Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Medlemen

Bayliner 2858 7.4 OMC Cobra 2

Rekommendera Poster

Vår båt har elektronisktändning, 2 ports förgasare (Holly), nya propellrar och insug. Grejen är att båten drar 4.3 liter distansen. 😳

Elchoken öppnar som den ska men är inte säker på om sekondäraporten öppnar som den ska. Hur är det möjligt båten km dra så mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog vad två styck 454 skall dra innan båten når planing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en tvåportsförgasare finns ingen sekundärport. båda portarna öppnas samtidigt. Om motorn drar ovanligt mycket bränsle, kan det vara tillskottsvenilen, "Power valve" som läcker. Antigen att den inte stänger, eller att det är hål i membranet. Det kan också vara nålventilen som är otät, eller att flottörnivån är för hög.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Det är nog vad två styck 454 skall dra innan båten når planing.

454 har knappast 2 portare.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Medlemen:

Vår båt har elektronisktändning, 2 ports förgasare (Holly), nya propellrar och insug. Grejen är att båten drar 4.3 liter distansen. 😳

Elchoken öppnar som den ska men är inte säker på om sekondäraporten öppnar som den ska. Hur är det möjligt båten km dra så mycket?

Tycker det verkar knas med så små förgasare, är 100 på att det är 2 portare?

Redigerad av patrikflink
Ny information

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på att helt enkelt köpa en ny performance förgasare på Hansen eller liknande. Förgasaren har varit renoverad två gånger av förra ägaren under fyra år så jag tror att en helt ny är bästa draget. Sitter en OMC Big Block i den nu på 330 kusar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev patrikflink:

454 har knappast 2 portare.

Kan inget om förgasare men en 7,4 litersmotor är väl en454:a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Jorgen01:

Kan inget om förgasare men en 7,4 litersmotor är väl en454:a.

Helt korrekt. Dom behöver 750cc för att gå bra (förgasare). Dessa är inte 2 portare, utan 4 portare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Medlemen:

Funderar på att helt enkelt köpa en ny performance förgasare på Hansen eller liknande. Förgasaren har varit renoverad två gånger av förra ägaren under fyra år så jag tror att en helt ny är bästa draget. Sitter en OMC Big Block i den nu på 330 kusar.

Men vad har du? 2 eller 4 portar? Du skall ha en 4 portare, med en 2 så får du till och börja med för lite effekt, går väldigt hårt med bränsle och får jobba ihjäl sig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev patrikflink:

Helt korrekt. Dom behöver 750cc för att gå bra (förgasare). Dessa är inte 2 portare, utan 4 portare.

Då kanske det är ett ihopa plock som inte är kompartibelt.

Därav förbrukningen. Men det är nog ändå i närheten av vad som är normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasaren är en 4:a port men har bara två bläck som öppnas, fick hjärnsläpp då det var hockey på tv. 🏒🇫🇮😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Medlemen:

bara två bläck som öppnas,

Är det vaccumstyrt andrasreg? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får åka och ta ett kort i morgon, tror inte det men det sitter nog en vacuum på den. 😶

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Ford 460 du har. Har du någon bild på förgasaren?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör vara vacumstyrt. Om inte, köp en ny med det. Öppnar bara när det behövs, typ vid planing osv. Sparar bränsle och du bibehåller effekten. Kör själv med det. Dock en Mercrusier 454 och Bayliner 2855.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser förgasaren ut, kan inte hitta några nummer som förklarar exakt vilken model det är. 😶

Screenshot_20190527-121805.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
51 minuter sedan skrev Medlemen:

Så här ser förgasaren ut, kan inte hitta några nummer som förklarar exakt vilken model det är. 😶

Screenshot_20190527-121805.jpg

Holly med vacum och 4 portar. Dom bakre är vacumstyrt, du ser klockan till vänster på bilden. Kan vara så att ditt mebran är kass i den. Följer med i repsatsen.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-25 vid 20:17 skrev StyrmanKarlsson:

750 cfm.

Nädu. CFM är kubikfot/minut. Det är nog snarare kubiktum, 450 sådana är ca 7,3 liter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minutes ago, patrikflink said:

Holly med vacum och 4 portar. Dom bakre är vacumstyrt, du ser klockan till vänster på bilden. Kan vara så att ditt mebran är kass i den. Följer med i repsatsen.

Hur vet jag vilken modellen är för att beställa repsatsen till vacuum klockan? Är det Hansen Racing som kan ha det isf?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står nr på den, jag lovar😉. Om du inte kommer åt att se så måste man skruva bort den. Jag köpte via Lövens i Bettna, men Hansen kan ta fram åt dig också.

Du beställer en total sats, inte bara till klockan. Se till att få dom blåa packningar, är resistenta mot dagens skitbensin (etanolen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Nädu. CFM är kubikfot/minut. Det är nog snarare kubiktum, 450 sådana är ca 7,3 liter.

FÖRGASAR VAL OCH TUNINGS RIKTLINJER

VÄLJ RÄTT FÖRGASAR STORLEK

Förgasare är en omfång av storlekar i CFM. CFM står för "kubik per minut". Detta är ett mått för summan av luft som kommer att flöda genom förgasaren vid vidöppna spjäll medans en specificerat summa av vakuum är begränsad till spjällplattorna.

 

Så står det hos Lövens Racing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vakuumslangen fäster in på toppen av ventilkåpan på vänster sida av motorblocket. Om det inte är tätt där så skulle alltså inte sekundärporten öppna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
27 minuter sedan skrev Medlemen:

Vakuumslangen fäster in på toppen av ventilkåpan på vänster sida av motorblocket. Om det inte är tätt där så skulle alltså inte sekundärporten öppna?

 

Du har inget vacuum på/i ventilkåpan. Den slangen är till vevhusventilationen där andra änden sitter i flamskyddet/luftfiltret. Vacuumet till sekundärspjällen styrs av förgasaren själv, brukar sitta en liten slangstump mellan vacuumklockan och förgasaren.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Nädu. CFM är kubikfot/minut. Det är nog snarare kubiktum, 450 sådana är ca 7,3 liter.

Precis, förgasarens flöde mäts i kubikfot/minut, cfm och inte i kubikcentimeter, cc.

Motorn verkar vara en Ford 460. 460 kubiktum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Medlemen:

Hur vet jag vilken modellen är för att beställa repsatsen till vacuum klockan? Är det Hansen Racing som kan ha det isf?

Om du skruvar bort flamdämparen hittar du ett instansat nummer. Beställ ett Jiffy kit, så får du allt du behöver. Nu är det så att Hansen Racing är inte vad det har varit. Det har tydligen varit omsättning på personalen, och man får fel grejer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ser att någon har monterat en ny munstycksplatta. Kanske har man monterat fel munstycken också.Det sitter även en tillskottsventil i plattan, som finns med många olika värden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bestämde mig att byta ut förgasaren mot en Edelbrock 1410, fick byta förpackningen mellan insuget och förgasaren till en Mr. Gasket då throttle vajrarna tog i insuget. Allt är monterat på och det är frid och fröjd. En liten läcka av soppa som fick fixas då helt nya slangar för soppan. Meeen, tror jag har en vakumläcka då den tomgången ligger på 3500 varv. Det är en marinförgasare och ska väl inte pluggas något vakum på den va? Har kollat nya insuget och allt är pluggat på den som ska pluggas. Inte kan "high rpm" skruven justera mellan de varven?

 

Tankar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...