Gå till innehåll
måndag 30 december 2024

Rekommendera Poster

3 timmar sedan skrev patflemming:

Har inte läst igenom hela tråden men här kommer mina tips:

 

Nimbus 26 Epoca. Klassiker. Lätt att sälja.

Windy 23 fc - äldre modell men extremt bra kvalitet. Extremt, extremt bra i sjön. 

Askeladden 705 Voyager - lite bortglömd men väldigt bra planerad. Måste dock vara en V8 i är min åsikt.

Aquador 23 - Välplanerad men byggkvaliteten äribland inte så bra som det höga priset.

Yamarin 76 - Fantastisk i sjön, men utombordare.

 

Kör med en 30 vagn är mitt tips. Mkt billigare och mindre att underhålla än 80-vagnar.

 

Det som kan vara tufft för en bil är enligt min erfarenhet att få upp båten ur vattnet ur en brant båtramp. Då kan det vara värt att betala för ett lyft upp på vagnen. Sen klarar nästan alla lite större  bilar med kraftig diesel i att dra båt+vagn (frågan är dock om det håller sig inom lagliga vikter).

 

Vid sjösättning kan man, om man är duktig på att backa slippa att att betala för lyft ner i vattnet. Då backar man bara rakt ner i rampen med båt och vagn och kopplar loss båten. 

 

 

Tack för bra tips! Aquador och Nimbus har vi tittat lite på, ska kolla de andra också. Yamarinen var vi länge inne på, men vi satsar nog på inombordare, med tanke på stöldrisken av motor även vid bryggan, samt allt kring vinterförvaringen.

Maken är otrolig på att backa, både släp och husvagn, så där är jag inte orolig😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev M__G:

Några snabba tankar från mig. 

Jag valde utombordare, nackdelen stöldrisken, sämre badbrygga, fördelar, utrymmet där motorn är med inombordare ger mera stuvutrymmen med utombordare. Enklare och smidigare underhåll. Stå på en pall vid sidan om eller ligga på mage på durken och försöka komma åt. Inga bälgar osv. Hela motorn och propellern är över vattenytan när den inte används, slipper beväxtning men mera västkustproblem. Vid totalhaveri blir samma nackdel som fördel, lött skruva loss och byta motor. Lättare komma in i grunda vikar. Tycker dessutom att ljudnivån är lägre. 

Ovan grundar jag på att vi är många i gänget som är båtägare. Minst och enklast underhåll har vi som har utombordare. Men vi har sämre badbryggor när man ska bada. Vi har bättre stuvutrymmen och mindre vibrationer och buller. 

Mina tankar. Ingen sanning utan utgår från mig. 

Jag hade nog skaffat en 30-vagn för att göra det enkelt och billigt, om ni inte ska ta med båten på längre sträckor på vägen. Men då är det problem med vikten. 

Jag kan inte tipsa om båtmodeller ty jag har ingen dc men kompis har aquador 23, fin båt, bekväm men inombordare och dåligt med stuv. Knappast rolig att köra. Känns trög. Speciellt upp i planing, Verkar vara klena skrov för många får ju sprickor i gelcoaten som inte är snygga men det kan säkert någon annan bättre än mig.googla det.  

Jag skruvar av växelhuset på vintern. Inte alls lika lätt att stjäla efter som växelhuset ofta används som hävarm vid stölder. Och inte komplett. Tror en komplett motor är mera intressant. 

 

Tack för många intressanta tankar! Intressant att höra om hur du upplever att Aquador känns att köra, minns att det sades detsamma i ett test på hamnenplay.

 

Alla tips om hur man kan skydda motorn är bra, flera som sagt detta om att skruva av växelhuset. Vi är väl bara lite oroliga för att det inte går att få dit det igen😉

 

Det skulle vara intressant att se statistik på hur många motorer som stjäls varje år, vilken motorstyrka och vilka områden som är värst drabbade. Det är väl vanligare med utombordare än inom? Hur många känner ni som har blivit av med motorn, på land eller i vattnet?

/Karin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev KajsaKavat:

Tack för många intressanta tankar! Intressant att höra om hur du upplever att Aquador känns att köra, minns att det sades detsamma i ett test på hamnenplay.

 

Alla tips om hur man kan skydda motorn är bra, flera som sagt detta om att skruva av växelhuset. Vi är väl bara lite oroliga för att det inte går att få dit det igen😉

 

Det skulle vara intressant att se statistik på hur många motorer som stjäls varje år, vilken motorstyrka och vilka områden som är värst drabbade. Det är väl vanligare med utombordare än inom? Hur många känner ni som har blivit av med motorn, på land eller i vattnet?

