Utbult 0 Postad 24 Maj , 2019 (redigerade) Hej Har haft motor/topplock (AQ115 B20) inlämnat för lite renovering och såg till min förvåning att topplockspackningen täcker en ganska stor del av kylkanalen mellan topplock och motorblocket. Frågan är om detta försämrar kylningen i motorn nämnvärt? Bilden är tagen ner i hålet där termostaten sitter. Går det att borra upp packningen så den stämmer bättre överens med kylkanalen eller ska jag låta det vara och hoppas att det kyler tillräckligt ändå? Kan det vara så illa att det sitter fel packning? /Per Redigerad 24 Maj , 2019 av Utbult Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 25 Maj , 2019 (redigerade) Hej! Lite svårt att begripa din närbild, men okej rakt ner i termostatens typ 50mm stora hål. Och inom din gröna ring syns nånting brunt som tycks täcka halva hålet. Men är det verkligen topplockspackningen som syns där, inte för jag vet vad det annars skulle kunna vara? Har en firma gjort jobbet så kontakta gärna den först, kanske får du en bra förklaring. (Eller måhända ett generat `hoppsan, fel packning men vi fixar kostnadsfritt´?) Har saxat ihop tre bilder nedan bara för att begripa hur ditt foto bör tolkas. Bildkälla: marinpartseurope.com Nästa bild visar kylvattenflödet enligt verkstadshandbok. Bildkälla: boatinfo.no Förhoppningsvis så får du nu bättre svar i forumtråden eftersom ditt närbildsfoto fått mer kringbilder? Tja, som en sorts grundprincip så är väl för övrigt en packning som inte kläms ihop ifrån bägge sina tätningsytor meningslös? Varje sådan halvt frihängande packningsdel kan därmed lika gärna klippas/filas bort!? Redigerad 25 Maj , 2019 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 26 Maj , 2019 (redigerade) 2019-05-25 vid 12:28 skrev Thomas-1: Hej! Lite svårt att begripa din närbild, men okej rakt ner i termostatens typ 50mm stora hål. Och inom din gröna ring syns nånting brunt som tycks täcka halva hålet. Men är det verkligen topplockspackningen som syns där, inte för jag vet vad det annars skulle kunna vara? Har en firma gjort jobbet så kontakta gärna den först, kanske får du en bra förklaring. (Eller måhända ett generat `hoppsan, fel packning men vi fixar kostnadsfritt´?) Har saxat ihop tre bilder nedan bara för att begripa hur ditt foto bör tolkas. Bildkälla: marinpartseurope.com Nästa bild visar kylvattenflödet enligt verkstadshandbok. Bildkälla: boatinfo.no Förhoppningsvis så får du nu bättre svar i forumtråden eftersom ditt närbildsfoto fått mer kringbilder? Tja, som en sorts grundprincip så är väl för övrigt en packning som inte kläms ihop ifrån bägge sina tätningsytor meningslös? Varje sådan halvt frihängande packningsdel kan därmed lika gärna klippas/filas bort!? Hej och tack för ditt svar och bilder. Topplockspackningen är lite gråaktig och hålet i packningen är helt runt. Själva öppningen i blocket ligger mer åt höger i förhållande till hålet i packningen. Beställde själv packningen så det kan jag bara skylla mig själv för. Topplocket monterades ej av verkstad utan av en privatmek jag blev rekommenderad. Har något svagt minne av att jag redan då frågade om packningen men att det inte skulle vara någon fara för kylningen enligt honom. I värsta fall får jag väl lyfta av toppen och byta packning. I vilket fall som helst så har jag ringat in den öppningen i packningen som inte stämmer med kylkanalen i blocket i din bild. Den täcker ungefär halva hålet för kylkanalen. Redigerad 26 Maj , 2019 av Utbult Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 26 Maj , 2019 (redigerade) Raderade en dubbelpost av bilden... Redigerad 26 Maj , 2019 av Utbult Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WestS 0 Postad 28 Maj , 2019 Du har nog rätt packning tror jag. Jag undra samma sak när jag böt packning själv. Jag klippte bort lite av packningen. Jag vet nog inte om det påverkar kylningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 31 Maj , 2019 Jag kommer helt enkelt att låta packningen sitta kvar. Skulle det krångla får jag fundera på ett eventuellt byte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WestS 0 Postad 1 Juni , 2019 (redigerade) 15 timmar sedan skrev Utbult: Jag kommer helt enkelt att låta packningen sitta kvar. Skulle det krångla får jag fundera på ett eventuellt byte. Tog bild på en packing och block som jag har. Redigerad 1 Juni , 2019 av WestS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser