Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
Mackey

Greta Thunberg - Hur påverkar hon och miljöfrågorna båtlivet?

Rekommendera Poster

9 timmar sedan skrev trewq:

Kyrkan representerade väl staten kapitalet och media

...vilket ju var ett problem, för då hade man sanningsmonopol.

Och nu gör de inte det, och det är nu vi talar om. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Någon som ser en parallell till något?

Kyrkan visste om att jorden var rund.

Forskare visste att jorden var rund.

En del folk visste det också.

 

Vem sålde på folket, att jorden var platt? Och hotade med dödsstraff? Vilka teg för att inte hamna i onåd och gå miste om sina forskningsanslag.

 

Artikeln är bra Mackey, det var tyvärr inte liknelsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Peka67:

Kyrkan visste om att jorden var rund.

Forskare visste att jorden var rund.

En del folk visste det också.

 

Vem sålde på folket, att jorden var platt? Och hotade med dödsstraff? Vilka teg för att inte hamna i onåd och gå miste om sina forskningsanslag.

 

 

Vet inte.

Illumunati och Staffan Westerberg?

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RBack:

 

Dylika utplockade citat presenterade utan hänvisning till vem som sagt vad och i vilket sammanhang är ju sanslöst svåra - nä, omöjliga - att förhålla sig till. De blir då betydelselösa.

Ja, men du bryr dig ju ändå inte om vem som sagt vad. 
Om citaten skulle vara sanna, vad skulle du acceptera som "bevis"?
Mina egna erfarenheter från min universitetstid?
Peer Review artiklar om lågt i tak på akademiska institutioner? I så fall hur många?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BSven:

Ja, men du bryr dig ju ändå inte om vem som sagt vad. 
Om citaten skulle vara sanna, vad skulle du acceptera som "bevis"?
 

 

Vill du missförstå eller missförstår du bara?

Eller så är jag otydlig - vilket inte alls är omöjligt.

 

Givetvis är det viktigt att ange vem man citerar. Det gäller såväl i ett vetenskapligt sammanhang som i ett subjektivt tyckande - och allt där emellan. Annars finns ingen chans att kunna sätta citatet i någon som helst kontext och då blir det värdelöst.

 

Att man det inte "spelar någon roll vem som gjort" ett forskningsresultat och dragit en specifik vetenskaplig slutsats handlar förstås om att det är kontrollerbara resultat och oberoende om det är Katharine Hayhoe, Eric Holthaus, Michael Mann, Lars Bern, Patrick Moore eller självaste Donald Trump så har det ingen skillnad. Antingen är vetenskapen rätt eller fel. Om Trump levererar vetenskapligt godkända resultat baserad på en studie så har hans material samma vetenskapliga relevans som om Katharine Hayhoe hade gjort arbetet. Då förutsätter man även att man förmedlar vem man citerar när man plockar något ur Trumps peer review-artikel - inte för att belysa att det är just Trumps artikel - utan för att man placera artikeln i rätt kontext och se rätt referenser.

 

Dina citat kan mycket väl överensstämma med sanning och verklighet. Men för att de ska bli relevanta, betyda något och vara fungerande argument så behövs kontext. 

 

Vet inte riktigt varför jag går den här diskussionen. Ska försöka kämpa med mig själv och hålla fingrarna borta från dylikt en stund.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-05 vid 19:18 skrev RBack:

I övrigt är det tyvärr inte mycket att säga om tio år gamla namninsamlingar där flera varit anknutna till Heartland Institute och liknande Think Tanks.

 

Du behöver inte förklara den vetenskapliga metodiken för mig men du har redan avvisat källan utan att ha tittat på den.
Om vi skall ta det från början igen så finns det inga säkra bevis varken för eller emot...
Det finns inte ens någon riktig definition på vad som skall bevisas.
Det finns en hypotes om att koldioxid påverkar klimatet så pass mycket att man genom att reglera koldioxid skulle kunna reglera klimatet.
Det finns en stor och ökande mängd forskning som läggs ihop till en sammanlagd bild.
Eftersom denna bild tidigare var så otydlig så fanns det ett stort antal kvalificerade personer vars sammanlagda tolkning skilde sig åt, om man ansåg att de räckte för att styrka hypotesen eller inte. Denna sunda, vetenskapliga process fick aldrig komma till ett svar utan frågan politiserades. Av vem eller varför är oklart men påståendet att frågan var löst och säkerställd är inte vetenskaplig utan politisk/propagandistisk. Det vetenskapliga stödet för att påståendet är rätt stärks efterhand men beror det på att det är vetenskapligt riktigt eller på att alla alternativ tystades medialt - politiskt - vetenskapligt?
Det är naivt att tro att politiseringen inte skulle ha påverkat forskningen på området så som kritiken gör gällande.
Någon gjorde jämförelsen med han som letade efter sina nycklar under gatlyktan - inte för att det var där han tappat dom utan för att det var där han såg att leta. Om man bara letar efter koldioxid så kommer man att hitta bara koldioxid.
Tittar man utanför den mediala struten på vad de som inte var/är övertygade kritiserar så är det ofta att för stor vikt läggs vid datamodeller som inte stämmer väl med verkligheten. Om en modell har de väsentliga pusselbitarna så skall den, när man matar in kända värden, ge samma resultat som verkligheten.
Nu gör dom inte det och det visar att det saknas betydande bitar i modellerna. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur skall Greta ställa sig till latrintömningen ombord?

Kan inte tänka mig att de tar hem resans restprodukter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Hur skall Greta ställa sig till latrintömningen ombord?

Kan inte tänka mig att de tar hem resans restprodukter.

Jag har följt debatten som Greta skapat på en del sociala medier och det saknas verkligen inte bottennapp. Verkar vanligtvis vara griniga gubbar som fäller kommentarer som "Hur skall hon ta sig dit då, på cykel kanske, hehe..",  "Den där jackan hon har innehåller säkert mikroplaster", " Hon skall fan inte röra min Volvo och min jävla falukorv", " Det är väl hennes jävla föräldrar som styr egentligen" Osv..

 

Jorgen01 har faktiskt nått den ultimata botten med sin fundering. Eller så har han bara ett märkligt intresse för kiss och bajs.

Rent juridiskt sett så befinner sig båten på internationellt vatten hela resan så det är faktiskt lagligt att tömma latrinen i sjön. Den lilla besättningens latrin är bokstavligen en droppe i Atlanten. I Östersjön som sedan länge har varit i dåligt skick är det en annan sak.. Vad vet för övrigt Jorge1 själv om hur hans utsläpp under dagens lopp tagits om hand? Bryr han sig det minsta om det? Sköt om din egen renlevnad innan du börjar mobba andra för deras försök att göra åtminstone någonting..

Att ta någonting till det extrema brukar ofta ha ett tragiskt slut, om det så gäller politik, religion, moppetrimning eller ekologi. Att peka finger på de som försöker göra någonting åt de problem som faktiskt finns och kräva att de tar allting till det extrema utan att man själv gör någonting alls åt saken visar egentligen bara hur eländig man är själv

 

Folk får tycka vad de vill om Greta och hennes kamp men jag tycker hon sätter fingret på en massa ömma punkter. Hon får dessutom klä skott för all miljölagstiftning, saker hon inte någonsin haft eller kommer att ha något personligt inflytande och ansvar över. Därav kommer det respons som den här ovan.

Jag är full av beundran över hennes beslut att korsa Atlanten med den båten. Det är ingen söndagssegling mellan fullservicehamnarna i Stockholms skärgård precis. Den resan över Atlanten gör henne till mera sjöbjörn än de flesta på det här forumet och det retar tydligen vissa...

  • Gilla 8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Hur skall Greta ställa sig till latrintömningen ombord?

Kan inte tänka mig att de tar hem resans restprodukter.

Har du kissat i skogen någon gång? Det är ungefär samma sak, fast Atlanten är någon miljon gånger större. Det är östersjön som har ett övergödningsproblem. Inte Atlanten

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många belackare önskar/hävdar att det finns en följebåt. 

 

Jag skulle vilja veta vilken typ av följebåt som krävs.

 

För att orka med farten, klara eventuellt tufft väder och inhysa tillräckligt med bränsle för att ta sig över Atlanten ska det vara en hyfsat stor och extrem yacht. Duger inte med vilken sketen Nordhavn eller SetSail FPB som helst.

Vi snackar alltså om en exceptionell båt här - eller snarare snabbt fartyg.

Saxat härifrån:

https://www.borisherrmannracing.com/news/frequently-asked-questions-on-the-transat-with-greta-thunberg/

 

"Malizia’s cruising speed is well above 16 knots, the distance from the UK to New York is over 3000 nautical miles long and we will be sailing non-stop over two weeks time in the sea area of the North Atlantic Ocean, making it very difficult if not impossible for a power-driven vessel to travel with us."

 

Inte för att jag tror tror på någon följebåt alltså - men bara för att det är kul att spekulera vilken typ av båt/fartyg som krävs.

 

Några bud?

 

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett mellanstort militärfartyg, typ amerikanska Oliver Hazard Perry. 4000+ nm vid 20 knop marschfart. Gjort för oceanfart, eftersom typen konstruerades delvis som eskortfartyg för ytstridsgrupper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3000 M betyder ju att det krävs run 10 m3 diesel om det är en något större fritidsbåt som följer, men det kan det ju inte vara för då får inte 10 m3 diesel plats.

 

När båten blir större så krävs mera bränsle så då är vi uppe i kanske 20 m3 och då krävs en ännu större båt, osv.

 

Frågan är vilken storlek man hamnar på till slut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en fråga om pålitlig marschfart också, dvs i alla väder/våghöjder. Då är det nog mer eller mindre bara militärfartyg av ovan nämnda slag, eller civila fartyg i samma storleksklass och konstruktion, som klarar att hålla jämna steg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där kommer inte att bli nån semestersegling. Hoppas det är planerat så att hon har en vecka eller så på sig att återhämta sig innan konferensen.

 

Är det någon som vet hur hon tänker ta sig hem igen? Segla då också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade snabbt runt bland lite olika civila yachtkonstruktörer.

 

Den här 165-fotaren från Dynamiq för 24 750 000 € är på gränsen till att fixa biffen - men kan bli akterseglad av Malizia om det vill sig.

https://www.bedynamiq.com/models/gtt165/

Den är ju förstås inte optimerad för att gå långt, fort och bränslesnålt.

För mycket extra lull-lull

 

Motor Yacht A är väl ett bra alternativ.

https://www.superyachts.com/motor-yacht-2061/a-specification.htm

Men hon är lång (119m) och slank - och exceptionell. 

 

Den här kan också fungera:

https://www.superyachts.com/motor-yacht-3532/predator-specification.htm

 

De mindre superyachterna jag kikat på verkar inte fixa farten och definitivt inte farten över den distansen.

 

Hittills minsta båt (140 fot) jag hittat som kan fungera är trimaranen Adastra:

https://www.mcconaghyboats.com/adastra

Hon fixar 4000 nm med 17 knop.

Finns kanske några fler liknande specialbåtar.

 

... Och då får kanske alla dessa - utom möjligen A - börja dra ner på farten om vädret blir svårt.

 

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite roligt att så många - inte bara på MG - "funderar" över Greta Thunbergs avföring, ev. spyor, hur obekväm båten är, hur trött hon kommer att vara, hur farligt det är, etc, etc.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev per_62:

Var finns den där följebåten?

Följebåten är ett modernt fartyg med stelth-egenskaper utöver det vanliga. Det är osynligt för radar, IR och vanligt ljus. Osynligt helt enkelt...

Fartyget är ett krigsbyte från ett relativt okänt krig på andra sidan jorden, dvs. på den platta jordens undersida...

Redigerad av Mackey
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Mackey:

Fartyget är ett krigsbyte från ett relativt okänt krig på andra sidan jorden, dvs. på den platta jordens undersida...

Inte undersida utan insida 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rubriken är ju

Greta Thunberg - Hur påverkar hon och miljöfrågorna båtlivet?

 

Jag tror det kan vara så att flera får upp ögonen för segling och seglingssport just nu, vilket jag tror är positivt även om mycket just nu handlar om gretanegativa kommentarer.

 

"All publicitet är bra publicitet" lyder ju en gammal klyscha  med lite vagt ursprung.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev GroundControl:

Har du kissat i skogen någon gång? Det är ungefär samma sak, fast Atlanten är någon miljon gånger större. Det är östersjön som har ett övergödningsproblem. Inte Atlanten

Likt förbannat så räknas väl Atlanten till miljön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas för Gretas skull att dom tar det lite lugnare än så här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där videon visar nog det normala sättet att segla med en IMOCA 60-båt som är som ett strykjärn med foils som ger höga farter. Det gäller att inte styra in i vågorna utan försöka följa vågorna och hålla uppe fören men det är inte så enkelt när farten är hög. Dessa IMOCA 60-båtar har blivit populära och främst när de numera har foils och farten blir hög. Vid kommande The Ocean race (tidigare Volvo Ocean Race) med start 2021 kommer IMOCA 60 att vara en egen klass.

Att få hänga med en IMOCA 60 över Atlanten är troligen en häftig upplevelse och blåser det lär man få mycket vattensprut över sig.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev per_62:

Att få hänga med en IMOCA 60 över Atlanten är troligen en häftig upplevelse...

Skojar du, skulle lätt vara värt några 10-tusingar att få segla en "jolle" med några hundra kvadratmeter segel.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mackey:

Skojar du, skulle lätt vara värt några 10-tusingar att få segla en "jolle" med några hundra kvadratmeter segel.

Jo det kallar jag segelbåt!

Redan segelfartygen var ganska häftiga. Man tog in röjlarna när vindstyrkan närmade sig "storm". Tänk vad häftigt att få klättra upp i en 55 m mast i storm och ta in segel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns bara full fart framåt med dessa IMOCA 60-båtar som främst är byggda att segla i öppna vindar.
Alex Thomson på båten Hugo Boss fick den ena foilen skadad i början av förra Vendee Globe men kunde fortsätta men med reducerad fart.
I denna video hoppar han omkring på däck utan livlina och båten går i 25 knop i Södra Oceanen. https://youtu.be/GLobesQDSAU

 

En ny båt har nyligen sjösatts inför nästa Vendee Globe 2020-2021:
https://youtu.be/go3f7EvrCE0

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När slutar man vara skeppare och blir pilot?

 

Sailing.jpg.f8f91e9b7b00eb3128bc52af7d8e35d9.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha, ha, det kan man undra.

Kanske när farkosten släpper kontakten med vattnet het och hållet.

 

Underbar bild för övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...