/Karin

1. Lita inte blint på Hamnenplay. De låter alltid positiva till alla båtar är min erfarenhet. Dvs får de tillfälle att prova en båt så tackar de genom att vara positiva, tror jag. 

2. Det hjälper inte alltid att skruva av växelhuset och låsa in motorkåpan. Ligorna som stjäl hittar alltid de delar som saknas på andra båtar. Ju större motor desto mer stöldbegärlig. Att skruva tillbaka ett växelhus är inte svårt. Kan vara lite tungt ibland men svårt, nej. Det klarar ni. 

3. Jag har aldrig hört talas om att en inombordare blivit stulen. Har sett riktigt häftiga inombordare som har legat kvar när ligorna härjat. Däremot finns stöldrisken för drev till inombordare. Dreven är lite marigare att plocka bort och ffa att återmontera.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad jag undrade var förstås om det inte, bland alla svenska fritidsbåtar i typ 6-7 metersklassen, idag är vanligare att båten har utombordare än inombordare. Vi har fått en känsla av (från båthandlare, tester och artiklar på nätet) att inombordare har blivit mindre populära och att det kanske sedan är svårare att sälja. Vi tänker alltid flera steg framåt, inga spontanköp här inte!

Redigerad av stavhammar
Redigerat bort offtopic och brutit ut detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-22 vid 20:12 skrev KajsaKavat:

Idag har vi åter upptäckt Ryds23 efter nya skräckhistorier om hur ligor stjäl motorer genom att dra iväg med båten till sandstrand där dykarklädda personer monterar/skär bort den. Kommer polisen simmar de iväg. Dyrt att ersätta motor, med självrisk och nedskrivning av värdet på motorn. Y-cop var tydligen bara säljsnack, så nu känns det osäkert igen. Maken kommer inte att sova lugnt om nätterna om motorn och båten riskerar att bli stulna även vid bryggan. 

 

Vi ska förhoppningsvis titta på en ryds23 i helgen, se hur den känns. För tung för 80-släp men 30-släp funkar säkert för vår körsträcka. Båten är dessutom väldigt snygg😉 Saknar bara toalett men kapellet är mörkt och färre fönster, bra idé när man ska sova eller vill ha mindre insyn.

 

Trevlig båt, köpte själv en sådan i höstas. Inga problem att köra med 30-släp om ni har en lite större bil typ Passat diesel eller liknande. Jag har 4 mil mellan Marinan och hemmahamnen. Finns som sagt med toalett i ruffen som tillval. Sikta på en årsmodell 2010/11 och framåt så får ni en uppdaterad inredning och Smartcraft instrument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Instämmer med flera andra i tråden; Nimbus 26 Epoca. Nimbus tillverkade modellen ovanligt länge från 1989 fram till 2006 och på goda grunder. En bra kombination av daycruiser och weekendbåt för svenska klimatet. Och jag vill påstå att U soffan med sin djupa placering i sittbrunnen fortfarande är kung bland konkurrenterna. En liten detalj men nog så viktig när man väl sitter där och myser och vinden gör sig påmind. Minus för en ganska trång toalett. Är man 1.87 får man troligen sitta med  dörren på glänt. Men det funkar ju för några nätter.
 

Går bra i sjön tack vare sin tyngd. Senare årsmodeller (från 00 tror jag) har mycket av det ni gillar... dvs teak/trä och blått. Klassiskt tidlöst marint.

 

Diesel är att föredra även om jag tror att den går förhållandevis snålt även med en bensinare. Finns en fin 01:a nu på Yamaha Center. Över er budget dock, men det kanske går att lägga ett bud ialla fall. Även en diesel nere i GBG. Tror just den båten var med i ett reportage i Praktiskt Båtägande för något år sedan. Ser så ut...

 

Dock får man ju tillägga att det nu handlar om en båt som är både längre (7.90) och tyngre än vad ni tänkt. Men ni måste nog upp i storlek. Glöm dock att traila den med er bil. De senare Epocorna väger runt 3 ton. Ni får skaffa större bil också :-)

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan tråden spårar ur helt undrar jag om TS lyckats hitta drömbåten😊?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev M__G:

En sund tanke. Ts har ju inte efterfrågat tullens arbete utan hjälp och tips om båtar. Trådar har en förmåga att komma in på helt fel områden. Inte desto mindre intressant utan problem med stölder kan ju avhandlas i en separat tråd. Kanske skulle medlemmarna här gemensamt kunna skicka en skrivelse till berört departement. Men så fall mer om det i separat tråd. 

Så trådskaparen får tillbaks tråden tycker jag för sina funderingar och tankar. Komplex fråga och många tankar när man ska köpa båt. 


Ja, låt trådarna handla om det de skapades för.


Mata inte trollen helt enkelt.

Redigerad av Mellqvist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Freez:

Innan tråden spårar ur helt undrar jag om TS lyckats hitta drömbåten😊?

 

5 timmar sedan skrev Mellqvist:


Ja, låt trådarna handla om det de skapades för.


Mata inte trollen helt enkelt.

 

Tack för påpekandet!

Redigerat bort offtopic och brutit ut detta till en ny tråd.

Fortsätt gärna diskussionen där 

 

@KajsaKavat

Lycka till med båtplanerna!

 

//stavhammar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev stavhammar:

 

 

Tack för påpekandet!

Redigerat bort offtopic och brutit ut detta till en ny tråd.

Fortsätt gärna diskussionen där 

 

@KajsaKavat

Lycka till med båtplanerna!

 

//stavhammar

Tack! Ja, det var värst vad det drog iväg OT! Jaa ni, detta att hitta rätt båt var inte så lätt. Nu är vi tillbaka från början o tänker att det kanske är bättre att börja med en mindre båt. Allt blev så mycket med stor o tung båt, inombordare, toa/pentry mm. Mycket som kan gå sönder... Tanken med båten är att den ska vara ett komplement till sommarstugan så det blir nog en dc under 7 m med utombordare. 

 

Intressantast nu är yamarin 65 dc, flipper 670dc, finnmaster 68dc (lite trång sittbrunn/sovplats) eller flipper 640dc. Om yamarin 68dc hade bättre ruff och inte den fula o klumpiga dörren så kunde den vara intressant, trots pentry o toa. Vi har kommit fram till att det allra viktigaste är social sittbrunn, ok ruff att sova i, bäddbar sittbrunn, kyl, goda sjö- och köregenskaper.

 

Så kan det gå, det är bra att inte ha för bråttom,  utan tänja ett par varv till😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 6 år bytte jag min daycruiser mot en kabin båt på knappa 7 meter med utombordare. Var lite fundersam hur det skulle bli med stöldrisken. Valde då att köpa en båt med en två-taktmotor med insprutning, denna heter Mercery Optimax.

 

Den har visat sig varit extrem ointressant för tjuvarna. En del båtgrannar har blivit av med motorn, men min har de lämnat oberöd. Denna motor finner du främst på begagnade båtar. Evinrude har sin E-tec, som bygger på samma tänk, dvs 2-takt med insprutning.

 

Denna båt kör jag ca 10 mil på land, två gånger per år, med en boggievagn (30 km/h) nu med en Skoda Octavia med en liten diesel motor, manuell låda och framhjulsdrift. Det går fint!

Sjösätta går även det bra. Men har inte vågat mig på upptagning med denna bil.

 

Vidare kan jag tipsa er om att kolla på någon mindre kabinbåt. På modellen jag har, så kan jag öppna upp 40% av taket och när jag står upp, så är jag uppe i solen. Min fru och barnen sitter helst på fördäck, eller bak på den lilla aktersoffan :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips!

Vi började faktiskt med att titta på ht-båt, men maken tyckte det kändes instängt (är gammal seglare). Vi kanske hamnar där igen, är ju en praktisk modell för vårt klimat. 2-taktsmotor känner jag inte till så bra, trodde det var en äldre, typ utgången modell av motor? Är ju förstås bra om den inte är intressant för tjuvarna 😉

Vilken modell/märke på båt har du?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, KajsaKavat said:

Intressantast nu är yamarin 65 dc, flipper 670dc, finnmaster 68dc (lite trång sittbrunn/sovplats) eller flipper 640dc. Om yamarin 68dc hade bättre ruff och inte den fula o klumpiga dörren så kunde den vara intressant, trots pentry o toa. Vi har kommit fram till att det allra viktigaste är social sittbrunn, ok ruff att sova i, bäddbar sittbrunn, kyl, goda sjö- och köregenskaper.

 

Vi har kikat lite på samma modeller och har känt, klämt och måttat i både Yamarin 65 och Flipper 640/650DC. Där tycker vi att man får plats med två vuxna och två mindre barn. Vi har dock inte haft möjlighet att titta närmre på Finnmaster 68, den är alltså trängre än de övriga? Vore intressant att höra mer om era upplevelser av skillnaderna på dessa båtar om ni varit och kollat på dom!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, vi har inte ”klämt o känt” på y65 eller flippern, men de ser lovande ut i teorin. Däremot har vi suttit i, klämt och känt på en Finnmaster. Den känns bra i kvalitet, ruffen funkar för oss (maken 187cm) och kändes relativt rymlig. Problemet är att det inte går att bädda ut en ok sängplats i sittbrunnen då solbädden är triangelformad. Pentryt tar mycket plats och är onödigt stort, dessutom följde det bara med en liten väska med en ”spisplatta” i, billigt. Badplattformen mycket bra, stor kapellucka. Allt detta gör dock att sittbrunnen blir lite trång. Med två långa tonåringar går den knappt att sova i. 

 

Vi har även sett närmare på en y63 men den gick ju inte att sova i med någon slags värdighet. Vi fick krypa in i ruffen, var dessutom lite kort för maken. Lågt i tak, mörkt o mysigt😄 Då är vi inte särskilt breda och jag ganska kort i rocken. Sittbrunnen gillade vi däremot, liksom akterpartiet. Y64 som är så populär har vi inte testat.

 

Hur upplevde ni ruffen på y65, har ni något mått att dela med er av? Vi vill gärna se lite närmre på den men det är långt att åka till närmsta båt så det har inte blivit av ännu.

 

Hur skulle ni beskriva skillnaderna mellan flipper och yamarin, kvalitetskänsla, finish, planering? Vore intressant att veta😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev KajsaKavat:

 

Hur skulle ni beskriva skillnaderna mellan flipper och yamarin, kvalitetskänsla, finish, planering? Vore intressant att veta😊

Rent allmänt skulle jag säga att Yamarin har minst klassen bättre finish än Flipper. 

Nu är det ju alltid vanskligt att uttrycka såna saker då det finns en stor variation inom dessa märken och över tid. Flipper har blivit bättre med åren och kanske har Yamarin blivit sämre?

(Har en kompis som brukar säga att med överdriften kommer man sanningen närmast och det ligger något i det.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev KajsaKavat:

Tack för tips!

Vi började faktiskt med att titta på ht-båt, men maken tyckte det kändes instängt (är gammal seglare). Vi kanske hamnar där igen, är ju en praktisk modell för vårt klimat. 2-taktsmotor känner jag inte till så bra, trodde det var en äldre, typ utgången modell av motor? Är ju förstås bra om den inte är intressant för tjuvarna 😉

Vilken modell/märke på båt har du?

 

 

Vi har en MV-Marin 6600 FC (marknadsförs och byggs nu som Aquador 22C)

 

Det är en båt som passar oss, mest för att den har två separata sovutrymmen, matplats och avskild toalett. 

 

Söker man mer en dagsturbåt för sol men även bekväm övernattning, så skulle jag rekommendera Yamarin 76dc. Vi har en sådan i familjen. Klart mer passande för 4 pers, än Finnmaster 68dc, som fanns tidigare i familjen. 

 

Två-takt motor med insprutning satsar Evinrude helt på, den ev lilla bränsleförbruknings skillnaden, mot för fyrtaktare, menar många går att räkna hem på billigare service. Värt att titta på, då den inte är lila stödbegärlig. Evinrude med sin e-tec G2 kom för 2-3 år sedan, som skall vara riktigt fin. Har dock aldrig testat den. Vidare så upplever jag, att den är piggare och rappare, än båtar jag testa med liknande hästkrafter med i fyrtaktsutförande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa! 

 

Jag tänker härmed avsluta min fråga eftersom vi nu har köpt en båt😊

Det blev känslan som fick bestämma, inte oron för båtstölder, så det blev vår ”drömbåt” en Yamarin 76 dc från 2009. Maken, svärfar och sonen körde hem den igår, ca 80 distans i regn, blåst och höga vågor. Båten gick bra och säkert (men roligt var det inte) och nu vet vi att den tål hårt väder (som vi inte ska gå ut i fortsättningsvis). Avgörande var planlösningen med i vårt tycke perfekt sittbrunn, goda sovmöjligheter, litet pentry, toaletten, vacker båtmodell med snygga linjer, blått tyg och teak. Icke att förglömma är sjöegenskaperna, badplattformarna och att den ändå har ett ok värde den dag den ska säljas. Den här är dessutom fullt utrustad med trimplan, elektriskt ankarspel, bogprop och värme, praktiskt och tryggt.

 

Tack för alla era tankar och tips, synpunkter och förslag på båtar. Det har varit väldigt intressant läsning och vi har lärt oss mycket. Tipset att ta bort drevet och kåpan vid vinterförvaring var super och vi kommer att göra så för att känna oss lite tryggare när båten ligger på land. Nu ska jag lusläsa samlingstråden för y76 dc...

 

Önskar oss alla en riktigt fin båtsommar!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en väldigt fin båt. Hoppas ni blir så begeistrade i båtlivet som ni hittills gett intryck av. Ni kommer säkert med flera frågor och funderingar på resans gång.  Hoppas då att forumets samlade kunskap åter kan bidra.    

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att ni har gått i mål. Jag skulle vara intresserad av att veta ert intryck av bränslepumpen för värmaren. Om den väsnas för mycket (vilket den troligen gör beroende på fabrikat) så har jag en lösning som fungerar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...