DennizH 0 Postad 17 Maj , 2019 Hej... Precis införskaffat mig en Albin Vega. Sjösättning och påmastning har gått bra och även att få seglen på plats... Men en, kanske dum, fråga... Bommen sitter ju i en skena på masten, ska den verkligen vara i nedersta läget? Känns som om den borde vara i maxläge? Hur får jag bommen att stanna i läget längst upp? Känns som om jag missat något då bommen nu i princip vilar på sprayhooden. Lev gott! Dennis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 17 Maj , 2019 Välkommen! En bild säger mer än tusen ord och det finns massor av varianter, lägg in några bilder så blir det lättare att förstå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DennizH 0 Postad 17 Maj , 2019 Tackar! Ska försöka få med mig en bild imorgon när jag kommer ner igen, dum som man var tänkte man inte på det i eftermiddags 😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DennizH 0 Postad 17 Maj , 2019 Så här ser skenan ut iallafall, hittade en bild på nätet... https://i.ytimg.com/vi/q6lhh_cy_fM/hqdefault.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 17 Maj , 2019 Det är seglet som lyfter bommen uppåt. När man fått upp seglet nästan hela vägen så kan man få hjälpa till med att dra upp bommen lite för att kunna hissa sista biten. Sedan använder man nedhalet för att sträcka mastliket. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 17 Maj , 2019 och när du inte har segel uppe sätter du storfallet bak i bommen och hissar till önskad höj och drar åt skotet..eller som jag brukade sätta den i mantåget eller något ställe där den är ur vägen om man är i sittbrunnen. ha en trevlig segelsommar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 22 Maj , 2019 2019-05-17 vid 18:44 skrev DennizH: Hej... Precis införskaffat mig en Albin Vega. Sjösättning och påmastning har gått bra och även att få seglen på plats... Men en, kanske dum, fråga... Bommen sitter ju i en skena på masten, ska den verkligen vara i nedersta läget? Känns som om den borde vara i maxläge? Hur får jag bommen att stanna i läget längst upp? Känns som om jag missat något då bommen nu i princip vilar på sprayhooden. Lev gott! Dennis Du hissar seglet så långt upp det går i fallet, då drar seglet med sig bomen upp en bit på skenan. för att sträcka mastliket så använder du bomnedahalet (talja som ofta sitter mot fästet som glider i skenan). Bommen kommer att vara på olika höjd beroende på hur hårt du sträcker mastliket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 23 Maj , 2019 Du kan om du vill sätta ett nedre stopp i skenan, som begränsar bommens nedersta läge när seglet inte är hissat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser