magnuslarsson 4 Postad 19 Maj , 2019 Hej. Har en Albin O21 bensinare. Får så mycket olika tips på vilken bensin man ska köra på. Någon som kan ge ett bra svar på frågan om det är bäst med 95 eller 98 eller om det är strunt samma. mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 19 Maj , 2019 2 minuter sedan skrev magnuslarsson: Hej. Har en Albin O21 bensinare. Får så mycket olika tips på vilken bensin man ska köra på. Någon som kan ge ett bra svar på frågan om det är bäst med 95 eller 98 eller om det är strunt samma. mvh Magnus Den lär inte självantända 95 av kopressionen så det spelar ingen roll. Jag körde 95 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnuslarsson 4 Postad 19 Maj , 2019 Hej. är inte helt med på det där med kompressionskommentaren. förtydliga gärna😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
condmaster 15 Postad 19 Maj , 2019 Oktantalet visar bränslets förmåga att förhindra att blandningen av bensin och luft självantänder (så kallad knackning) i motorns cylinder, vilket sliter på motorn och minskar bränsleekonomin. Ju högre oktantal bensinen har, desto effektivare förhindrar den knackning i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Maj , 2019 Jag tror att frågan kommit upp beroende på blyersättning! Jag ska svara lite diplomatiskt, din maskin mår inte illa av lite blyersättning, men jag anser att det inte behövs om du kör lite "på lätten" med din maskin. Men skulle det vara så att du kör på maxvarv timma efter timma hela dagarna kan du hälla i lite för att bara vara helt säker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Maj , 2019 3 minuter sedan skrev condmaster: Oktantalet visar bränslets förmåga att förhindra att blandningen av bensin och luft självantänder (så kallad knackning) i motorns cylinder, vilket sliter på motorn och minskar bränsleekonomin. Ju högre oktantal bensinen har, desto effektivare förhindrar den knackning i motorn. Rätt så, men det blir nog aldrig aktuellt i en O21a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnuslarsson 4 Postad 19 Maj , 2019 Toppen tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 19 Maj , 2019 2 timmar sedan skrev magnuslarsson: Hej. är inte helt med på det där med kompressionskommentaren. förtydliga gärna😃 Högt oktantal kräver högre komression än lågt, för att självantända. O21 har väl ingen yberkompression. Blir motorn väldigt varm självantänder det lättare. Var aldrig med om att min gamla o21a skulle visa tendenser på sånt, inte ens när jag hade phoblem med kylningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 548 Postad 19 Maj , 2019 98 oktan är alltid bättre. Inte för oktantalet, men att den innehåller mindre etanol, som blandar sig med vatten, och gör bland annat att vattenavskiljarna inte fungerar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Maj , 2019 (redigerade) Hej, tror också att detta med 98 oktan var ett smått desperat sätt undvika etanolinblandning!? [Skälet till denna rekommendation var att vissa av Albins Solex-förgasare brandfarligt kunde läcka bensin. Alltså flöda över ner i kölsvinet p.g.a. upphakad förgasarflottör. I vissa av dessa förgasare var det så förbaskat trångt i flottörhuset att även en minimal uppsvällning av plastflottörerna kunde orsaka upphakning. Plasten i dessa flytkroppar sväller tydligen pyttelitet då sprit/etanol finns i bränslet? För mer detaljer och foton kring detta kan man googla mina gamla foruminlägg: albin förgasare etanol "thomas-1" site:maringuiden.se. Nya flottörer i mässing för berörda förgasare togs fram, kan exempelvis köpas här.] Själv körde jag min O11:a utan problem på s.k. 4-takts alkylatbensin (95oktan) i många år! Alkylat är en miljövänlig "motorsågsbensin" utan tillsatser, nästan helt luktfri, ingen etanol eller andra tillsatser, sotar nästan inget alls ens vid usel förbränning i kall motor. Men något dyrare än vanlig bensin. Fast bara ca 25% dyrare ifall man kan hitta de fåtal tappar som har särskild bensinpump. Här en karta. Redigerad 19 Maj , 2019 av Thomas-1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 19 Maj , 2019 14 minuter sedan skrev Rollen: 98 oktan är alltid bättre. Inte för oktantalet, men att den innehåller mindre etanol, som blandar sig med vatten, och gör bland annat att vattenavskiljarna inte fungerar. Tyvärr så är i de allra flesta fall lika stor inblandning av etanol i 98-oktanig bensin. För några år sedan ringde jag runt till bensinbolagens teknikavdelningar för att hitta etanolfri bensin och det visade sig vara mycket svårt. Bolagen levererar till varandra och beroende på var i landet du köper bensinen får du olika kvalitet. Sista säkra kortet var Shell V-Power men jag tror du får etanol där också idag. Skulle vara kul om någon gjorde samma koll idag, själv har jag inte längre så stort behov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 496 Postad 19 Maj , 2019 (redigerade) Varför vill vissa så ruskigt gärna slippa den vattenabsorberande etanolen på vattnet och sedan köper samma vissa karburatorsprit (etanol) och häller i tanken på land (i bilen). Mycket besynnerligt... Redigerad 19 Maj , 2019 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Maj , 2019 35 minuter sedan skrev Mackey: Varför vill vissa så ruskigt gärna slippa den vattenabsorberande etanolen på vattnet och sedan köper samma vissa karburatorsprit (etanol) och häller i tanken på land (i bilen). Mycket besynnerligt... Det är väl ytterst få som har vattenavskiljare på bilen, i båten är en dylik anordning snarare regel, men med sprit i bränslet är det svårt att få till någon bra funktion på vattenavskiljaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 496 Postad 19 Maj , 2019 5 timmar sedan skrev Pentax: men med sprit i bränslet är det svårt att få till någon bra funktion på vattenavskiljaren. Jo, och det är ju exakt att inte avskilja vatten man eftersträvar på bilen så varför inte på båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 18 Juni , 2019 (redigerade) Ang. Magnuslarsons O 21 vilken fantastisk motor, där kan man vetkligen tala om att den går som en "symaskin" Caribic skrev om flottören, den har jag också upplev. Kompisen hade en båt med en O 21:a, när vi stannade i varje sluss i Göta Kanal var det bogsering ut som gällde. Flottören svällde när motorn stod still. Sköt motorn väl och den håller i många år. Redigerad 18 Juni , 2019 av vega1959 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser