Pellen75 12 Postad 20 Maj , 2019 Hej, Har en Forbina med flybridge med drevtrim problem från övre förarplatsen. Motorn är en KAD300 med edc och DPX drev. Vid nedre förarplatsen fungerar det att trimma drevet och den indikerar drivets position. När det vid nedre plats visar noll (0), visar övre förarplats 11... Den nedre visar rätt. Bortsett från det faktum att det är irriterande och man inte vet drevets position från flybridge så går det inte att trimma ut drevet. Instrumentet på flybridge tror att det är i maxläge. Har noterat att det ändrar sig lite av sig själv också, dvs värdet och inte drevet. Frågor. Jag tror att det är kabelfel då det visar rätt på nedre förarplatsen. För att kolla detta. Är det någon som har tips idéer på hur man kan mäta att kablarna är ok? Dvs, att det finns det signal i alla kablar, vad skall dom visa för värde etc. Har någon upplevt likande problem och har andra idéer om vad det kan vara för fel? Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 549 Postad 20 Maj , 2019 Det går att kalibrera instrumenten. Det finns ett litet hål med en trimskruv på baksidan . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 835 Postad 20 Maj , 2019 Japp haft exakt samma problem. Någonstans i kabetstammen mellan instrumenten och motorn finns det minst två "Y-kopplingar" en sådan förgrening mellan manövertavlorna och motorn, denna andra för drevliften, powertrimmet. Naturligtvis är dessa iallmänhet svåra att hitta i kabeldjungeln. Om jag minns rätt är dessa "Y-kopplingar" utförda med runda multikontakter liknadan som den som finns på motorns kontrollbox, kanske kan drevliftens kabel ha en annan koppling...(?) Iallafall, här kan det bli glapp och oxid i kontaktytorna, enligt en servicetekniker jag pratade med. Jag lyckades inte hitta mina "Y-kollingar" utan klippte kablarna vid drevvinkelgivaren och drog helt nya fram till instrumenten, min upp/ned-knapp fungerade, men hade ingen indikering i instrumenten. När jag året efter gjorde ett annat eljobb ombord fanna jag dessa "Y-kopplingar" rätt så typiskt... Snälla personer här på forumet försåg mig med kopplingscheman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pellen75 12 Postad 20 Maj , 2019 4 timmar sedan skrev Rollen: Det går att kalibrera instrumenten. Det finns ett litet hål med en trimskruv på baksidan . Tack för tipset, mycket bra och skall ha det i åtanke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pellen75 12 Postad 20 Maj , 2019 4 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Japp haft exakt samma problem. Någonstans i kabetstammen mellan instrumenten och motorn finns det minst två "Y-kopplingar" en sådan förgrening mellan manövertavlorna och motorn, denna andra för drevliften, powertrimmet. Naturligtvis är dessa iallmänhet svåra att hitta i kabeldjungeln. Om jag minns rätt är dessa "Y-kopplingar" utförda med runda multikontakter liknadan som den som finns på motorns kontrollbox, kanske kan drevliftens kabel ha en annan koppling...(?) Iallafall, här kan det bli glapp och oxid i kontaktytorna, enligt en servicetekniker jag pratade med. Jag lyckades inte hitta mina "Y-kollingar" utan klippte kablarna vid drevvinkelgivaren och drog helt nya fram till instrumenten, min upp/ned-knapp fungerade, men hade ingen indikering i instrumenten. När jag året efter gjorde ett annat eljobb ombord fanna jag dessa "Y-kopplingar" rätt så typiskt... Snälla personer här på forumet försåg mig med kopplingscheman. Tack. Ja det stämmer nog att det är samma runda kontakter. Hade en idé att denna glappade på flybridge som jag kollade men det finns säkert fler kopplingar (läs Y-kopplingar) som kan strula. Jag har iallafall koll på vart en uppsättning sitter, såg dessa i helgen när jag monterade däckstämning till toan Om någon vill vara lika snäll igen och dela kopplingsscheman är jag mycket tacksam 🙏. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 835 Postad 22 Maj , 2019 2019-05-20 vid 19:24 skrev Pellen75: Om någon vill vara lika snäll igen och dela kopplingsscheman är jag mycket tacksam 🙏. Snäll, jag? Nja jag vet inte det, men kolla på sidan 75 i denna manualen. Hoppas du kan vara hjälp av denna. Ett "Y" vid kopplingspunkt 5, då man har dubbla knappsatser (9). På sidan 68 kan du se triminstrumenet, om det nu är till rätt typ av drev, där man får tänka sig ett "Y" vid 13-14. Bilder på diverse "Y-kopplingar" finns det litet varstans i manualen på bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser