Skipper08 5 Postad 17 Maj , 2019 Skeppohoj Förra året blev det drygt 10h med Yamaha 115 hk, 4takt Överväger att skippa Yamaha servicen i år med bla oljebyte, tändstift mm Vad säger forumets oljeexperter, behövs oljebyte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 17 Maj , 2019 Ett oljebyte kan väl knappast ta mer än några tiotals minuter till en halvtimme, och några hundra i oljekostnad. Det hade jag gjort utan att fundera på det med en så dyr motor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skipper08 5 Postad 17 Maj , 2019 8 minuter sedan skrev raol: Ett oljebyte kan väl knappast ta mer än några tiotals minuter till en halvtimme, och några hundra i oljekostnad. Det hade jag gjort utan att fundera på det med en så dyr motor. Det är inte kostnaden utan frågan är om det verkligen behövs. Att få alla att byta olja varje år vill förstås oljebolagen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 17 Maj , 2019 Tio timmar på båtmotorn, motsvarar femtio mil på en bilmotor. Så ofta byter du väl inte på bilen. Svaret är att det är helt onödigt om inte motorn legat på sjöbottnen. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 18 Maj , 2019 (redigerade) Olja åldras även med ålder och inte bara med antal timmar. En fin och dyr motor så jag hade bytt, inte för att det kanske är nödvändigt utan för att veta att den är bra, slippa hoppas. Tror Yamaha föreskriver oljebyte var 100 timme eller e ggr per år. Men förstår din tanke. Känns surt efter bara tio timmar. Hade själv vacklat. Tanken är ju att efter oljebytet varmköra så under vintern är det ny olja som skyddar och ingen olja med föroreningar i. Så bytte du inte i höstas så skulle jag nog köra i sommar och byta innan vinterförvaringen och årligen byta på hösten. Redigerad 18 Maj , 2019 av M__G 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 18 Maj , 2019 (redigerade) Det är inte fel att byta, men om motorn inte utsatts för regn och rusk hade jag nog kört vidare ett år till men kollat att oljan är fri från vatten, före start och efter att den gått några minuter. Detta beslut skulle egentligen ha tagits i höstas då ett ev. byte skulle ha gjorts. Vad gäller tändtift så finns ingen anledning att byta dessa varje år. Håller alltså med MG. Redigerad 18 Maj , 2019 av guestsson 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser