossa motornfäste och alla reglage, avgasslang mm. Hasa allt frammåt. Men bara, så mycket som behövs för att lossa flänsen, inte axelklämkopplingen. Akta motorfästenas höjdjusteringar... Lossa helst bara de nedre fästena mot motorbalkarna. Då har du något att utgå ifrån, när paketet ska in igen. Och kontrollera axeltätningen mot propellertrumman, när du fått loss allt. . Redigerad 7 Juli , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 6 November , 2019 Det var lättare än jag trodde. Jag nådde med händerna men fick känna mig fram. Nu är axeln loss. 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser