Teddeh 0 Postad 10 Juni , 2005 Hej igen, alla vetgiriga! Jag har problem med min bränslemätare (Sea Ray 230 SD, Mercruiser 5,0L, Alpha One). Tanken är orginal i rostfritt och ligger monterad i kölsvinet. Den skall enligt märkning rymma 45 gallon (=170 liter). Problemet är att när mätaren visar tom, eller inte rör sig över huvud taget, kan jag bara tanka ca 100 liter innan tanken är full. Jag vet att flottören brukar slitas ganska så fort på båtar, men brukar inte det ge en omvänd reaktion (visaren visar halv tank fastän den är egentligen är tom)? Vad göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 10 Juni , 2005 Ta ur givaren och manövrera den manuellt för att se om den fungerar som den skall. Justera givaren genom att böja armen till flottören tills mätaren visar rätt värden och återmontera sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teddeh 0 Postad 10 Juni , 2005 Hur verkar det med explosionsrisken när man öppnar en halvfull bensintank? Jag tänkte på gnistbildning, statisk elektrisitet mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 10 Juni , 2005 Ha tanken så full som möjligt, då är där mindre plats för explosiva gaser. ha på dej kläder som ej alstrar så mycke statisk laddning, jorda dej, verkyg och tank innan du skrider till verket... att tanken bara rymmer 100L är ofta för att röret som hämtar bränslet ligger ovanför lägsta punkten i tanken.. Detta för att smuts ska stanna kvar i tanken. lite löjligt kan man tänka på båtar där soppan skvalpar kraftigt och således inte direkt har någon funktion.. Har man båten på land så kan man suga bort kondensvatten när bränslet skiktat sig, typ innan vårdoppet och efter upptagning på hösten.. Reaktionen på givaren beror på hur den är konstruerad, vissa visar fullt vissa visar tomt om den är sönder.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser